Gå til innhold
Arkivverket

[#15032] Canada - Western Land Grants (1870-1930)


Gjest Magne Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Paulsen

Jeg viser til debattnr 14827 der Adele Goa i Edmonton gir hjelp til å forstå hvor man kan finne hvor utvandrede nordmenn fikk seg tildelt land i Canada. Til tross for de interessante søkemuligheter som Adele Goa ga, greier jeg dessverre ikke å finne ut hvor i Canada min fjerne slektning slo seg ned. Håper Adele eller andre kan hjelpe meg.I Western Land Grants søkte jeg etter Cornelius Orke (Ørke på norsk) og fant ham med følgende referanse: Part: SW, Section: 19, Township: 1, Range: 12, Meridian: W3.Men jeg greier altså ikke å finne kartreferanser som kan fortelle meg hvor i Canada dette er. Noen som kan hjelpe meg med å få plassert ham?? Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Tore Solheim

Det var vel jeg som startet den debatten du viser til med mine to etterlysninger. Ved hjelp av de tipsene som kom klarte jeg å finne begge de stedene jeg etterlyste eksakt (temmelig langt nord, nær grensa til Manitoba). Men det var ikke så helt enkelt. Du må gå inn på Saskatchewan Gen web, og nytte de søkemulighetene som finnes der. Forklaringen på referansene er i korthet følgende: 1. Township-ene er nummerert nordover fra grensen mot USA. Din etterlysning gjelder et homestead bare noen km nord for grensa mot USA 2. Range (kollonne) er nummerert fra vest mot øst, med range 1 - 30. 3. Range - nr kan imidlertid være vest for 2. eller 3. meridian. (Din etterlysning er vest for den 3.) Din etterlysning ligger dermed temmelig langt vest i staten. 4. Hvert township er delt i 36 seksjoner. Nr fra sørvest. 5. Hver seksjon (1 x 1 engelsk mile) er igjen delt i 4 parter (1/4 land): SW, SE, NW og NE.Hvert homestead blir dermed et kvadrat på 1/2 engelsk mile, dvs de berømmelige 160 acres som nybyggerne fikk av regjeringen.Dette ble ikke presist nok for deg, men som sagt, nytt de mange søkemulighetene på hjemmesiden til Saskatchewan Gen Web, så finner du nok et kart som matcher.Med vennlig hilsenPer Tore Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adele Goa

Magne, Jeg har ikke ordbok med meg på arbeide. Men: SW 19-1-12-W3 er i langt sud is midt Saskatchewan. Nærmeste by, idag, er Val Marie. Og i Saskatchewan GenWeb det er i 'District' [nesten flyke] av Moose Jaw. Val Marie har deres egen hjemmeside. Håper det hjelpe. Jeg vil prove og finne mer når jeg er hjemme.Adele

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adele Goa

SW 19-1-12-W3 er lit sud øst fra Val Marie, Saskatchewan. Township 1 is the 1st Township on the north side [saskatchewan side] of the border with Montana, almost in the USA. It would be in the Moose Jaw district on Saskatchewan GenWeb. The Homestead records would be available from Province of Saskatchewan Archives. These records may tell you a great deal about Cornelius and his family. They will tell you: when he applied for the Homestead; when and if he got title to the land and possibly some information on when he came to Canada. Er han Kornelius Ørke, av Skjold, som reiste fra Stavanger 1911 april 27? Jeg er lit kjent med Skjold og har slekt derifra. Håper det er hjelpe. Lykke til. Adele Goa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Det er fantastisk at Per Tore Solheim og Adele Goa kunne hjelpe med dette problemet. Jeg trodde jeg hadde møtt veggen, da de canadiske kildene er litt vanskelige å trenge gjennom når man ikke har erfaring med disse kildene på nettet.Adele - kan bekrefte at Kornelius kom fra Ørke i Skjold. Hans mor var søster av min oldefar. Jeg har et foto av Kornelius fra et bryllup i mars 1904. I april 1904 utvandret han sammen med sin bror Malenius Ørke - ref. Emigrants from Stavanger 1903-1928. Han har sannsynligvis vært hjemme en tur senere og reist tilbake som du nevner i 1911. Cornelius hadde brødre som hadde emigrert tidligere og de bodde i Calmar,Iowa og i South Dakota, så langt jeg har greidd å finne ut. Det var et oldebarn av en av disse brødrene i Iowa som nylig fortalte meg at man trodde at Kornelius hadde slått seg ned i Canada. Men ingen av hans slekt i USA kjenner til hvor det ble av Kornelius. Derfor er det et stort gjennombrudd å finne fram til stedet der han hadde land.Dersom du har mer kjennskap til Ørke-slekt, kan du gjerne kontakte meg direkte på email: magne.paulsen@c2i.net. Hilsen Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.