Gå til innhold
Arkivverket

[#15081] Alfhild Blumenfeld, Gol - Bergen


Gjest Otto Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Jørgensen

Jeg har opplysninger om en Alfhild Blumenfeld som skal være født 17 mars 1903 på Gol og døde 21 mar 1965 i Bergen. Jeg antar at hun var gift med Moritz Blumenfeld og dermed var neppe pikenavnet til Alfhild Blumenfeld.Vet noen hvem hun var, inklusive foreldre og var hun som jeg antar gift med Moritz. Siste adressen var Rosenkrantzgaten 7 i Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Alfhild Erika Blumenfeld, født Eriksen, var ifølge meldingen til Bergen skifterett født i Gol 17. mars 1903. Hun var gift med Moritz Charles Blumenfeld, født 29. oktober 1894. Ekteparet hadde bodd i Oslo på 1930-tallet, mange år utenlands, fra 1953 i Gjøvik, og fra 1962 i Bergen. Alfhild E. Blumenfeld etterlot seg enkemann og en datter i Paris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det har jeg ingen oversikt over, men det var på den tiden vanlig med mange og lange omtaler av dødsfall og begravelser i bl.a. Bergens Tidende. Men dødsfallet var opprinnelig registrert av Hallingdal skifterett, slik at hun nok døde der. Jeg er derfor ikke sikker på om hun ble gravlagt i Bergen, men siden hun var hjemmehørende her ble boet håndtert her. Universitetesbiblioteket har mikrofilmutgave av Bergens Tidende og andre aviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Krongård

Hei, dette må være hotelldirektør Blumenfeldt fra Hotel Rozenkr. i Bergen.Da jeg var ung pike arbeidet jeg der., under ovennnevnte. Jeg husker fruen fra tidlig på 60 tallet. Hun var en høy ,lys ,flott dame. En historie gjorde henne skjelvende. Hun pleide å gå tur i Munkebotten,over bekkelokket , der hvor de fant Rita fra Bergen, som Snitler hadde myrdet og lagt der. Hun hadde spasert over liket flere ganger. Skrekk og gru.Med vennlig hilsen Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Jan Ivar Sørvik

Charles Moritz Blumenfeld datter heter Helene Blumenfeld. Han satt på Grini under krigen men ble smuglet ut og jeg vet ikke hvor han gømte seg resten av krigen men han hadde familie i Göteborg. Der bodde også hans mor etter krigen og resten av hans 8 brødre og søstre. Georg Blumenfeld som også er nevnt er en fjern slekting fetterbarn. Jeg slektsforsker på Blumenfeld familien som grener seg til mange andre store sirkus familier som Strassburgers, Goldkette(Bronnet)det fins levende medlemer i dag som forsatt er sirkus artister.

bilete7534.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Det var spennende.Min tante ble i Bergen gift med Georg Blummenfeldt, men ellers henger disse bare som løse tråder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jan Ivar Sørvik

Nicoline Gunhilde Grønningen som jeg går ut i fra er din tante skal ha vært gift med Georg Blumenfeld f.1890 de skal også ha fått en sønn med navnet Georg Blumenfeld f.1915.Far til Georg Blumenfelt f.1890 er Baptist Blumenfeld 1868-1943 og mor Jørgine Andersen.Baptist sin far het Simon Levi Blumenfeld 1828-1911, Mor: Wilhelmina 1838-1915Simon Levi sin far var grunnlegger av Circus E. Blumenfeld Moritz Levi Cerf (Moritz Blumenfeld) Cerf er fransk namn som er det samme som Hirsch på Tysk. Han byttet namn til Blumenfeld som var pikenavnet til hans kone. Han ble f.1783(93) og døde 1867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Laila S. Mjelde

Hei. Fant to Blumenfeld-etterlysninger her på DA som omtaler samme familie. Velger å legge inn mitt bidrag her.På min leting etter sirkusartister i Bergen i 1890-91, kom jeg fredag over Cirkus Blumenfeld i Bergen 1891. (Statsarkivet Bergen: Politimesteren i Bergen, Journal no 24, 1890-1892)Finner sirkuset i april, så i august:12/8-1891 'Det tyske Consulat beder Artist Joseph Blumenfeld med familie hjemsendt da han ikke kan faa sit Tilgodehavende ved herværende Cirkus' (med forbehold om korrekt tyding fra min side)11/8-1891 Til Fattigkommisjonen med Hjemstavnsforklaring.11/8-1891 'Afgik til Hamburg med Billet, hvortil Fattigvesenet yder 40 kr (for ham, Kone, 2 Børn og tre voksne Børn' (Igjen, forbehold om rett tyding fra min side)Laila S. Mjelde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Mjelde

