Gå til innhold
Arkivverket

[#15033] Prest til Værøy, Nordland 1768


Gjest Stein N. Wisted
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein N. Wisted

Vet noen hvem prest til Værøy David Middelthun og kona Barbra Catharina Sunde var, og hvor de kom fra ? De giftet seg iflg Family search i Steigen den 3.7.1764, og han var prest i Værøy ihvertfall i 1768. Alle opplysninger om dem og eventuelle barn mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Hei SteinDavid Middelthun var født i Bergen 22. febr. 1715, han var sønn av Bodel Bager og David Middelthun. Faren var kjøpmann i Bergen. David Middelthun jr. ble elev ved Bergen katedrakskole i 1732. I 1763 ble han personell kapellan og misjonær i Steigen i Nordland. og sommeren 1764 ble han gift med Barbara Sunde. To år etter bryllupet ble han utnevnt til sogneprest i Værøy. Middelthun ble utnevnt til sogneprest i Flakstad og Moskenes (kallsbrev datert 3.febr. 1779), men rakk aldri å tiltre den nye stillingen. Etter tradisjonen hersket det på Værøy vinteren 1779 en streng epedemi med mye alvorlig sykdom og mange dødsfall. Bare noen dager etter utnevnelsen døde Middelthuns kone og svigerinne. De to kvinnene døde samme dag. Kort tid etter ble også Middelthun syk og etter noen dagers sykeleie døde han 25. febr. 1779.(A. Erlandsen oppgir dødsåret til 1789. Ut fra kirkebøkene for Værøy og Buksnes samt Geistlige skifter er dette en feil på hele 10 år). Dette er et kortfattet sammendrag fra boken: 'Med prestene i Flakstad og Moskenes gjennom 300 år'. Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Jeg glemte å ta med at de hadde ingen barn, men en brordatter av Middelthun vokste opp hos dem. Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein N. Wisted

Takk skal du ha.Finnes det noen opplysninger og konas foreldre, og eventuellt fødselsdato for henne ? Står det hvem av brordatterene hans som vokste opp hos dem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein N. Wisted

Etter en konsultasjon med mine notater, ser jeg at David Middelthon var den (for meg) 'bortkomne' sønnen f. 1716, døpt 23.2.1716 av foreldre David Middelthon (d. 1720) og Bodil Jansdtr Meier (d.1755)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Jeg har forsøkt å finne ut av foreldrene til Barabara Sunde; finner ingenting i 'Skifter for Salten'. Det er mulig det står noe i lokalhistoriske bøker for Steigen uten at jeg vet noe bestemt om dette. Under 'Ekstraskatten 1768 for Værøy' finnes Både David Middelthun og Barbara Catharina Sunde. Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Oprann

I 'Historiske efterretninger om Værøy og Røst' av Reinert Svendsen står det flere sider om David Middeltun. eks. Hans hustru døde ' i sin Alders 55de Aar, 3 Maneder mindre end 3 Dage' og ' Den som foresto huset og pleiet de syke i denne vanskelige tid, var prestens tyveaarige brordatter, jomfru Bodil Middeltun'mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Da blir jomfruen som foresto huset og pleiet de syke, Bodil Abrahamsdatter Middelthun. Hun er født i des 1759,døpt 1/1-1760 på Finnaas ?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein N. Wisted

Takk skal dere ha alle sammen.Jeg har ikke funnet ut hva som skjedde med denne Bodil etter at onkelen David døde i 1799. Hun var ihvertfall ikke i Værøy i 1801-tellingen.Jeg har sett at navnet Bodil (Jansdtr Meyer) også blitt kalt Boel.Kan Bodil Abrahamsdtr ha blitt til Bolette Middelthon f.ca. 1763 d. 1827 gift med Jørgen Fredrik Cooling f.ca. 1750 d. 1822. De hadde en sønn Abraham f.1786, han bodde som tjenestegutt i Strømvik, Bodø i 1801, så det er en viss kopling til Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.