Gå til innhold
Arkivverket

[#15031] Troms-Trondenes: Barna til skipskaptein Laurits Martinusen (f. 1860)


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I Trondenes I Troms ble det i 1860 (antakelig 4. april) født en kar ved navn Laurits Martinussen. Han var sønn av Martines Kjelsberg (f. ca 1821) fra Maasø, og Ane B. Johnsdtr. (f. ca 1821) fra Løddingen. Se 1865-telling for Trondenes: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61914.wc2&variabel=0&postnr=1404&fulle=true&spraak=n>LenkeI 1875 bor han (jeg tror hvert fall det må være han) hos fosterforeldre på Sandtorv i Trondenes. Uvisst av hvilken grunn. Se 1875-telling for Trondenes: LenkeI 1900 bor han sammen med kona si Ragnhild Olsen fra Sel i Gudbrandsdalen, på gården Rødskjær i Trondenes. De har 4 barn i 1900. Laurits er nå skipskaptein og husmann, og har midlertidig bosted på ''D.S. ''Eidsfjord''''. Se 1900-telling for Trondenes: LenkeJeg finner Laurits igjen som kaptein på ''Eidsfjord'' i skipslistene for 1900. Da er han i Hammerfest. Se skipslistene for 1900-tellingen: LenkeJeg vet at en av sønnene hans - nemlig Edvin Margido, emigrerte til USA. Han finner jeg igjen, høyst sannsynlig sammen med broren Olaf Kristian, i emmigrasjonslistene fra Trondheim i 1910. Se emigranter fra Trondheim i 1910:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Familien er heilt sikker med i 'Folk og slekt i gamle Trondenes' av B. Bjørkenes og M. Jensen. Men eg har den diverre ikkje for handa her eg er no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Fra 'Folk og Slekt I Trondenes':Laurits Peder Hagerup John Martinussen Kjelsberg f. 1860) Lavangen S., foreldre: Martinus Kjelsberg-Anne Johansdtr, g. 1884 m. Ragnhild Olsdtr f. 1861 Plassen, Vågå/OP, foreldre Ole Pedersen-NN.1. Ragnvald Laurits f.1883 Sandtorg2. Anna Marie f. 1886 Sandtorg3. Edvin Margiton f. 1889 Sandtorg4. Olav Kristian f. 1892 Sandtorg5. Sverre Johan f. 1898 SandtorgDet står ikke nevnt noe mer om hva som har skjedd med barna. Hilsen Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Hei Gro Berit. Takk skal du ha! Da får jeg prøve å spore dem opp på andre måter.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Bengt G Jensen

Hei!Har sett i Trondenes Bygdebok. Under Sandtorgholmen Borgeleie står det at i 1916 ble pakkhus og brygger leid ut til skipper Lauritz Martinussen på Rødskjæret til sildsalting.På Rødskjæret, Stranda og Kobbervika, var det flere husmannsplasser/strandsitter som lå under Sandtorg. I 1900 var det totalt 22 strandsittere hvorav 9 på Rødskjæret.I Bygdeboka står det blant annet: Svært mange av strandsitterne i 1900 var sjømenn, og de fleste av dem knyttet til Haalogalandske Dampskibsseslskab. Således var 3 kapteiner, 1 styrmann, 3 matroser og 1 los.Kan ikke se at Lauritz eller andre i familien er nevnt andre steder under Gården Sandtorg.Hilsen Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Hei Rune! Ta kontakt på ninakarls@hotmail.com, så skal du få e-postadressen til en amerikansk etterkommer av denne slekta. Hun har en del opplysninger. mvh Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.