Gå til innhold
Arkivverket

[#15041] Innvandret fra Sverige


Gjest Bjørg  Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg  Myhre

Skulle gjerne funnet Daniel Nielsen gråstensmurer i Ådalen 1860+,Han er født i Silbodal Sverige ca 1835 .Hvor leter jeg for å finne født, innvandret osv?E En datter Tonethe flytter til Sverige i voksen alder , hun er født i Ådalen1884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Hvis du mener om å finne fram i Sverige er Anbytarforum et greit utgangspunktwebadresse: http://genealogi.aland.net/discus/Der kan du legge inn på det ulike sognet (soken.) For å finne Daniel i Norge er det Folketellingen 1865: Søndre Aurdal 1865 hedalen sogn, slimsa gaard 3085 14 1 Daniel Niels. Inderst Husfader Jordarbeider g 28 m Sverige 3086 15 Gunhild Olsd. hans Kone g 24 k Vigers Prgj. RingerigetKristiania, Nordre Gade, Gamle Akers Menighet 45252 19 Daniel Niels. Messberg Logerende Skoamgersvend ug 31 m Sverrig Jeg er ikke sikker på hvor Ådalen er , er det i Sverige? Eller er det Aurdal?Kanskje litt flere opplysninger hadde vært bedre..Men kanskje en liten start?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Silbodal ligger i Värmland. Har du sjekket vigselsboka? Når Daniel gifter seg vil også hans fars navn stå oppgitt.Innvandret til sognet står i kirkeboka. Likeså under utvandrede i Silbodal,Värmland.Kanksje noen med tilgang til Genline kan hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Brith Blomberg

Jeg har fundet Daniel Nilsson f. 25 jan 1836, døbt 26 jan 1836.Forældre: B. Nils Nilsson, hust. Catrina Clavsdotter, ibm., 40 år. Tvärdalen.Fadd: B. Ander Clavsson och dets hust. Maria Pärsdotter.Kilde: Silbodal socken, C:6, 1835-1868, Gid: 522.3.5700, genline.I 1854 utflyt. han til Norge, ifølge husforhörslängd og in og utflyt.Kilde: AI:17, 1845-1855, Gid: 522.51.92000, p. 203.Familien:Nils Nilsson, f. 7-2-1795, Silbodalh. Kathrina Clavsdotter, 1793, Silbodals. Nils, 17-5-1817, Silbodals. Anders, 28-5-1820, SilbodalAnnika, 1825Anna Stina, 3-3-1833, SilbodalDaniel, 25-1-1836, SilbodalMvh Ann-Brith Blomberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Tusen takk Ann-Brith, dette var kjepeflott, jeg fikk gåsehud av de opplysningene. Var Daniel alene som innvandrer? Heter stedet fortsatt Silbodal? Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Soknet heter fremdeles det samme, Silbodal, og jeg vil tro at noen av Daniels søsken vil være å finne i den svenske 1890-tellinga for Värmland som ligger GRATIS på nettet. Har ikke linken i forbifarten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Brith Blomberg

Jeg har været ved og kigge nogle flere husforhör, Anders utflyt. til Norge 1853, men er inflyt.i Tvärdalen, Silbodal, for i husforhöret for årene 1861-1870, har han overtaget stedet efter faderen og blevet gift med Annika Nilsdotter f. 12-11-1829, Silbodal. Moderen er død 25-11-1863.Daniel er også flyttet tilbage for han er med i samme husforhör 1861-1870, men er utflyttet igen til Norge d. 5-6-1864.Mvh. Ann-Brith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Takk og Takk Datteren til Daniel ,Tonethe flyttet til Sverige, men en sønn eller barnebarn var her i 1960 årene og han pratet mer Skånsk.Kontakten har vært brutt i mange år nå,ingenting etter1964 Silbodal ligger vel like ved Årjeng? Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.