Gå til innhold
Arkivverket

[#15062] Skifte efter Edvard Mathias Falch død 06.08.1892 Frøyen, Bremanger S&F ?


Gjest Hans Falch
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Falch

Skifte efter Edvard Mathias Falch død 06.08.1892 Frøyen, Bremanger S&F ?Digitalarkivet: Gravlagde i Sogn og Fjordane 1669-1920. [430395/556]Post Prgj id Sokn kyrkje Dato død År død Dato gravlagd År gravlagd Kjønn Førnanm Etternamn Bustad Stilling Gift/ugift Fam still Fødd Alder Årsak Merknad kjelde Kjeldetype8359 1438 6/8 1892 13/8 1892 m Edvard Matias Falch Frøyen Lensmand g 1829 Slag Kyrkjebok, gravlagdeSpørgsmålet er: hvor stor var boet og hvem arvede ham ?Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dødsfallsmeldingen: 'Enken hensidder i Uskifte efter Bevill. af 20/8 92', og 'Enken Fru Julie Falch og myndige og umyndige Børn, hvoraf endel Fraværende' er ført som arvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Julie Birgitte Falch født Nerland den 01.05.1837, død 05.12.1934. Hun var bosiddende i Bergen, men jeg finder hende ikke i digitalarkivet under gravlagte?tillægsspørgsmål: Levede hun i uskiftet bo til sin død og blev der holdt skifte ved hendes død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi finner enkefru Julie Falch, født 1837, i Bergen i 1900, sammen med datteren Edel i Rosenbergsgate 14. Vi finner ingen av dem i Bergen ved folketellingen 1912, og heller ingen av dem i adresseboken fra 1920.Verken Bergen eller Sunnfjord skifterett synes å ha fått melding om dødsfallet 5. desember 1934. Hun har altså bodd utenfor disse to områdene ved sin død, og har trolig flyttet fra Bergen mellom 1900 og 1912.I 1900 står det om Julie Falch at hun hadde 'Privat understøttelse'. Hun har sannsynligvis fortsatt sittet i uskiftet bo, og den økonomiske situasjonen har vel neppe endret seg mye fram til hun døde over 97 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

I en artikel bragt i Førdeavisen Firda, onsdag den 04.05.1927 står der:”90 aar. Fru Julie Falch, født Nerland fyldte søndag 90 aar. Hun er født i Trondhjem, og er enke efter forlængst avdøde lensmand Falch i Bremanger. Hun har hat 13 barn, hvorav 12 lever. En av hennes sønner er den konstituerte fylkesmand i Sogn og Fjordane; politimeister Ivar Falch Lind. Fruen, der for tiden opholder sig hos sin datter, fru Falch-Hansen i ---- Skjold ----, er fremdeles helt aandsfrisk. Hun er nylig kommet tilbake fra et besøk hos sin datter i Hammerfest.”Jeg har også et billede af min oldemor taget i Haugesund, så jeg går ud fra det er Skjold lidt nord for Haugesund.Spørgsmålet er: findes der oplysninger i arkivet fra Skjold ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Hans Falch

Ny oplysning:Statsarkivet i Stavanger kan ikke finde dødsanmeldelse på min oldemor Julie Birgitte Falch født Nerland død den 05.12.1934.Digitalarkivet: Fire assesment register for Hordaland 1846-1963. [62417/10] Post År Dato (mmdd) Gardsnamn Bruksnamn Gardsnummer Bruksnummer Matrikkelnummer Merknad Rekvirent av takst Lensmannsdistrikt Protokoll Side Kommunenamn Embete 8738 1923 1105 Skjold Solhaug 40 15* 41 *B.nr. 15,39,40,53,60 og 64 Lykke Falch, Hanna Fana 12.10 209 Fana Lensmann.Jeg finder den datter som min oldemor var hos i Fana ved Bergen. og her indgår også navnet Skjold. Måske kan det give et spor?Spørgsmålet er: Blev der afholdt skifte efter Julie Birgitte Falch født Nerland død den 05.12.1934 og hvem arvede hende ?Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Bingo!Lensmanns enke Julie Bergitte Falch, født 1. mai 1837 i Trondheim, døde 5. desember 1934 på Nesttun gamlehjem i Fana. Hun etterlot seg mange barn: 1) Hans Petter Nerland Falch, født 1860, Møgehaug, Havndal, Danmark, 2) Francisco Olaf Falch, født 1862, Nesttun, 3) Olaf Marius Falch, fd. 1864, Bergen, 4) Hanna Bergitte Lykke Falch Hansen, født 1866, Bergen, 5) Franziska Marie Clausen, enke etter skibsfører Clausen, fd. 1868, bosatt Bergen, 6) Ivar Lykke Lind , politimester i Fjordane, født 1878, bosatt Florø, 7) Julius Falch, hotelleier i New Westminister B. C., født 1872, død 1926, etterlatt seg døtrene Edna og may, begge i New Westminster, B.Columbia, 8) Maren Olava, enke etter lensmann Håland, født 1874, bosatt i Fana, 9) Einar Falch, maskinmester s/S Lynx, BDS, født 1876, bosatt Kronstad, 10) Edel Dorthea Dekke, enke etter postmester Sørensen, født 1878, 11) Guttorm Falch, sjømann, født 1880, bosatt Australia, adresse ukjent.Men avdøde etterlot seg intet til arv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.