Gå til innhold
Arkivverket

[#15035] Finsland/ Vest Agder.


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Under gården Lausland og Monen i Finsland på bruknr.3.Nevnes Peder Anderson som i 1813 har kjøpt dette bruket. Peder er etter bygdeboken for Finsland fødd i 1767 og død i 1847 gift i 1797 med Joran Hansdatter fra Austegarden. Er det noen som kjenner til hvor denne Peder kom i fra?Eidsvoldsmann Osmund Lømsdal fekk også si kone fra Lømslandsgården i Finsland, hans skal være av gammel slekt fra Torridal, men er det noen som kjenner av hvilken slekt han kommer fra? Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Peder kom frå Hegland i Finsland, etter det ein kan finne på LDS IGI:PEDER ANDERSEN Christening: 01 MAR 1767 Finsland, Vest-Agder Father: ANDERS HEGLANDKJERSTJ ANDERSEN 14 JUL 1750 Finsland, - GUNBOR ANDERSEN 03 SEP 1752 Finsland, - JACCOB ANDERSEN 24 NOV 1754 Finsland, - CHRISTEN ANDERSEN 01 MAY 1757 Finsland, - JON ANDERSEN 25 DEC 1759 Finsland, - ASDRJ ANDERSEN 28 MAR 1762 Finsland, - CHRISTEN ANDERSEN 25 NOV 1764 Finsland, - PEDER ANDERSEN 01 MAR 1767 Finsland, - KRISTJ ANDERSEN 17 SEP 1769 Finsland, - INGEBOR ANDERSEN 10 SEP 1773 Finsland, - TORBOR ANDERSEN 10 SEP 1773 Finsland, -Eldstebroren Jakob er på garden i FT1801: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Noe korreksjon til innlegg nr. 1 er nødvendig som følgende:Eidsvoldsmannen het Osmund Lømsland. Lømsland finnes kun som gård i Tveit. Lømsdal er vel et 'ikke eksisterende sted' i denne forbindelse.I Tveit Bygdebok finnes bla. Lømslandsgårdene beskrevet, og i Tveit Slektsbygdebok finnes utførlig beskrivelse av det som etterlyses.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Beklager feil, det skal nok være Osmund Lømsland selvfølgelig. Takk til Harald Storaker for et hurtigt svar. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Når du har fått finlest i Tveit Slektsbygdebok, og sammenlignet med Finslandsboken, samt eventuelt i SAK (nr.: 0798 Gårdsarkiv Lømsland, Tveit) og KB vedrørende:Gaardbruker Osmund Andersen Lømsland (1765-1841) født i Oddernes, gårdbruker i Tveit, Mandals amt,så kan du jo komme tilbake med info, hvis ingen andre har dette.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg har stillt meg tvilane til den opplysning som står skrevet i bygdeboken for Finsland. Der står det at Joran Hansdtr. ble gift med en bror av Osmund, Peder Anderson som flytta til Lauvsland. Jeg kan ikke finne andre med navnet Peder Anderson en det Harald Storaker har gitt meg. Når den samme boken også forteller at Osmund kjem fra en gammel ætt i Torridal, så må dette sansynligvis være en feil. Eller finnes det en annen løsning? Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Man har etter beste evne gitt et forslag til fremgangsmåte i innlegg nr.5. I tillegg henvises det generelt til tema nr. 15015 vedrørende anvendelse og beskrivelse av kilder.Finslandsboken har flere feil - hvorav noen muligens kan anskueliggjøres når anviste fremgangsmåte er utført.Lykke til.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

På side 268 i bygdesoga for Finsland står der skrevet: (sitat) Joran Hansdatter ble også gift med en bror av Osmund(Lømsland), Peder Anderson som flytta til Lausland og fekk gård der.Dette er desverre feil. Noen har nok blandet kortene når de skrev denne bygdesoga. Javell hadde Eidsvollsmann Osmund Lømsland en bror som bar navnet Peder Andersen, og samme fødselår som den Peder som flytta til Lauvsland. Men denne slekten kommer faktisk fra Øvrebø-distriktet. Jeg skriver dette faktisk som et svar til meg selv, og takker samtidig Knut Fjogstad og Harald Storaker for bidrag og hjelp i min oppnøsting av Osmund. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det var et bra relevant innlegg.Bør være en generell alvorlig påminnelse til egenkrav om å dobbelsjekke bygdebøker.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.