Gå til innhold
Arkivverket

[#15078] Kommandant Haldo Lykke, Vardøhus


Gjest Hallvard Bragstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Hallvard Bragstad

Kommandant Haldo Lykke på Vardøhus Festning i Finnmark (ca 1830) hadde en datter, Martha.Hun ble gift med korporal og tambur Ole Olsen Fladaas (f. 1807 i Inderøy). De fikk to barn, Olaus (f. 1831 i Vardø - d. 1859 under håkjerringfiske ved Vardø) og Johan Andreas (f. 1833 i Vardø).Er det noen som har opplysninger om kommandant Lykke og hans datter, samt om hvor det ble av Ole Olsen Fladaas og om sønnene fikk barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

På Familysearch VRI fant jeg at Martha var født ca 1812 etter alder da hun giftet seg, og da passer kanskje denne som jeg fant på Familysearch IGI?:MARTHA HALDORSEN FemaleEvent(s): Christening: 12 JUL 1812 Trondheim, Sor Trondelag, NorwayParents: Father: HALDOR LOCHE Mother: GURRUE ANDERSDATTERHilsen Laila Kornstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Guru og Haldor giftet seg ifl. Familysearch i Trondheim i 1806:GURRIE ANDERSDSpouse: HALDOR JONSENMarriage: 26 JUN 1806 Trondheim, Sor Trondelag, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Odd Villy Ovesen

Hadde følgende innlegg på Finnmarks-slekt i oktober 2003:Quote Har kikket litt på Ole Olsen Flaatås og Marta Lycke og funnet ut følgende:Konfirmert 11 jun 1848 i Vardø: Olaus 16 1/2 år Johan Andreas 15 1/2 år Foreldre: Ole Olsen og Marta LykkeViet 11 aug 1850 i Vardø: Enkemann Carl August Vogt, 27 år, f. i Vardø og enke Martha Lycke, 38 år, f. i Trondhjem (Kommentar: Brudens forrige mann Lorents Johannesen Holm døde 26/11-1848)Samme dag (11 aug 1850) døpes i Vardø: Carl Julius f. 12 apr 1850 Foreldre: Carl August Vogt og Martha LyckeBegravet 8 aug 1852 i Vardø: Johan Andreas Lykke (død 2 aug 1852), soldat, Vardøhus, alder 34 (alderen stemmer jo dårlig, men jeg går ut fra at det må være yngste sønn til Ole Olsen Flataas)Døpt 9 okt 1853 i Vardø: Fredrikke Henriette Vilhelmine f. 23 jul 1853 Foreldre: Carl August Vogt og Martha Lycke (Påført senere: g.1873 d.1939)Begravet 27 okt 1859 i Vardø: Jørgen Johansen 34 år Vardø Peder Andreasen 32 år Vardø Olaus Olsen Fladaas 28 år Vardø Carl Olai Olsen 38 år Ibestad Alle fire omkom på sjøen 18 oktober under håkjerringfiske.Olaus er her benevnt ungkar, så det betyr vel at Ole Olsen Flataas ikke har etterkommere i Vardø.Pekere FT på RHD Carl August Vogt: [url="http://draug.rhd.isv.uit.no/ftsoek/ftsoek.asp?kommando=bosted&ftaar=1865&spraak=norsk&kommnr=2028&kretsnr=002&bostnr=0002&leilnr=00>Lenke Lenke Peker FT på RHD Henriette Vogt: Lenke Peker FT på RHD Carl Julius Vogt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Reidun Hagenes

