Gå til innhold
Arkivverket

[#15042] Lensmann Sanne i Eidsberg


Gjest Bjørn Jonson Dale
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Jonson Dale

Ein eller annan stad har eg sett omtalt ein 'lensmann Sanne i Eidsberg'; ikkje meir. I ft 1865 finn ein på Lekum i Eidsberg lensmann Lars Hjorth, kona Mina og to barn, dessutan ei !! Sanne (68, fødd i Drøbak) med tillegget 'Madam, hans Sviger Moder'. Er dette enka etter lensmann Sanne? Kva heitte han osv? Og kva heitte !! og barna deira?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Med tilgang til både bygde- og gårdshistorier for Eidsberg trodde jeg jo dette burde være et liketil spørsmål å finne svar på, men det måtte litt leting til allikevel. Oversender det jeg har funnet, så kanskje noen andre kan spe på med opplysninger ut fra dette:I hvert fall de nyere bind av gårdshistorien for Eidsberg er rimelig detaljert, så jeg begynte med å slå opp på gården Lekum i 'Bygdebok for Eidsberg og Mysen. Gårdshistorie. Bind IV', av Helge Frøyset fra 1994. Der stod det bl.a. følgende å lese på s. 148:'Lars Edvard Hjorth (...) var lensmann i Eidsberg fra 1862 til 1890, da han tok avskjed. (...) Lars Edvard Hjorth, f. 1822, død 1903 g.m. Wilhelmine Sofie Grue fra Torp i Rakkestad, f. 1832, død 1905 Barn: (...) 4) Lars Sanne Hjorth, f. 1871, død 1872'.Om jeg ikke har oversett noe totalt, finnes ikke mer om Sanne her, ei heller noen frue. Hva som kan stå i gårdshistorien om jeg blar side for side går jeg ikke god for, men det er en meget omstendelig jobb jeg ikke gir meg inn på.I stedet tenkte jeg det var natrulig å se nærmere i 'Bygdebok for Eidsberg. Bygdehistorien 1800-1940' av Sigurd Senje fra 1970. Her er det navneregister.Lensmannen viser seg ganske riktig hete Lars Sanne, og er nevnt på flere steder. Skal du ha noen små anekdoter eller liknende kan du jo selv låne inn boken. Det kommer også frem at han bodde på gården Hobøl og var lensmann i Eidsberg fra 1839-61 (står det her, men Lars E. Hjorth, Lekum fortsatt fra 1862 så da var det vel enten slik at de skiftet ved nyttår eller slik at det ikke var fast lensmann i bygden en periode).Sakser så til sist følgende fra Bygdebok for Eidsberg og Mysen. Gårdshistorie. Bind III' samme forfatter og år som bind IV. Under gården Hobøl, side 237ff leser vi:'Hobøl ble kjøpt av den nye lensmann i bygda, Lars Sanne. Han ga 2100 spd. for gården. (Skj. 16.1.1840.) Sanne var lensmann i Eidsberg fra 1839 til 1861. I 1841 ble han valgt ti lherredstyremedlem for en periode. Sanne var lensmann i Askim fra 1834 til 1839. Han eide N. Rud (A) fra 1834 til 1839 og solgte i 1841 gården til Ove Ramel Smith fra Skollingsborg (H).(...) Lensmann Lars Sanne, f, 1799, død 1861 g.m. Maren, f. 1798, død 1871Etter lensmann Sannes død ble Hobøl solgt til den nye distriktslegen for 4500 spd. (Skj. 18.9.1864.)'Noen barn nevnes ikke. Ei heller at Maren bodde på Lekum i 1865, og sikkert døde et eller annet annet sted i Eidsberg enn Hobøl (siden dødsåret er kjent og intet annet oppgis regner jeg med hun holdt seg innen bygden).(A) i sitatet viser til at gården ligger i Askim kommune. Jeg finner ikke noen ytterligere familieopplysninger i gårdshistorien der heller. (H) betyr at gården ligger i Hærland sokn i Eidsberg kommune.Håper du kan komme deg videre ved hjelp av dette. Med forbehold om skrivefeil,vennlig hilsen MariusJeg har sett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Takk for fyldig og flott utgreiing. Det kan nesten sjå ut til at madam Sanne, Maren fra Drøbak, var gift med ein Grue først - på Torp i Rakkestad, kanskje.Eg hadde ein mistanke om at lensmannen kunne tilhøyre møreslekta Sanne, men no er eg ikkje så viss lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Uten at jeg på noen måte vil gå god for nedenforstående data, kan jeg opplyse at søk i diverse databaser på www.familysearch.com ga følgende resultat:Wilhelmine Sofie Hjorth, født Grue var født i Rakkestad den 12.jun.1832 og døpt samme sted en 26.aug.1832. Foreldre var JOHAN Andreas Grue og hustru Maren Larsen. Samme foreldre fikk også følgende barn: Emilie Christine Marie (f. 16.apr.1826, dpt. 09.jun.1826), Julie Albertine (f. 19.jan.1828, dpt. 20.apr.1828) og Clara Andrea (f. 29.okt.1928, dpt. 06.mar.1830), alle skal være døpt i Oslo, 'Aker, Tughthus'.Et ektepar ved navn Johan Andreas Grue og Maren Nielsdatter skal være viet i Moss den 02.feb.1824. Det er jo ingen ting i veien for at dette er samme personer, forutsatt at Marens far het Niels Larsen.Finner ingen ting om Lars Sanne, men dersom han var Marens nye ektemann må hun jo i hvert fall ha vært langt opp i 30-årene da de ble gift, kanskje eldre, og de fikk kan hende ingen barn sammen. Hvor Lars Sanne kommer fra vil vel en vielse kunne utdype nærmere, og da er kanskje Rakkestad, Eidsberg eller Askim stedet å lete???Med hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

I folketellingen 1801 har du kanskje en kandidat til Lars Sanne her Lenke men man vet aldri hva mennesker kan komme til å kalles/bli skrevet for her. Av et nettsted kommer det frem, dog uten ytterligere opplysninger, at Johan Grue var lensmann. Søk på 'Johan Grue' på f.eks. www.google.com så kan du selv se.Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Det ser ut til å vere rette karen, nede i Fredrikshald, Lars Anderssen Sanne, 2 år gammal 1801, son av Anders Eriksen Sanne, soldat ved sønnafjellske regiment. Familienamnet Sanne var før 1800 bare brukt av den såkalte Uddevalla-slekta Sanne (med ei grein i Kristiansand), men kom i bruk ca 1800 på Molde, i slekta til innanlandshandlar Peder Larssen Sande/Sanne. Fra dei 10 barna hans stammar det eg kaller Møreslekta Sanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Har selv forsøkt å finne opprinnelsen til 'mitt' Sanne-navn.(Se innlegg nr. 7353). Her blir det antydet at Lars kan være faren til min formor Elen Andrine Sanne. Dette gjenstår å få bekreftet. mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.