Gå til innhold
Arkivverket

[#15072] Baark - ukjent ord i testamente


Gjest Hallvard Bragstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Hallvard Bragstad

I min tipp-tipp-tipp-oldefars testamente fra 1857 (Flatås, Inderøy) er det et ord jeg ikke klarer å finne ut av. Her heter det:'Min vilje er denn, at min Søn Niels Einersen skal efter min dag, om jeg nu ved Døden bortkaldes, have denne min Gaard Nedre Fladaas for Sum 450. fire hundrede og femti Specidaler saa som en Højerplaug, alle kornstør, Heste, den baark som er under Laden, alle Høslæder skal følge med Gaardens kjøb.'Ordet baark er uforståelig for meg. Er det en båt? Men jeg finner dette merkelig, da det er 7 kilometer til sjøen.Kan noen hjelpe meg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Men er den under laden? Det er ikke bark da, bjørkenever til taktekking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Breivik

Bark (eller bork), det laget som ligger mellom neveren og veden, ble brukt til impregneringsmiddel for fiskebruk, f. eks. sildegarn av hamp. Dette var en lang prosess som begynte med å 'løype' om våren, helst bjørk. Deretter ble barken tørket og lagret for bruk senere. Å lagre den 'under Laden' høres ikke så dumt ut. Bare en gjetning, men kan det være dette det siktes til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Baark- bårk-bark- bork- var salgsartikkel brukt til barking/garving av for eksempel fiskegarn. Der ble brukt bark av både bjørk og eik,når en fletta bjørk så fekk en never til taktekking samtidig. Barken ble knust med tust også kalt fløy,tusten som ble brukt var tjukkere i slagvolen enn den som ble brukt til tresking. Der er både tust til å knuse bark og til tresking på bua mi. Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.