Gå til innhold
Arkivverket

[#15080] Johanne Pedersdatter dømt som heks, Jørgen Simonsen Schee, Simon Jacobsen Schee


Gjest Grete Bratne
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Bratne

Jörgen Simonsson Schee var kyrkoherde(sogneprest) i Visseltofta og Verum i nordre Skåne i Sverige.Men han ble født i Stavanger i 1612 og moren Johanne Pedersdatter, ble brent som heks 29.09.1622.Om hennes mann finner jeg følgende på en svensk nettside : Jacobsen Schee, Simon. Handelsman. Borgare i Stavanger. Borgmästare?. Död före 6/11 1634. Gift 1:o med , okänd. Död före 26/8 1601. Gift 2:o med Johanne Pedersdatter. Gift 3:o med Helmichsdatter, Margrethe. Död 1634.Kjenner noen historien om Johanne Pedersdatter og hennes skjebne ? Vet noen noe mer om Simon eller Johanne eller hvem som var deres foreldre ?De er mine 7.tippoldeforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Du finner henvising til litteratur om dette tilfellet her (et stykke nede på siden): http://home.online.no/~cfscheel/SL-JO.HTM men om det står noe om aner, vet jeg ikke. Jeg er forøvrig etterkommer av en som DØMTE to kvinner til døden for trolldom, men det var i Trøndelag (ikke noe å skryte av - men uforståelig og grusomt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Tusen takk for tipset.Jeg fikk låne en kopi av heftet på Nasjonalbiblioteket i dag og det var spennende lesning. Skremmende hva litt bygdesladder kunne føre til.Heftet er skrevet med trykte gotiske bokstaver selv om det er så 'nytt' som fra 1908/1917. Ikke så vanskelig å forstå, men for meg som er oppvokst med formskrift kom et nylig gjennomført kurs i gotisk skrift vel med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.