Gå til innhold
Arkivverket

[#15052] Herborg Løkkesdatter / Arent Bøckman / Fræna / Bergen


Gjest runar juvang
 Del

Recommended Posts

Gjest runar juvang

Jekteskipper Arnt Christian Bøckman f 1.2.1767 Skånevik/Bergen. Bodde etter ca 1820 på Fræna i Møre og romsdal. Har det meste om denne mannen. Men han var gift med et større problem HERBORG LØKKESDATTER. Oppgitt at hun er født 20.08.1772, men ikke hvor. Gift med sin Arent i Nykirke i Bergen 13.11.1791. De får 12 barn fra 1792 til 1810, alle døpt i Bergen.Er det noen som kjenner seg igjen i disse ??Herborg er etter all sannsynlighet søster til Kristine Løkkesdatter, gift med Petter Olai Pettersen. Hun er sansynligvis også søster til Peder Lykkesen gift med Anne Kristine Møller.Denne søskenflkokken KAN være barn av en los Løkke Pedersen, død i Bergen 1802 62 år gml. Søskenflokken er alle lokalisert i Bergen, men HVOR KOMMER DE FRA ?Evig takknemlig for spor til løsning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

En liten oppfølger; Kjenner noen til en oversikt over LOSER PÅ VESTLANDET. Dette kunne kanskje være et spor videre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Jeg har notert at Herborg kommer fra Strømøy i Fitjar.Kan ikke si pt hvorfra jeg har dette, kanskje fra en bygdebok ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

har du noen andre personer rundt henne? kjenner du noe mer til henne? i hvilken sammenheng har du funnet henne, er vi kanskje xxx menninger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Boye

Har en oversikt over Christina Lykke/Løkkesdtr/Løcke/Lyche og Jægteskipper/Kjøbmand Peter Olai Petersen og deres etterkommere.Når det gjelder Christinas aner har jeg registrert med 70% sannsynlighet at Los Løkke Pedersen f.ca. 1741 sted ukjent, gravlagt Bergen 20.02.1802, og en Birte f.ca. 1732 sted ukjent, gravlagt St.Jacob kgd. 23.12.1800. Adresse _Ved Sukh._. Har gamle notater om at dette skal sjekkes opp mot bl.a. kirkebøker/faddere o.l. Fichene er forlengst i hus, men ikke fått gjort dette ennå. Har da tydeligvis vært i samme situasjon som første innlegg. Har også notert- Helene Løckesdtr/Arent Christian Bøckmann. Marte Løkkesdtr/Jan Henrich Rogge. Peder Lykke/Fribager. Som en kuriositet kan nevnes at den siste boligen til Christina og Peter, Nykirkesmuget 1 idag står på Gamle Bergen Museum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Flott... Da er det i alle fall to andre som plundrer litt med det samme. Bjørn-Erik, ser du bruker navnet Helene der jeg bruker Herborg. Det tror jeg må være fra familysearch - det er det eneste stedet jeg ser det brukt Helene, og jeg finner ingen fornuftig forklaring på hvorfor. Christina er flere ganger fadder for barna til Herborg. Er Herborg / Helene ført som faddere for barna til Christina / Peter Olai? Navnet Peter Olai ser ut til å kommet ionn i slekten vår med denne mannen. Min bestefar er det siste så langt som har videreført Peter Olai navnet. Det ser ikke ut som du har noen formening om hvor Løkkefam kommer fra. Som du ser har Svein notert strømøy, mens jeg har en kilde som sier Fræna i Romsdal. Håper vi finner ut av dette en gang.... Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Runar Juvang

Hei Bjørn Erik og Svein. Jeg lar ikke dette innlegget død ut med et mulig spor hengende i lufta. Bjørn Erik - si i fra når du får sjekka fichene.Jeg har et prosjekt på gang om Arnt Bøckman, og det blir liksom litt nakent når jeg ikke vet hvem kona var. Det ble jobbet hardt med dette i 60 åra for å finne ut noe mer om henne, men så langt er alt i mørke. Så til alle andre - anything at all ?Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Løche Pedersen giftet seg i Stord prestegjeld i 1762 med Brithe Svendsdatter Kjeholmen LenkeLøche og broren Halvar dukket opp i den sjømilitære rullen for Hatlevig i Våg i 1751. Da var Halvar 16 og Løche 13 år.Bygdebok for Fitjar forteller at Løche og Brithe hadde barna: Peder, født 1765, i Bergen, Svein, født og død 1769, ny Svein født 1770, Herborg, født 1773, gift med Arent Bøgmann i Bergen, ny Svein født 1775, Kristi, gift med Claus, i Bergen. Løche Pedersen hadde skjøte på en del av Straumøy fra 1763 til 1772, da han flyttet til Bergen.Bygdebok for Fitjar nevner en søster Marta Pedsrsdatter, gift med Henrik A. Grønåsvågen på Bømlo, og antyder at de må være barn av Peder Vermundsen Sætrevik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Hei Yngve Ser ut som du er inne på noe her. Takk for opplysningene. Antydningen av Peder Vermundsen Sætrevik er interessant. Er Sætrevik en plass i nærområdet? Grunnen til at jeg spør er at jeg har hatt noen antagelser om at de skal komme fra Sæter eller Sætervik på Gossen i Romsdal. Ellers får jeg vel skaffe meg innsyn i bygdeboka ser det ut til.mvh Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.