Hei Hallvard Bragstad: Du spør om noen vet noe om kommandant Lykke og hans datter. Her er det jeg vet om HALDOR LYCHE (LYKKE?) Carl August Vogt, eller Voigt, og hans kone Marta (Holm) Lyche, var mine tipp-oldeforeldre. (Min oldefar var Carl Julius Vogt) - Marta Lyche var datter av premierløytnant på Vardøhus festning (også kommandant i et år) Halldor Jonsen Lykke og Gurie Andersdatter. Jeg har prøve å finne ut hvem som var opphavet til Halldor og Guri. Men det er en vanskelig 'nøtt'. I Trondheim domkirkes kirkebok 1802-1830 ser vi at 'Den 24 Maj (1806) forlangte Corporal Haldoe Jonsen Lykke, efter forevist gifte Tilladelse, at der maae lyses til Egteskab for ham og Pigen Gurrie Andersdatter... ' De ble copuleret den 26. juni 1806.Såvidt jeg vet, skal Halldor være født i Melhus i 1782. Jeg har fått hjelp til å gjennomgå dåpslistene for Melhus sogn i årene 1782 -83 i Melhus Prestegjeld. Der finnes bare en Haldor døpt her: Sønn av husmann Jon Løktrøen 22.09.1782. I bygdeboka for Melhus heter det at Haldor flyttet fra bygda, uten at bygdebokforfatteren kjenner hans videre skjebne. I Melhus kirkebok 1768-1815 (691.A02) på folio 9 ser vi at Jon Løktrøens søn Haldoe ble døpt 5 søndag etter Trinitatis i 1782 (30.juni) Selv om det er noen løse tråder, må det vel kunne sies som nesten 100 % sikkert at løytnant Haldor Johansen Lyche (f 1782 i Melhus) er identisk med Haldor f 1782 som sønn av husmann Jon Haldorsen Løkktrøen. Er det noen som vet noe mer om dette, er jeg kjempeglad for tilbakemelding. Dette har vært et mysterium for meg lenge.Likeledes er det et stort mysterium `for flere enn meg hvem SOM VAR OPPHAVET til Carl August Voigt`s far, militær kirurg (bl.a. ved Vardøhus festning) Friedrich Wilhelm Christian Voigt, f. 1784 i Preussen, Tyskland og gift 27.02.1820 (21?) i Nidarosdomen med Maria Iversdatter, Vold. Friedrich W.Chr. Voigt kom til Norge fra Tyskland tidlig på 1800 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Reidun! Takker for interessant innlegg. Jeg selv er jo ikke i slekt med Haldor Lykke, men jeg prøver å kartlegge alle etterkommere etter familiegården Flatås i Inderøy kommune, og Martha Lykke fikk to sønner, med en av sønnene fra Flatås.Jeg mener å ha funnet Haldor og hans kommende kone på gården Leraanden (Buvik 1801 - nabosogn til Melhus), her: LenkeBegge var tjenestefolk på gården.Med alderen fra folketellingen (19 år) stemmer det godt med at han er sønn til Jon Løkktrøen i Melhus - som også finnes på Familysearch.org.På samme Familysearch har jeg funnet en Jon Haldorsen, født 23 mai 1751 på Kottum, Melhus, foreldre: Halldor Olsen og Ingeborg Jonsdatter. Om dette er 'rette folket' vet jeg ikke....Iflg. Familysearch giftet Jon Haldorsen og Marit Olsdatter seg 13. sep. 1776 i Buvika.Vet du forresten når Marta Lykke døde?Jeg vet at hun reiste fra Vardøhus med de to små sønnene fra første ekteskap, da mannen Ole Olsen Fladaas døde, til Flatås i Inderøy. Av en eller annen grunn havnet noe av arven etter Ole Olsen på hjemgården, dette var rundt 1835-1840. Jeg tenker dette var en rimelig strevsom reise den gangen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Reidun Hagenes

Hei igjen. Jeg har notert i papirene mine at Martha døde i Trondhjem i 1866. Men beklagligvis mangler jeg kilden. Etter undersøkelser jeg har gjort, ble faren(?) til Haldor, Jon Lykkja Haldorsen født i 1751 i Melhus av de foreldrene du nevner. Og han giftet seg med Marit Olsdatter (f. 3.06.1748 i Buvika). Far til Jon het Haldor Olsen og var født i Skaun i 1705. Når det gjelder Martha - hadde hun jo to barn, en gutt og en jente, som het Holm. Lykke til videre. Får du tak i mer, er jeg glad for å bli orientert. Jeg kjenner personlig til noen etterkommere av den grenen, Holm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Odd Villy Ovesen

Fra kirkebok for Vardø landsokn (1897-1911):Død 10/7-1900 begr. 15/7-1900 Enke Martha Voigt, Smelror, f. 1812, dødsårsak alderdomssvaghed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.