Gå til innhold
Arkivverket

[#15027] Mikrofilm/-fiche: innføring i bruk og kjøp?


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

Jeg har kikket gjennom tidligere innlegg som omhandler dette temaet, og fått masse informasjon. Kanskje for mye, for nå er jeg litt i tvil hva jeg egentlig trenger for å komme i gang med registrering av kirkebøker, skifter osv. på hjemmebane.For det første: Hvordan er fordelingen av registreringer på henholdsvis film og fiche? På RA er det - for de delene av landet som jeg interesserer meg for - slik at kirkebøkene foreligger på rullfilm. For andre deler av landet har jeg sett at fiche dominerer. Kan man i noen grad velge det ene eller det andre ved kjøp/hjemlån?Til hjemmebruk virker det enklere med fiche. Eller...?Kan man i utgangspunktet benytte et hvilket som helst mikrofilm/-fiche apparat, eller er det spsielle hensyn som må tas? Jeg er bare ute etter å lese filmen, ikke scanne den.Når det gjelder hjemlån av film/fiche er det jo mitt lokale bibliotek jeg forholder meg til, men går det også an å kjøpe film/fiche? I så fall; hvor henvender man seg da?Mvh Rune Fegestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Du henvender deg til RIksarkivet. Be om å få fische, eller du kan bestille alt på CD, scannede imager., dette står det ikke så mye om. Jeg husker ikke prisen. Dette vet sikkert andre mer om. Det er i alle fall ikke noe problem. Du får først en avtale du må signere (en gang for alle) hvor du går med på å ikke bruke det scannede materialet til kommerst bruk.Dersom du går inn for å registrere via DIS-Norges avtale med riksarkivaren, får du papirkopier av det du skal registrere. (Gratis). Da får du også reg.prog. Augustus. Jeg vet ikke hvordan det er med DIS-Buskeruds aktivitet, det kommmer og litt an på hva/hvor du har tenkt å registrere.Hvilke sogn tenker du på? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Hei Laila. Jeg tenkte først og fremst på Orkdal, Stange, Surnadal, Stangvik og Bragernes. Jeg vet ikke om jeg er helt klar for å binde meg (hvis det er det jeg gjør) til DIS ennå. Jeg føler jeg trenger noen flere timer foran skjermen før jeg kan stå inne for tolkningene mine.Når det gjelder dette med scannede bilder på CD ringte jeg Riksarkivet, og fikk beskjed om at dette var et prosjekt som var i det blå - pga kutt i budsjettene selvfølgelig. Det eneste som fantes var en mulighet for å sende det aktuelle materialet ut av huset for å få det scannet på bestilling. Resultatet av dette var dårlig i følge RA, og man fikk bare svart/hvitt-bilder, og ingen gråskala.Denne måten å operere på slet dessuten fælt på allerede ''morkne'' ruller, og man ville trappe dette ned for å la materialet ''hvile'', som han sa.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det å 'binde' deg.... det å registrere i DIS-regi er ikke å 'binde' seg, men å være med i et fellesskap, slik ikke alle sitter på sin egen lille tue og kanskje finner opp hjulet på nytt, eller evt. gjøre ting mye vanskeligere enn det det er. Instruksjon og kurs er og en del av aktiviteten til flere av lokal-lagene, det blir kjørt kontroll-korrektur av totalt uforståelige innføringer på riksarkivet (under RA/DIS-avtalen).Særlig i Nord-Trøndelag http://nt.disnorge.no/kirkebokreg.htm er det fin aktivitet, tror jeg, vet ikke helt med Sør-Trøndelag. I Nes er er det vel kanskje mer aktivitet i Historielagets regi, men jeg vet at de er igang der og. DIS-Buskerud ser ikke ut til å ha kommet igang i det hele tatt, og har en hjemmeside som ikke har blitt oppdatert på ett år.... lover ikke bra :o) Men, dette er ikke hinder for at du skal kunne være med under denne paraplyen, og få f.eks. originalmateriale gratis. (Dette kommer på papir!)Det at CD-produksjonen fra RA har blitt trappet ned, har jeg ikke hørt noe om, jeg mottok cd'er senest i går.... det kommer også litt an på hvem du snakket med! Kvaliteten er nokså grei den. (Dersom masterne på rullfilmer er 'morkne' bør heller RA sette igang med å lage nye mastere, synes jeg)Men, det aller aller viktigste uansett hva du velger å gjøre, vær så snill å legge det ut på nettet, til alles forlystelse!!!Jeg blir nemlig så !'