Gå til innhold
Arkivverket

[#15064] Kiemp slekt på Kongsberg /Flesberg i Buskerud


Gjest Runar Juvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Runar Juvang

Kjenner noen til denne slekten?Det følgende er et oppsett basert på litt fakta, og mye hypotese.Det jeg vet er at Christen Jørgensen Kiemp fikk en datter Mette Marie født 1740. I slektsbok over Bøckman står det hun er født i Flensburg, men mye av omstendighetene rundt henne gjør at jeg tror det er en feilskrift for Flesberg. Mette giftet seg med prestesønn fra Rollag, Iver Bøckman. Mette ble nesten 100 år gml og døde på Tornes i Fræna i 1838.I tillegg til dette har jeg funnet en del andre Kiemp i kongsbergområdet, som kan gi grunnlag for følgende hypotese oppsett:1 Jørgen Kiemp1.1 Casper (Jørgensen) Kiemp, gift m/ Helle Marie Enersdatter 1.2 Jørgen Jørgensen Kiemp 1.3 Christen Jørgensen Kiemp 1.4 Cathrine Marie Jørgensen Kiemp, gift m/ Paul Trondsen, Kongsberg1.1.1 Ener Caspersen Kiemp, f ca 1735 Kongsberg, gift m/ Marie Andersdatter Biring1.2.1 Cathrine Marie Jørgensen Kiemp f ca 1738, gift m Erik Andersen Hassel 1.2.2 Marthe Jørgensen Kiemp f 17401.3.1 Matte Marie Christensdatter Kiemp, f 1740, gift m Iver Bøckman Som sagt dette oppsettet er basert på hypotese satt sammen etter litt skjønn og gjetting. Dersom noen har noen bjeller som ringer ifm dette.. BRAVO Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Rudlang

Jeg finne følgende Kiemp-er i sølvverkets manntall. Alle står som født på Kongsberg.1711: Jørgen Kempf - 46 år - Taugsteiger, Valentin Kemp - 60 år - hauer, Zachris Kempf jr. - 13 år - hos moren, Zachris Kemps enke - 50 år fra Skien.1765: Christoffer Fr. Kiemp - 60 år - enkemann - sprenger, Enner Casper Kiemp - 32 år - gift - 2 sønner - hauer, Hans Christoffer Casperss Kiemp - 32,5 år - gift - 2 døtre - hauer, Jørgen Jørgensen Kiemp - 19,5 år - bor hos faren som er pensionist. I tillegg nevnes Zacharias og Jørgen Kiemp fordi de har andre boende hos seg.1771: Claus Z. Khiemp - 48 år - gift - hauer, Casper Enerss Kiemp - 12 år - junge, Hans Chr. Kiemp - 42 år - gift - 2 barn - kunstvarter, Ener Kiemp - 38 år - gift - 3 barn - schürfer.Manntaller 1732 har jeg ikke sjekket.Mvh. Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Jeg vet dessverre ikke noe konkret om de personene du nevner, men i innlegg 14641 har jeg omtalt en Arent Michelsen von Kampen, gravlagt 2. mars på Bragernes. Han er omtalt flere ganger i tingbøkene for Bragernes i 1680-årene, da som Arent von Kiempen. Denne Arent er sannsynligvis den Arent von Kiempe som er 50 år under manntallet i 1664. Han er da oppsitter på Settersberg gård i Modum prestgjeld, Nykirke annex. Se LenkeArent var gift 4 ganger, og hadde minst 6 barn: Margrete, Hans, Lisbet, Anne, Elsebe og Malene. Han bodde på Storhamar gård ved Hamar når han døde, og skiftet etter han ble holdt der. Han var kanskje på besøk hos et av barna sine i Drammen da han døde?Tror du ''min'' Kiempen være i slekt med ''dine'' Kiemp?Mvh Rune Fergestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo Runar. På s. 556 i bind V av 'Flesbergboka' går det fram at ei Sara Marie Kristensdatter Kiemp var gift med en Ola Kristensen. Dette paret ble gift omk. 1760. Jeg har ikke teksten på det som står i boka for hånden.....Kirkeboksnotater Kongsberg 1696-1721; Jørgen Kemp eller Kiemp døper Nils i januar 1712(s.84), Jørgen 22 april 1714 (s.100)og Bjørn 4 juni 1718. (s.130).En 'lyntitt' i 1732-manntallet ved Søvverket sier at Jørgen Kiemp er 67 år, Nachzehler. Han har vært ved verket i 58 år, har 6 barn, 2 ved verket. Hans sønn Jørgen sies å være 19 og bor hjemme hos foreldra. Den andre sønnen som skal være ved verket fant jeg ikke i 'farten'. Det er mulig at han ikke benyttet slektsnavnet.....Kristoffer Kiemp, 64 år, Ertsskeider. Har vært ved verket i 54 år. har tre barn, ett ved verket.Zacharias Kempf, 36 år, 25 ved verket, gift, 2 barn.Her ringte ingen bjeller - men litt mer til puslespillet ble det vel.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Rudlang

