Gå til innhold
Arkivverket

[#15050] Sofie Bjørklund (f. ca 1849), innvandret fra Örebro til Oslo før 1877?


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

Jeg har i lang tid forsøkt å finne ut mer om anene til min samboers tippoldemor. Hun het Sofie Bjørklund, født ca. 1849 i Örebro. Hun bor i Oslo i 1900: LenkeJeg har lastet ned emmigrasjonslistene fra Örebro Stadsarkiv, og lett etter Sofie (Sofia, Sophia, Sophie) der, uten at jeg fant ''min'' Sofie. Jeg tror disse listene tar for seg innbyggere i selve Örebro by. Sofie kan selvfølgelig stamme fra andre steder i hele Örebro län.Hun var altså gift med Edvard Olsen Skullerud (f. ca 1847). Han har jeg funnet i adresseboken for Oslo i 1877. Siden han og Sofies første barn er født i 1876, er det vel sannsynlig at alle disse 3 bor i Oslo allerede i 1877.Alle barna deres hadde veldig unorske og ''jålete'' navn. Kan dette være noe Sofie har tatt med seg fra Sverige? Kanskje kan disse navnene brukes i søket etter Sofies aner?Jeg har lagt inn et innlegg i ''Anbytarforum'' under landskapet Närke, men uten respons. Hva er det neste logiske skritt nå?Mvh Rune Fergestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hvilken adresse har du på dem i 1877?Ved folktellingen i 1885 bor de i Botsfengslet (Grønlandsleret 44);Edvard Olsen Skullerud f.1847, Østre AkerSofie Bjørklund, f.1849 Närike, Sverige (=Närke)Fanny Karoline Skullerud f.1876, KristianiaEinar Edvard Leonard Skullerud, f.1878, Kr.aOlaf Jørgen Skullerud f.1880, Kr.aJaan Oskar Wilhelm Skullerud, f.1882, Kr.aFritz Ludvig Fredrig Skullerud f.1885, Kr.aForøvrig er Jaan innført som Jann ved dåpen (i Grønland kirke). Men det er vielsen jeg håper på å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

I 1877 bor Edvard på St. Hallvards pl. 7.Ja, den vielsen har jeg lett etter også, men uten hell. Men jeg må innrømme jeg var usikker på hvilken kirke de sognet til.Det kan jo tenkes at de giftet seg i Sverige...?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja, det hadde du rett i. Det er feil i folketellingene, noe som jeg fikk mistanke om da jeg ikke fant førstejenta døpt i Aker, St.Hallvards Pl. lå under Oslo Hospital som på det aktuelle tidspunkt (1876/77) ble ført under Grønland.Svaret fant jeg vet konfirmasjonen, 4. oktober 1891 ble FANNY SOPHIA CAROLINE SKULLERUD konfirmert i Grønland kirke. Der står hun oppført som født 7. januar 1876, døpt 3 dager senere i Stockholm. (De bodde ved hennes konfirmasjon stadig på Botsfengselet). Kan tilføye at hun fikk 'Næsten udm. godt' i 'Kristendomskundskab m.V.' (Grønland Mini 8 1881-1893 5/12 f.187 no.7)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det ble litt tull i andre setning, jeg hadde ikke ventet å finne Fanny i Aker, så stryk den bisetningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Hei Geir. Glimrende! Det var en svært viktig opplysning at hun var født i Stockholm. Det bør vel kunne danne grunnlag for et mer nøyaktig søk i Sverige. Bra jobbet!Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.