@$£!! når noen nå kommer med 'har reg. den og den kirkeboka, kan kjøpes hos xxx.'. Samme folkene kommer med spørsmål om oppslag, hjelp til å finne ting, eller uttalelser som ; finnes det og det søkbart på nettet???og det skal de ha gratis.. grumph! (dette siste var bare et hjertesukk, ikke til deg personlig, Rune)!!!!Lykke til!!! Laila (Koordinator i DIS-O/A-KROA (kilderegistrering)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jeg har faktisk en CD-bestilling fra RA inne akkurat nå, og venter CD-en i posten om noen dager. Som Laila skriver, er kvaliteten på CD-ene med skannet rullfilm fra RA nokså grei, og etter min mening verdt pengene. Der mikrofilmen er dårlig, er selvsagt også bildene på CD-ene dårlige, og kanskje enda litt dårligere enn filmen. Det kjedligste er kanskje at bildene ikke er indexert, slik at man må lete seg frem til de forskjellige kirkebøkene for filmen. Men det er ikke noe stort problem.Prisen er i underkant av 600 kr. pr. skannet film, og det går tre filmer på en CD. Skanningen utføres av firmaet Pitney Bowes.Første gangen jeg bestillte mikrofilm på CD, ble jeg også frarådet å gjøre dette. Begrunnelsen var at tilbudet var for dårlig, og at man forventet at det ville komme et bedre tilbud iløpet av 2003. Nå kommer imidlertid ikke Arkivverket til å kjøpe noen egen mikrofilmskanner, og følgelig blir tilbudet neppe noe bedre i nærmeste fremtid.Mvh. Andreas Snildal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Laila: Å ''binde'' seg var dårlig ordvalg av meg. Det jeg mente var en reservasjon fra min side mot å legge ut mine registreringer før jeg har fått mer trening i å tolke kråketær. Slik sett er det betryggende at det leses korrektur.Laila og Andreas: Jeg hadde satt veldig stor pris på et eksempel på en slik svart/hvitt scanning. Send meg gjerne et eks. på e-post:rune@fergestad.comFor å komme tilbake til det med fiche-apparat: Jeg skjønner at det finnes forskjellige produsenter og prisklasser, men finnes det ulike prisippielle konstruksjoner, slik at jeg må passe på å kjøpe riktig type? Hvis jeg ikke satser på CD-scanning da...Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Pedersen

Med prisen på Ca 600,- Pr film så blir jo dette Ca 1800,- for en CD (hvis man utnytter CD), er ikke det betydelig dyrere en å bestille 3.stk filmer på fiche ???Er det slik at prisen er Pr film og ikke CD, slik at hvis du bestiller kun 1 film så kommer CD platen på Ca 600,-Det hadde vært kjempe fint å se kvaliteten på CD utgaven, så hvis det er noen som vet om en side på nettet som viser det, hadde det vært fint å få vite om det.mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jo, det er nok dyrere å bestille CD i forhold til fiche. Og attpåtil _kan_ kvaliteten være dårligere, så det er vel igrunn ikke så rart at RA er litt tilbakeholdne med dette. Prisen på 600 er med alle omkostninger (porto og gebyrer), så det blir muligens ikke fullt 1800 kr. dersom man bestiller tre filmer. Det går fint an å bare bestille en film på CD-en.Hilsen Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Rune, det er det som er med det vi holder på med i DIS-regi, det er faktisk ikke kvantiteten, men, forhåpentlig kvaliteten, som er det viktige punktet.For oss er det ikke om å gjøre og få lagt ut mest mulig i løpet av kortest mulig tid, men, få lagt ut BEST mulig, så får tiden komme oss til hjelp!Jeg ser at det er en mengde folk som har vært innom for å lese denne debatten. Kanskje noen er interessert i å få enda mere ut på DA?Korrekturlesere trenges til: Eidsvoll Sagene Vestby/Garder Ullensaker på lengre sikt Gamlebyen/(Oslo Hospital)\ (gammelt, trenger erfaring!! Akershus-garnisonsmenigheten (gammelt, trenger erfaring!!Så, nå er det på tide at min e-postboks flommer over av villige sjeler!!!epostadresse: kroa@oa.disnorge.noLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Hukkelaas

