Gå til innhold
Arkivverket

[#15066] Hedemark, Åmot: Marte Halvorsd. (Marthe Haldosdt.), f. ca. 1840


Gjest Inger Bjørnaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Bjørnaas

Marte Halvorsd. bodde i 1865 på gården Møkleby Moen i Åmot. Hun var 25 år og tjenestepike.Kan dette være den samme som Marthe Haldosdt. Bakke, f. 2.1.1841, Ringebu, datter av Haldor Olsen Bakke, f. 10.3. 1812 og kona Mari Olsdt. Bjørge (Iverbakken), f. 13.10. 1805.Hva skjedde med Marthe ? Bodde hun i Åmot i 1875. Kan det tenkes at hennes mor kom hit som enke ? Haldor Olsen døde i 1866 og Mari er ikke i Ringebu i 1875, ei heller død eller fraflyttet 1866-1877.Håper noen kan hjelpe å kaste lys over denne saken.Her er Marte i 1865:LenkeBeste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Marthe ble konfirmert 1856 i Ringebu: Marthe Halvorsd. Olstuen, foreldre H. Olsen og Mari Olsd., alder 15 1/4. Jeg har ikke funnet at hun fikk flytteattest fra Ringebu før 1865, heller ikke at hun døde i perioden 1856-1865. Jeg har ikke funnet noen andre født i Ringebu som kan forveksles med din Marthe Hald(v)orsd., derfor synes jeg at du kan slå deg til ro med at det er henne du har funnet på Møkleby. Jeg har bare et lite forbehold: Kanskje østerdølene trudde at alle gudbrandsdøler kom fra Ringebu? I tilfelle burde en kanskje også leite i Øyer og Fron etter Marthe. Når det gjelder både Marthe og Mari, bør en absolutt sjekke med FT 1875 for Åmot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Fra Halvors innlegg : 'Jeg har bare et lite forbehold: Kanskje østerdølene trudde at alle gudbrandsdøler kom fra Ringebu?'Nå leker du med ilden Halvor.Til Inger: En rask kikk etter Marte i Stor-Elvdal (hvor hun var i 1865) har ikke gitt noe resultat, ikke på viete, døde eller utflyttede. Men det er foty gjort å overse henne, navnet er vanlig så jeg må nok ta en kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tusen takk til dere begge. Du verden det er godt å ha gode hjelpere.Geir: I hvilket tidsrom har du sjekket kirkebøkene ? Hvis du gjår igjennom dem igjen, kunne du ha se etter Mari også ?Er det noen som har tilgang på folketellingen for Åmot i 1875 ? Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bare til orientering; 01.01.1873 ble Åmot prestegjeld delt i hhv. Åmot og Stor-Elvdal prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Det var iallfall slik at svært mange fra Ringebu reiste over til Åmot og Stor-Elvdal for å ta tjeneste, hogge tømmer osv. Jeg har lyst til å nevne det Vidar Sandbeck synger om snekkermester Kavlerud - født i 1907, bessmor hass var fra Ringebu -. Dersom denne snekkermesteren var en typisk representant for folk med slekt fra Ringebu, kan det tyde på at ringbygginger ikke var spesielt godt ansett i Østerdalen. De som lurer på hvordan kvaliteten på snekkerarbeidet til Kavlerud var, bør høre eller lese visa. For Sandbeck var det kanskje mest om å gjøre å få til et godt rim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja, det kom svært mange fra Ringebu til Stor-Elvdal. Min humoristisk ment kommentar under (3) skyldes de utallige stridigheter bl.a. om hvem som skulle ha retten til tømmerhogst i Imsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.