Gå til innhold
Arkivverket

[#15048] Noen som ønsker oppslag i en eller annen Østfold kirkebok?


Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Ettersom jeg har fått så mye positiv respons på disse sidene, ønsker jeg å gjøre noe tilbake... Jeg skal på biblioteket lørdag formiddag, og da lurer på om det er noen jeg kan hjelpe med oppslag? Da i Østfolds kirkebøker.Jeg har vel ikke tid til 100 oppslag ( begrenset tid osv..) Men hvis noen vil sjekke hvem som f.eks er faddere ved en dåp eller noe? Jeg sier at jeg tar imot 10 oppslag. For å begrense det litt.. Så de 10 første som svarer ( før lørdag) kan jeg prøve å hjelpe!med hilsen Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

glemte å si... Fint hvis man tar med mest mulig opplysninger, slik at jeg har mest mulig å kontrollere mot. Aller helst datoer selvfølgelig!hvis jeg mor formodning ikke skulle få tid på mikrofilmapparatet lørdag, lover jeg å ta det så fort som overhodet mulig!Hilsen Torunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Herje Raumli

Søker (Anette) Karoline f. 1873 el. 1874 i Sarpsborg. Moren het Githa Andrine Andersdatter Søgaard, f. 1835 i Rygge, Østfold. Faren het Johan Adolf Eklund (-lind?). Er spesielt på jakt etter farsnavnet og opphavssted til Johan Adolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjelke

Hei. Jeg søker opplysninger om Bernhard Boestæd(Bosted)og Ingrid(Inger)Caisa Blomstæd. De kom fra Sverige i 1790 med to barn,men fikk i følge folketellingen i 1801 flere i Moss;folketelling 1801 229 Smaalehnene Mosse Mosse Landsogn Huus Nr. 22 , Bernhard Boestæd Mand 42 Snedker M , Ingrid Caisa Blomstæd Hans kone 35 K , Olaus 15 M , Svend 13 M , Gustav 11 M , Anna Catrina 8 K , Christina 6 K , Charlotta 3 K , Bernhard 1 MDet jeg er mest interessert i er å finne ut hvor i Sverige disse kom fra. Jeg vet ikke om slikt kan stå i kirkebøkene. (Kanskje noe under Gustavs dåp siden han ble født i 1790) Siden Anna Catrina (Anne Katrine) er min formor så ønsker jeg nærmere detaljer om henne (fødselsdato....). Så det hadde vært morsomt om det lot seg gjøre å finne noe. Mvh Inger Bjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Bjølgerud

Hei,Jeg søker informasjom om foreldrene til August Karlsen, født 22.4.1889 på Rolvsøy, Tune og søsteren Jenny Karlsen født 1891 . Foreldrene var begge svenske, og om mulig ønsker jeg både fødselsdato og hvor i Sverige de kom fra.Hilsen Lars Bjølgerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Torunn, kunne du sett i Halden (!) 1821 under Vielser (mistral. side 400 nr. 20) der Johan Sundelius og Maja Cathrine Dahllöf, fra Sverige, blir gift. Har IKKE far til Johan ? Men husker heller ikke om det står der. Fint om du kunne se etter det én gang. -Disse to fikk etterkommere i Skjeberg forresten. Hilsen Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

nr 4!Kjempefint at du var så detaljert! Nå logger jeg av for natten. Jeg vil kun ta 6 flere oppslag. Det er de som kommer først inn som jeg tar for meg, jeg tror ikke jeg har tid til flere denne gangen... ;) Håper selvfølgelig at jeg kan hjelpe alle!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg ville gjerne vite hva som står i Skjeberg kirkebok om Johannes Mathisens dåp. Han skal være født 17.11.1818. Foreldrene skal være Mathis Olsen og Johanne Nilsdatter.Johannes skal være familiens 5. barn, så foreldrene giftet seg vel i tiden 1801-1810, enten i Skjeberg eller muligens i Rakkestad. Hvis du har litt tid på slutten, så ville det være fint om du kunne kikke etter det giftermålet også.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Torunn !Her må jeg prøve å slenge meg på, og håpe at jeg kan være en av de heldige.Den jeg er på jakt etter er mine oldeforeldre: OLINE MARIE LARSEN/LARSDATTER. Hun skal være født ca 1856 Greåker.Den 30.10.1877 føder hun sin 'uægte datter' (min bestemor) ANNA SOFIE ANDREASDATTER (senere tok hun etternavnet KRISTIANSEN) Hun blir døpt 02.12.1877 i Sarpsborg. Faddere ved denne dåpen er: Arbeider Johan Hansen, Arbeider Anton Andersen, Ungkar Laurits ....valdsen,Kone Helene Olsen og Pige Johanna Larsen.Som far til Anna Sofie er opplyst ungkar arbeider Hafslunds ANDREAS KRISTIANSEN f. 1855 Borge. (Begges første leiermål har.)Jeg skulle gjerne likt å vite når Oline Marie Larsen (Greåker) og Andreas Kristiansen (Borge) er født/døpt, og hvem som er deres foreldre.Jeg vet desverre ingen ting mer enn dette om mine oldeforeldre. Jeg vet heller ikke om Oline Marie og Andreas ble gift senere.Jeg er veldig takknemlig for all hjelp jeg kan få.Med vennlig hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen M. Iversen

