Gå til innhold
Arkivverket

[#15056] Aker og Vardal: Ole Olsen Skullerudeje (Myren), f. ca 1801


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

Jeg har for en tid tilbake fått flott hjelp til å spore faren til Edvard Olsen Skullerud på ''no.slektsforskning.fritid.etterlysning''. Der fikk jeg bragt på det rene at Edvard var vaksinert i Aker 7. sept. 1847, '3/4' år gammel. Ole Olsen på Skullerudeje er hans far. (Folio 418v, nr. 145). (Takk til Robert Christian Skogly).I ettertid har jeg søkt gjennom manntallene for Aker og funnet følgende: I 1841 står det oppført en Ole Olsen - 40 år, ''saugmester, måtelig'', med kona Marie - 34 år, og sønnen Ole - 7 år. De bodde på en gård som het Myren. Denne gården stod like etter Skullerud gård i mannntallslistene, men det var ikke spesifisert at det var et underbruk av Skullerud, men det er vel sannsynlig?I FT1865 (Lenke) finner vi igjen sagmester Ole Olsen på Myhra på Abildsø. Nå med en annen kone. Hvis dette er samme Ole må vel første kona Marie være død? Her står det at han er født i Vardahl. Dette er vel Vardal i Oppland?Kan denne sagmester Ole Olsen på Myren være identisk med Ole Olsen Skullerudeje i vaksinasjonslistene for 1847?Kan noen hjelpe meg med å finne den riktige Ole Olsen og hans foreldre i Vardal? Gjerne hans koner Marie og Johanne også - hvis begge var gift med samme mann da...? Dersom dette er riktig; kanskje det lar seg gjøre å finne hans giftemål? Hans ekteskap nr. 2 bør ha skjedd i Aker. Hans første ekteskap kan jo forsåvidt ha tatt plass i Vardal, før han flyttet til Akerhus.Mvh Rune Fergestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Chr. H. Skogly

Hei igjen, Rune.Myra var husmannsplass under Skullerud, ja.Jeg gjenfinner Ole Olsen innflyttet til Aker i 1837, 35 år gammel, sammen med sin kone Mari Ingebretsdtr., 30 år gammel. (Aker kirkebok nr. 71, fol. 93, nr. 49 (nederst) [egne notater: Hf367,fil 390]). Innflyttingssted var Sagstuen under Fløysbonn. Denne lå like ved Myra. (Det var en rekke plasser ved navn Sagstuen i Aker, men dette er den mest nærliggende - og nok den rette). I 1834 hadde husmannen Arne Arnesen en innsitter (leieboer, se [url="http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/Aker_1834/tekst/introside.asp>Lenke), et rom (e.l.) Ole og Mari kanskje overtok i 1837? (Også i 1865 var det enten to Sagstuen-plasser u. Fløysbonn, eller kanskje aller helst en leieboerenhet fremdeles? Slik var det også for Myra i '65: to husholdninger).Ole og Mari kom fra nordre Odalen (med attest fra 28. okt. 1834); det opplyses videre at Ole var f. i Vardal, mens Mari var f. i søndre Odalen ('Oudalen'). Ingen barn av paret er registrert ved innflyttingen. Det er heller ikke oppgitt eksakt dato hverken for innflyttingen eller registreringen. Jeg kan ikke gjenfinne sønnen Ole døpt i Aker i det vesle dåpsmaterialet jeg har fra 1837 (dåp i sognet t.o.m. 5. aug. 1837). Dog er han vel eldre, jfr. aldersopplysningen fra 1841 (7 år), og kom vel sammen med sine foreldre i 1837, selv om han ikke er innført i kirkeboken ved innflyttingen.Med beste hilsener R.C. (rc@heimr.net;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Hei Robert Chr. Nok en gang takk for flott bidrag! Det skulle vel la seg gjøre å spore opp Ole med bakgrunn i dette.Grete: Ole falt uheldigvis utenfor registreringene som var gjort hos Slektshistorielaget - både for fødsel (ca 1802) og ved konfirmasjon. Men takk for henvisningen. Jeg har lagt igjen en etterlysning på nettsidene der, så får vi se om det er noen som kan hjelpe meg.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.