Gå til innhold
Arkivverket

[#15077] Døpte i Bergen


Gjest Sølvi Lerfald
 Del

Recommended Posts

Gjest Sølvi Lerfald

I Terje E. Skrolsviks nyutlagte 'Døpte, uektefødte, med fadre i Nykirken 1741-1820' finner jeg Berentina Kristina Balken, døpt 4. desember 1786. Hvorfor finner jeg henne ikke i Digitalarkivets 'Døypte i Bergen 1668-1815'? Har jeg oversett noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg finner henne heller ikke, og denne dåpen, som stammer fra en egen bok for døpte uektefødte i Nykirkesoknet, synes å ha falt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Sølvi Lerfald

Takk for svar. Jeg har spurt Terje Skrolsvik om det står mer om dette barnet og foreldrene i de kildene han har tilgjengelig, men det gjør det ikke. Jeg prøver å finne ut om barnets far er den samme Berendt Christian Balchen som ble døpt 23. august 1767 i Gloppen, og som gifter seg i Nykirken 12. september 1790 med Serenna Iversdatter. Jeg har prøvd å lete i de tilgjengelige arkivene på nettet, og finner mer om barnet, men ingen indikasjoner på hvor faren (eller moren) kommer fra. Oversikten over barnets fadre hjelper heller ikke. Finnes det andre kilder i arkivene som kan ha supplerende opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Siden barnets far er opplyst å være 'Ungkarl Berendt Kristian Balken Dreng h. Daniel Clausen', og det såvidt jeg vet bare finnes en mann med dette navnet i Bergen på dette tidspunktet, skulle man trygt kunne regne med at det er han som er oppgitt som barnefar.I attestboken er han 20. juli 1792 ført som 26 år gammel og styrmann på Haabet, som under skipper Abraham Schiøt var på reise til Spania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.