Hei Torunn.Jeg søker etter alt av opplysninger om oldeforeldrene mine Johan og Anna (f. Hansen) Madsen. Det jeg vet om disse to er at Anna ble født ca 1876 og hun døde 20.11.1941 (ca. 65 år) De bodde på Hassingen i Fredrikstad.De hadde tre barn : Ellen, Lorang og Margareth, Margareth er født 27.04.1915, jeg vet ikke når de andre er født eller rekkefølgen på barna.Håper jeg er en av de heldige og at du kan hjelpe meg.Mvh. Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Hei. Jeg søker etter opplysninger om hvem som er foreldrene til Søren Johannessen, født 1830 i Skjeberg. Har ikke fødselsdato, men han giftet seg i Skjeberg 18.februar 1853 med Olea Jensdatter. Foreldrene står sikkert oppført der også. Håper du kan hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erik alhaug

Fra Familysearch har jeg fått opplyst: Josephine Augusta Mikkelsen f. 17.08.1843, døpt 26.12.1843 i Fredrikstad. Far oppgitt til Michael Andersen og Anne Maria Christensdatter. Kan dette være det barn som min fjerne slektning Anne Christensdatter f. 04.05.1819 i Løten Hedmark hadde på forhånd, før hun inngikk ekteskap med tippoldefar Michael Thoresen i Løten krk 02.01.1853. 'Min' Anne hadde foreldre Christen Andersen og Pernille Olsdtr med bopel Lille Benningstadseie i Løten.Så det er m.a.o. spørsmål om Anne Maria er 'min' Anne. På forhånd takk Jeg er nemlig ute etter en Josephine som skulle være barn av Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Torunn - Kjempesnilt av deg ! Jeg har lenge ønsket å få bekreftet min tippoldefars død. Etter sigende ble han ranet og drept på bryggene i Moss en eller annen gang mellom aug 1873 - og folketellinga 1875. Han het Edvard Trulsen Torp (skipsfører). Jeg er usikker på om begravelsen / dødsfallet er ført i Moss, Vestre Fredrikstad (hvor han bodde og døpte en sønn i 1873) - eller om begravelsen er ført i Glemminge. Ville tippe at det er ført i Vestre Fredrikstad. Veeeeeldig glad om et gammelt mysterium får en dato på seg ! Tusen takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

nr 9 og 10...Ok! Nå har jeg 10 'oppdrag'!Så nå får vi se hva jeg finner ut av! Resultatene ( det jeg finner) vil komme utover ettermiddagen ( etter 16) på lørdag. Håper at jeg kan hjelpe alle sammen! Jeg skal iallefall gjøre mitt beste! Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

jeg ser at det kan bli litt 'sammentrykt' Men det er bare å spørre, så forklarer jeg gjerne.. Jeg hadde håpet på en litt bedre oppstilling men men..ALle folketellingene er forresten tatt fra Digitalarkivet... Så der er det jo mulig å få opp en mer 'skikkelig' oppstilling.. Hvis bare noen kunne lære meg hvordan jeg setter inn en lenke...Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Hei, Torunn ! Tusen takk for opplysningene om Søren Johannessen og hans familie. Nå kommer jeg forhåpentligvis et stykke videre bakover på den siden.Ronny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg forsøker å tyde Johannes Mathisens dåpsprotokoll.. men strever maksimalt... Trykken er ikke den beste.. men jeg forsøker da... !Det står iallefall: Johannes Mathisen daabsdatum: 29de November i Skbg(Skjeberg) kirke Forældrenes Nav: husmand Mathis Olssen og Johanne Nilsdatter... og så sliter jeg litt.. Hvis noen vil tørre å prøve seg er det iallefall HF 275 år: 1818, Johannes er No2 og Folio32 (skjeberg)Hyggelig at jeg klarte å hjelpe noen iallefall!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.