Gå til innhold
Arkivverket

[#15063] Anne Steinsdatter Moen, Voll/Veøy, Møre og Romsdal


Gjest Osvald Rydjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Osvald Rydjord

Bygdebok II for Holm sogn (Veøy nå Rauma) s 664 sier at Anne Steinsdatter Moen (1724-69) fra Voll, i 1752 gifter seg med Ole Svendsen Vågshavn (1730-1806) fra Vågstranda. De får bygsel på Korsan i Veøy samme år.I bygdebok II for Voll s 603 står det at samme Anne gifter seg 1752 med Ole Sivertsen Reistad.Er det samme mann? Har noen mulighet for å sjekke dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei på deg.Jeg har ikke noe til deg, men du kan hjelpe meg med en liten ting. Du nevner bygdebok for Voll II, hvor ligger det, og hvem har skrevet den. Jeg leter etter en av mine forfedre som kaller seg Wold da han gifter seg i Bergen, og vi kan ikke finne ut hvor han kommer fra. Takk på forhånd.MVH. SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Voll Ligger på sørsida av Romsdalsfjorden ca 3 mil fra Åndalsnes. Var egen kommune, men inngår nå i Rauma. En av gårdene heter Voll, også skrevet Wold. Har du data på din forfar kan jeg slå opp.'Bygdeboka for Voll' er skrevet av Olav Søvik og kom ut i 1980.Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hallo Osvald.Han heter Ole Rasmussen Wold, gift 17.02 1788 i Bergen med Else Marie Christophersdtr. Lind. De får en datter i Bergen, Malene dp.24.02.1788. I 1801 sitter Else Marie som enke med datteren Helvig Andrea Olsdtr. Morland, født 1789 i Stavanger 12 år/1801. Når Malene blir døpt er der en fadder nevnt Rasmus Pedersen.Ole var sjømann, ant. omkommet, ingen dødsdato.Takknemlig SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Hei!Kan ikke finne noen Rasmus på Vold, det er faktisk et ikkenavn selv om det er mange Voldgarder. Skal finlese i morgen.Hilsen Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Hei Sol!Har finlest Voldgårder og husmannsplasser under Vold, og der er ingen Rasmus hverken som bruker eller født der. Du får legge han ut som eget tema, kanskje du har mer hell enn jeg har denne gangen.Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Osvald. Takker for hjelpsomheten din, jeg har lagt ut disse personene mange ganger i flere varianter men får ikke napp, slik at jeg må prøve alt som ligger i navnet og håpe at EN gang lykkes det. Håper du får hjelp til dine. MVH. SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Her er en annen variant fra FS: Gift 28/12 1752 Grytten MR Ole Swenson Restad og Ane Steensdt. Moe. Det kan iallfall se ut som om det eksisterer kirkebok, men nå er ikke jeg så veldig kjent med geografien i MR, og om Grytten ligger i riktig området vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Samseth

Det er vel truleg ein feil i bygdeboka for Voll. Voll var ein del av Grytten prestegjeld fram til ein gong på 1800-talet. Om Ola kom frå Reistad eller Vågshamn skal vere uvisst. I alle fall ligg begge desse gardane på Vågstranda. På den tid var det vi kallar etternamn meir ei adresse enn eit slektsnamn. Ut frå den kjennskap eg har til desse bygdebøkene vel eg å tru at Ola Sveinson var fødd på Vågshamn og tente på Reistad då han gifta seg med Anne Steinsdotter Moen. Eg trur difor at Sivertson skal vere Sveinson i Voll bygdebok. For å finne svaret på dette må ein leite i kyrkjebøkene for Veøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Takk til Berit og Jon! Swenson og Sveinson er nok den samme og Sivertsen i bygdeboka for Voll er trolig feil. Kirkebokrullen for Veøy for slutten av 1700-tallet var dårlig sist jeg søkte der, men skal se om jeg kan få en bedre rull.Takk for hjelpen! Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.