Gå til innhold
Arkivverket

[#15051] Utvandrarar frå Lundøy i Austevoll?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Det var veldig mange som utvandra fra Lundøy i Austevoll i forhold til folketallet. Eg ønsker å prøve å finne kvar det vart av desse: Otte Olai Halvorsen Lunnøy (Lundøy) f. 1863 utvandra 24.05.1888, broren Jakob f. 1867 utvandra 27.03.1886, broren Elling f. 1870 utvandra 24.05.1888 og broren Ole f. 1875 utvandra 24.02.1897. Det eg veit er at Ole busette seg i Minnesota (Adams) og tok namnet Lunde som etternamn. Foreldre var Halvor Vinsentsen Rabben og Synneva Nilsdtr. Lunnøy. Vidare ønskjer eg info om: Nils Olsen Lunnøy f. 1861 utvandra til USA 24.05.1888. Gunnhilde Ottesdtr Lunnøy f. 1867 og broren Ingebrigt Olai f. 1873 utvandra i 1891. (Eg veit ikkje kor tid Gunnhilde utvandra) Lars Olai Nilsen Lunnøy f. 1903. Det er mulig at desse som både var i nær slekt med kvarandre og grannar busette seg på same staden i eller omkring Adams i Minnesota?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

En liten bønn når du etterlyser er at du bruker linjeskift. Slik blir det lettere å gripe fatt i de du søker etter. Også ønsker iallefall jeg meg en link til emigrantprotokollene og Ellis Island dersom det finnes:-----Otte Olai Halvorsen Lunnøy (Lundøy) f. 1863 utvandra 24.05.1888,Broren Jakob f. 1867 utvandra 27.03.1886,Broren Elling f. 1870 utvandra 24.05.1888 ogBroren Ole f. 1875 utvandra 24.02.1897. Det eg veit er at Ole busette seg i Minnesota (Adams) og tok namnet Lunde som etternamn.-----Foreldre var Halvor Vinsentsen Rabben og Synneva Nilsdtr. Lunnøy.-----Vidare ønskjer eg info om:Nils Olsen Lunnøy f. 1861 utvandra til USA 24.05.1888.Gunnhilde Ottesdtr Lunnøy f. 1867 ogBroren Ingebrigt Olai f. 1873 utvandra i 1891. Eg veit ikkje kor tid Gunnhilde utvandraLars Olai Nilsen Lunnøy f. 1903. Det er mulig at desse som både var i nær slekt med kvarandre og grannar busette seg på same staden i eller omkring Adams i Minnesota?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Enig at det var dårlig oppsatt, og kanskje for mange personer på en gang. Skal prøve å finne linkar med fødsels og utvandrerdata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg begynner med disse 2 karene iom at det knytter seg et stedsnavn til hver av dem.Siden de var så mange som utvandret regner jeg med at navn har gått i arv og at etterkommerne er mange og spredt for vinden. I SSDI fant jeg to Jakob'er:-----JAKOB LUNDOY Request Information (SS-5)SSN 532-28-7255 Residence: 11738 Farmingville, Suffolk, NYBorn 17 Sep 1920 Last Benefit:Died 8 Jan 2003 Issued: WA (Before 195)-----JAKOB LUNDOY Request Information (SS-5)SSN 531-38-3387 Residence: 98117 Seattle, King, WABorn 17 Apr 1918 Last Benefit:Died 20 Mar 2001 Issued: WA (1955 And 1)-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kan være Ole selv om alderen avviker noe. Han har det rette emigrasjonsåret-----1920 U.S. Census • Minnesota • Mower • Marshall • ED# 86Ole 42 år, emigrerte 1897, nat 1912 (tror jeg det står)Dianna 35 årDatter Silvia på 11 årDatter på 7 årSønn på 2 år-----Alle bortsett fra Ole er født i Minnesota-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det kan stemme for Ole hadde en sønn som het Hildegaard Ellsworth Lunde f. 12. jan. 1918 d. 10. juli 1990. Hildegaard var altså 2 år i 1920 så jeg tror at du har funnet den rette. Jeg har en del info om Hildegaard og hans etterkommere, men ikke noe om hans søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

I innlegg nr. 4 som er en lenke for utvandring for tre personer fra Lunnøy (Lundøy) og ein fra bl.a. Hevrøy har eg følende kommentar. Otto Halvorsen er nevnt med bopel i Amerika, han hadde truleg vore heime og da han reiste tilbake hadde han med seg tre nære slektninger: Jacob, Elling og Nils. Jacob var bror til min morfar. Eg har ingen info om Jacob bortsett fra fødselsdata og når tid han reiste til Amerika. Etter det eg har fått opplyst skal han ha døydd i forholdsvis ung alder, men eg veit ikkje om han hadde familie der borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