Flere puslespillbiter ;-)Jeg kikket i 'Beitrage zur Geschichte des Deutschtums in Norwegen - Die Deutsche Einwandrung in Kongsberg' og fant følgende:1. Carol Kempf, overstiger, innflyttet 1630 fra Kursachsen. Trolig hans sønner:1.1 Jacob Kempf, innfl. omkr. 1630 fra Kursachsen. Mulig sønn:1.1.1 Valentin Kempf, f. 1651 i Kongsberg.1.2 Zacharias Kempf, innfl. omkr. 1630 fra Kursachsen. Mulig sønn:1.2.1 Christoff Kempf. Trolig hans sønner:1.2.1.1 Zacharias Kempf, f. 1661 i Kbg. Minst 2 sønner: a) Zacharias d.y. døpt 9.12.1698, g. 11.8.1718 m. Martha Pedersd. b) Christopher døpt 24.8.17011.2.1.2 Jørgen Kempf, f. 1665. Barn: a) Christopher dp. 5.12.1696. b) Anna, dp. 18.12.1697. c) Christine dp. 29.4.1699. d) Margarethe, dp. 27.7.1701. e) Christen, dp. 26.5.1703. f)Christina, dp. 2. søndag e Trin. 1706. g) Christopher, dp. 8.3.1709. h) Eli, dp. 16. søndag e. Trin. 1710. i) Niels, dp. 3.1.1712. j) Jørgen, dp. 22.4.1714.1.2.1.3 Christoff Kempf, f. 1672. Barn: Helweg, dp. 20.3.1708.Det står også hvor/når de forskjellige arbeidet, men det ble litt mye å skrive. Dessuten står det på tysk. Du får heller få en kopi.Det burde være mulig å finne flere av disse i 1732-manntallet. Som Tor Kenneth kikket jeg raske igjennom etter navnet Kiemp e.l. og fant i tillegg Casper Kienps (sikkert feilskrevet), 24 år, knekt, gift, ingen barn, boende hos faren.Mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Dere er nå flinke og snille, da ;-)) den som hadde hatt ferie.. Bjørg, hvor går det an å kikke i 'Beitrage zur Geschichte des Deutschtums in Norwegen - Die Deutsche Einwandrung in Kongsberg' ? er det mulig å maile noe? iallefall er det nok litt redigering på det første oppsettet. beat for beat ;) runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Rudlang