Vedr. Baptist Blumenfeld, Bergen 1891. (Statsarkivet, Bergen. Politimesteren i Bergen, Journal no 24, 1890-1892)27/8-1891 Hjemstavnsforklaring Baptist Blumenfeld og Helene Selmann. Understøttelse til Reise. (Med forbehold om korrekt tyding fra min side).Mvh Laila S. Mjelde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Mjelde

Litt mer om 'Blumenfeldene' og sirkusbakgrunnen.Følgende skal være en 'gammel familielegende', fortalt til forfatteren Anders Enevig. Dette er et sitat fra den danske sirkusforskeren Anders Enevigs bok CIRKUS- OG GØGLERSLÆGTER, Miljø og stamtavler, s.61-62. Wisby & Wilkens, 2004:Sirkusets navn skulle 'stamme fra engang i 1700-årene, hvor et lille cirkus søgte om spilletilladelse i en hollandsk by. I den anledning kom borgermesteren på besøg for at se, hvad det var for et foretagende, og i direktørvognen blev han naturligvis vartet op ogbudt på et beskjedent traktement, som man siger. De sad og hyggesnakkede, og borgermesteren skulle lige til at sætte pennen på papiret, da han sagde: -Hør her, direktør Cohen, sådan hed ansøgeren, må jeg give Dem et godt råd? Vi ved jo alle, at jøder just ikke ligefrem er elsket af befolkningen, og situasjonen rundt omkring bliver mere og mere anspændt. Hvad ender det med? Jeg vil kort sagt foreslå, at De finder et mere neutralt navn end det typisk jødiske Cohen. Hvad synes De selv? - Joh, svarede direktøren, det er jo rigtigt nok, men hvad skulle det så være for et navn? - Tja, det har jeg jo ikke tænkt over, sagde borgermesteren, mens han så sig omkring i vognen. Men, pludselig fik han en ide, og idet han kiggede ud af vinduet, sagde han: - De holder faktisk på en plads, der er helt omgivet af blomstermarker. Hvad ville De sige til navnet Blumenfeld? Det er et smukt navn, neutralt og forståeligt over hele Europa. Hvis De synes, så udsteder jeg tilladelsen til Hr. direktør Blumenfeld, og det vil så være Deres familienavn fremover. Er vi enige om det?'Og slik ble det i følge familielegenden. I denne boken av Anders Enevig står mye om sirkusfamilier. Også en annen jødisk sirkusslekt - Goldkette - som er nevnt tidligere. Boken anbefales på det sterkeste.Enevigs første Blumenfeld på slektstavlen er Emanuel Blumenfeld (opprinnelig Cohen). 1811, Bremecke bei Gøttingen. Cirkusdirektør. Død 1885 i Tilsit bei Kaliningrad.Laila Mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Trond Blumenfeld Blummenfelt

Hei jeg er Trond Blummenfelt.Sønn av Kjell Georg Blummenfelt Min farfar er Georg Blumenfldt. Jeg har hørt en gang at som det står over at Circus Blumenfeld Har besøkt Bergen. Når jeg ser at Laila S. Mjelde, Holmestrand sier at sircuse ikke kunne gjøre opp for seg. er mine spekulasjoner på at de hensatte min farfar til fatigkassa. han er oppført som det står over i folketellingen 1900 som fattiglem/ pleiesønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ivar Sørvik

Hei alle sammen og takk for opplysningene. Ja det stemmer at Blumenfeld byttet navn fra Cohen til Blumenfeld men har også funnet en registrert navne bytte i Tyskland/Polen fra Cerf til Blumenfeld også. Emanuel Blumenfeld som regnes som grunderen til Blumenfeld Sirkus med brødre og søstre byttet navn fra cerf til Blumenfeld. Men Jack Blumenfeld fortalte sin datter min samboer atde også het Cohen en gang langt tilbake. og Goldkette er kusiner godt ingiftet i Blumenfeld familien. Strassburger er også et navn som er ingiftet i Blumenfeld det samme med Gaudsmidt. Når det gjelder Goldkette byttet en gren av den familien navn til Bronett mere kjente som Sirkus Scott i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Mjelde

Hei igjen. Har jobbet litt videre med Blumenfeld og sirkus/artister. Følgende sider er ved første gjennomlesning (håper dere er rimelig gode i engelsk) svært så nyttige for oss! (Jeg har kommet dit via bl.a. www.circushistory.org/Query/Query09d.htm)demodecouture.com/genealogy/Her har vi mye å jobbe videre med! Mvh Laila Vi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.