La oss fortsette med Ole og hans familie. (når du vet sånne ting som navnet på en sønn, særlig med det navnet, burde du ha sagt det tidligere, Terje, det er viktig opplysning!) (Dagens oppdragelse:o)-------------------Ole døde før 1930. Du bør bestille begge disse dødsattestene, da det er usikkert hvem som er hvme: (søk her: [url="http://people.mnhs.org/dci/Search.cfm>http://people.mnhs.org/dci/Search.cfmLUNDE, OLE H. CertID# 1925-MN-008645 Date of Birth: Place of Birth: Mother Maiden Name: not indexed not indexed not indexed Date of Death: County of Death: 10/04/1925 MOWER LUNDE, OLE H. CertID# 1924-MN-008571 Date of Birth: Place of Birth: Mother Maiden Name: not indexed not indexed not indexed Date of Death: County of Death: 03/28/1924 MOWER ------------------Kona hans het ikke Dianna. Hun het Olianna. Når vi så ser på døds-indexen i MN igjen, så er Hildegaard Elsworths mors pikenavn Bergene. Så vet vi det.-------------------I 1930 bor Hildegaard (stepDAUGHTER!) og Orphie (stepdaughter) hos Ole Uglum. Han har nemlig giftet seg med enken Ollie. Ole Uglum var 54 år, giftet seg første gang når han var 52. Og, Ollie var 44 år, gift første gang når hun var 23, altså må dette ha vært hennes andre giftermål. Se her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Olianna og Ole Uglum kan du også finne på mnhs-death-indexen. De dør i Mower, 1939 og 49. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har prøvt å gå inn på den internett aderssen som du oppgir, men får melding om at 'kan ikke finne filen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Har andre enn Ole blitt funnet og var det flere i samme familie som bodde på samme stedet. Jeg vet at også brødrene Hans O, Nils O, og Jacob Olson (Hævrøy) bodde i Adams elle i området omkring. Jeg har funnet ut det meste om Hans og Nils, men ikke noe om Jacob (de var fettre av Ole).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Om jeg ikke har mistet oversikten så er det vel bare Ole som så langt er funnet.Det kan se ut til at det var flere som brukte navnet Lunde. 'Trur eg'-----1920 U.S. Census • Washington • Pierce • Tacoma • ED# 199Lunde, Elling H, lodger, 49 years old.-----Elling var faktisk gift med Bertha fra Norge;1930 U.S. Federal Census - Washington - Pierce - Tacoma - District 153Head Elling H. Lunde, 60 yearsWife Bertha Lunde, 60 years-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders M. Rabben

Vedrørende Otto (Otte) Olai Halvorsen Lundøen så fikk han uten at jeg vet navnet på konen mange barn. Ut fra navnene på baksiden av et fotografi av Otto og barna skal disses navn være Nora, Myrtle, Hattie, Leora, Lillie, Ruth, Stella, Alice, Ed, Lawrence, Maurice, Henry, Orville og Fred (med forbehold for rett tolking av håndskriften). Av disse skal Maurice ved flere anledninger ha besøkt Rabben i Austevoll. Hvor Otto bodde vet jeg ikke, men et eldre foto av ham, konen og alle barna (når disse var små) er tatt i Austin, Minn.(esota?). Det finnes blant annet en Otto Lunde under Wisconsin Marriages, pre-1907, gift 17 februar. 1887, Portage County. Men om dette er den rikte Otto vet jeg ikke, men mor mi påstår at Winsconsin har vært nevnt i forbindelse med noen av disse brødrene. I samme database fant jeg også en Jacob Lunde, gift 27 desember 1899, under Juneau County. Det er muligens Otto som finnes under Census Microfilm Records: Nebraska, North Dakota, South Dakota, 1900. Men jeg har ikke muligghet får å sjekke dette nærmere. Når det gjelder Elling ser det ut fra Minnesota Naturalization Records Index som både han og Jacob befant seg i Mower. Men jeg har ikke bestilt utskrifter fra disse, ei heller tilgang i skrivende stund på disse sidene, så detaljer utover dette vet jeg ikke. Under Ellis Island sin database kan man se at både Ole og Jakob kom via Liverpool med Aurania til New York den 11 mars 1897, og at bestemmelsesstedet deres var Adams, Minnesota. Har også funnet i WWI Civilian Draft Registrations en Ole Lunde født 11 mai 1875 under Billings, ND. Men når det gjelder navnet Lunde ser det ut som det var mange fra blant annet Sverige som brukte dette etternavnet, noe som gjør at man får mange treff ved søk av dette navnet i kombinasjon med vanlige navn som Ole, Jakob etc., men alt tyder på at både Jakob, Elling og Ole oppholt seg i Mower i den første tiden. Vet ikke om dette hjelper, men disse fire brødrene har vært mitt lille prosjekt nå og da uten at jeg har kommet noe særlig lenger.Mvh. Anders M. Rabben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.