De har den på biblioteket her på Kongsberg, men den er ikke til utlån. Det er egentlig bare en kopi av heftet og er satt inn i en plast-'perm'. Jeg tok en kopi av den ene siden og noterte ned det lille som sto på neste side. Dette kan jeg gjerne scanne og sende deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei igjen. Jeg ser at det er en feil i mitt tidligere innlegg. Innlegg nummer 5. Du vil neppe finne Sara Marie Kristensdatter Kiemp omtalt i bind 5 av Flesbergbøkene. Det skulle stått VI, med andre ord bind 6.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei igjen. Når og hvor skal Mette Marie f. 1740, ha giftet seg med Iver Bøckman? Står det i Bøckman-historien at hun er datter av Christen Jørgensen Kiemp? Årsaken til at jeg spør er at på Familysearch IGI (som langt fra er ufeilbarlig) finner jeg føgende; Christen Jørgensen (sønn av Jørgen Kiempe) giftet seg 28. des. 1730. Jeg fikk fort opp 4 barn, Hans Jørgen 1731, Sara 1736, Christina 1737, Marthe Maria 1740 -døpt 8 mai. - Kan helt klart ha fått flere barn.....Samme kilde gir hold for at denne Marthe Maria i 1761 giftet seg med en Johannes Christensen og at hun døde eller ble begravet 3 januar 1793 - som nevnt dette er Familysearch.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

hei Tor og takk for engasjementet.. Jeg har to kilder for denne damen. Den ene er Bøckmanslekten fra 1929 og det andre er private slektpapirer som jeg har fått de seinere åra. Jeg mener det er Dietrichson (Bøckman) som har kalt henne Mette Marie Jørgensen, mens andre kilden sier M M Christensdatter Kiemp. Jeg har også notert at hun ved dåpen ble kalt Marthe Marie. Hun skal ha giftet seg med Iver B 09.03.1761. Jeg er på litt tynn is her fordi dette er data fra en relativt tidlig periode i min søken etter slektninger, så jeg var ikke flink å notere kilder på den tiden ;-(Jeg har ikke tilgang til Dietrichson for øyeblikket, men skal sjekke det.Forøvrig har jeg ikke mye tiltro til familysearch, men det hender jo de slår til..Når det gjelder Marthe Marie vs Mette Marie er vel ikke det enestående med slike 'småfeil' skrevet av presten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Helt tilfeldig kom jeg over noe som sannsynligvis er en liten brikke til i det store puslespillet:I Kongsberg kirkebok for 1737 (døpte) fremgår det at Jørgen Jørgensen Kiemps datter Inger ble døpt 9. februar 1737.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Hei Runar.En liten brikke til puslespillet ditt.Ener Casperson Kiemp ble gift 9//-1757 med Margrethe Maria Andersdatter Biring.(2 1/2 år v/morens skifte i 1743) Datter til Andreas/Anders Halvorsen Biring fra Bævergrenda på Kongsberg (ca 1716-1756)1.gg 13/12-1735 med Christine Maria Joensdtr.(ca 1715-1741)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Det begynner å ta form nå.... alle brikkene utover gulvet - etterhvert på sin rette plass, tror jeg. De som henger litt i lufta for seg selv er ENER og CASPER. De må jo ha et opphav de og, skulle en tro? Og Bjørg, hadde vært kjempefint om du kunne maile den siden på tysk ;-)) runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Herberg

En liten brikke, men kanskje umulig å få på plass. I en skatteliste fra 1822 for Biri (Gjøvik) finner vi på gården Undseth boende bl.a. sorenskriver Weidemann, lensmann I. Hansen, og foruten en 3-4 tjenestefolk har de en 'Skriverkarl Klemp' som betaler 2 ort og 12 skilling i skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Runar juvang

Hei igjen. Har hatt diskcrasj, og masse er borte for godt ;-(( Heldigvis tatt backup av det meste av slekten. Så det har ikke blitt så mye slekting i det siste. Bjørg, du kan bruke palcamb@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Gunnar Bolstad

Flott tråd! Har nøstet meg hit fra indre Oslofjord: Christine Jørgensdatter Kemp gifter seg i 1727 med Hans Amundsen Fossum i Røyken. Hun dør i 1755. Siden denne tråden var aktuell har skifteregisteret for Kongsberg (1705-1801) kommet på plass. Her finnes masse informasjon, også om Kiemp'ene. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.