Hei Rune. Ser at du har planer om å begyne registrering av kirkebøker for, blant annet Orkdal. Vil gjøre oppmerksom på at vi er en gruppe fra Orkdal Historielag som holder på med dette. Vi er ikke kommet så langt at det er lagt ut på nettet enda, men det kommer. Se på hjemmesiden for historielaget under kirkebøker så finner du hvor langt vi er kommet. Ellers ønskes du velkommen til å delta. Lars.http://home.no.net/orkhist/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Scanning av film, jeg personlig har ikke noe bred erfaring med det. Har brukt en kirkebok som er scannet, der er resultatet av scanningen for deler av kirkeboka tildels uleselig. Samme kirkebok på film er betydlig bedre.Når det gjelder film kontra fiche, så vil jeg tro at det fortsatt er muligheter for å fa tak i brukte leseapparat for fiche billig, eventuelt gratis. Leseapparat for film, er det nok adskillig vanskligre å få tak i for en billig penge. Min erfaring med film kontra fiche. Der jeg har kikket på samme kirkebok i begge media er filmen av høyre kvalitet. Det ble sagt en gang at 35mm film var utgangspunktet for fich. Bilde på fich jeg vil tro tilsvarer et bilde som ved 16mm film. Med andre ord ca halvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Rune, jeg synes ikke noe om scannede kirkebøker på CD hvis en skal registrere. Da er man avhengig av 2 PC'r en stasjonær og en bærbar. Skaff deg heller en filmleser som kan lese både fiche og film. Fiche-kortene har mye dårligere kvalitet en filmene. Registrerer du for DIS trenger du ingen av delene, du får papirkopier av det kildematerialet du vil registrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg har scannet en del fra fiche, og registrerer på laptop med to vinduer åpne. Fungerer faktisk greit, og man kan f. eks. benytte ledige stunder når man er ute på reise.Har for øvrig svært god erfaring med microfiche, har totalt ca. 250 kort og har i praksis ikke hatt behov for å konsultere med film/origianl pga. lav lesbarhet. Dette kan nok i stor grad skyldes at jeg har et meget godt leseapparat med 48x linse (kjøpt fra et bilverksted for 600,-).Scanningen har jeg for øvrig foretatt i svart/hvitt fra microfiche med et Canon MS400 leseapparat med scannerfunksjon til ca. 50000,-. Det som er svakt leselig på fichen blir ikke lesbart, men over 99% kan tydes.LenkeHar også forstått det slik at man kan få fiche gjennom DIS-avtalen, hvis man ønsker dette. Det kan imidlertid vanskeliggjøre muligheten for korrekturlesing, da det selvsagt krever at også korrekturleseren har tilgang på leseapparat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vi i DIS-O/A kjører konsekvent papirkopier.En fin ting, jeg kan kontrollere lesbarhet av kilden før det blir sendt til registrator. Og, korrektur kan foregå på et teppe på svaberget om man vil :o), ikke noe annet enn papir og rød blyant. Korrekturleseren får liste med det registrerte materialet på papir.(å!! jeg ønsker meg en sånn maskin som du har, Ketil!) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Jeg tror jeg trenger litt tid på å fordøye all den flotte informasjonen som er kommet opp her. Jeg får gå noen runder med meg selv før jeg satser på det eller det andre eller det tredje..... (eller kanskje alle samtidig...?) Takk for alle bidrag!Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ketil, jeg skal ikke protestere men det må vel bli plundrete å lese scannede sider på en halv skjerm.Skulle likt å se den første klokkerboka på Nes fra 1664 på den skjermen. Å lese fra papirkopi eller film er mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Jeg festet meg litt ved dette med 48x linse. Jeg har selv en microfiche-leser (som jeg tok med meg fra kjellerboden i mitt eget apotek). Den er av merket Northwest Microfilm, modell 75. På baksiden står bl.a. følgende spesifikasjoner:.62 AMP; 240 VAC; 50 HZ; LAMP: 14 1/2. 90 WForteller dette noe om linsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Som det fremgår av diskusjonen på denne tråden så finnes det visse muligheter for å få skannet inn fisch og mikrofilmruller til CD, og at dette i dag faktisk gjøres av et privat firma. I dagens moderne verden er dette en relativt plundrete operasjon som medfører en del manuelt arbeid. Film må finnes fram, sendes med post til firmaet, scannes, og sendes tilbake og så videre. Pris og tidsforbruk blir dermed deretter.Arkivverket har det siste året forsøkt å få i gang et prosjekt som skulle digitalisere store deler av mikrofilmsamlingen av kirkebøker. Denne digitaliseringen må ikke forveksles med de transkripterte og søkbare versjonene man finner her på Digitalarkivet, men er digitale bilder av kirkeboksidene. Første del av prosjektet dreier seg om ca 1,5 millioner eksponeringer, eller i alt omtrent 3 millioner kirkeboksider. Ved å ta utgangspunkt mikrofilmruller vil store deler av jobben kunne gjøres maskinelt med en indeksering som tilsvarer det en i dag har på mikrofilmen.Ved en slik digitalisering vil en kunne spare på slitasjen av originalmaterialet, samtidig som det vil være vesentlig enklere å tilgjengeliggjøre materialet for folk flest. I dag ser vi for oss at innscanningen vil skje i et gråtoneformat av meget høy kvalitet. Dette formatet vil resultere i bildestørrelser i området 3-15 MByte, hvilket er alt for stort for publisering på Internett. Bildene vil derfor måtte reduseres betraktelig i størrelse for å bli praktisk brukbare i forhold til de netthastighetene de fleste bruker i dag. Høyoppløslige bilder vil da kunne bestilles på CD/DVD. Men med et utgangspunkt i et allerede digitalisert materiale vil denne produksjonen kunne foregå vesentlig raskere og rimeligere enn i dag.Det skal ikke mye fantasi til for å tenke seg nytteverdien av en slik tilgang, ikke minst dersom man kan få i stand en effektiv kobling mellom den transkripterte versjonen her på Digitalarkivet og de digitale bildeversjonene. Brukere vil dermed ha en mulighet til å fange opp eventuelle feil/variasjoner/usikkerhet i transkriptsjonene.Men, alt har vel et men? Prosjektet står i dag dessverre på vent. Dette skyldes de økonomiske rammene for dette året. De tillater rett og slett ikke igangsetting av prosjektet. Likevel har vi et bitte lite håp om at det kan finnes alternative finansieringsformer i år, eller at Arkivverkets rammer for 2004 blir slik at det blir rom for prosjektet. Det er et klart faglig ønske om å komme i gang med dette prosjektet. Ikke bare i slektsforskningssmmenheng, men like mye med tanke på å bygge opp kompetanse og kapasitet til å digitalisere arkivert tinglysningsmateriale, som også er mye brukt.Jeg håper dette i det minste gir litt informasjon, selv om jeg denne gangen ikke har noen god nyhet som sier at vi nå har startet.Med vennlig hilsenBent VangliIT-sjef Arkivverket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per  Håkon Christiansen

Til Jon Harald Haug: nei, det forteller ingenting om linsen og forstørrelsesgraden, men det pleier ofte å stå på kransen omkring frontglasset. Leserversjonen din er for gammel til at jeg finner info på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.