Gå til innhold
Arkivverket

[#15088] Peder Lauritz Pedersen, f. ca. 1816, skipper, Stavanger


Gjest Sigrid Bernhardt
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigrid Bernhardt

Hei, kan noen hjelpe meg og finne foreldre til Peder Lauritz Pedersen, f ca. 1816? Hadde flg. barn: Gustav Bernhard, Laura Johanne, Gabriel, Rachel, Bertha, Peder Andreas og Børge. Gift for 2. gang i 1864 med Elise Florentine Zimmermann, men hvem var hans første kone? MVH Sigrid Bernhardt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Bernhardt

Ja, den er jeg kjent med, men så var det første kone, henne vet jeg ikke navnet på. Heller ikke hans mor eller far, muligens het faren Børge (eller Børre) Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Stavanger ser ut til å være dårlig dekka i Familysearch. Men LDS IGI har i alle fall denne:Gustav Bernhardt - Christening: 18 DEC 1842 Domkirken, Stavanger, Rogaland, - Father: Peder Pedersen Mother: Anne Johanne Pedersen - Batch: C423756Den første kona heitte altså Anne Johanne til fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Og dette er kanskje ei søster til Peder Laurits:Rachel - Christening: 20 JUL 1823 Domkirken, Stavanger, Rogaland, - Father: Borre Pedersen Mother: Rachel Larsdr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ket Henriksen

Dom A8 s16: Peder Laurus født 6/4 1817, døpt 18/4 i kirken. Foreldre: Børge Perssen, mestersnedker og hustru Rachel Larsdtr, boende i Stavanger. Baaren til dåben av Mad.Zetlitz. Faddere: Kjøpmand H.G.Sundt, Lensmand Knut Lønning, Kjøbmand Kasper Løwold, Jomfru Marie Pallesen.Andre opplysninger: Dom A6 Viede s.153b: 10/12 1801 uk. Børge Pedersen Pallesen og p. Rachel Larsdtr SundeClemens Torgersen Ole Larsen ----Dom Viede - 16/4 1838: Søefarendre Peder Lauritz Pedersen 21, far Børge Pedersen Pige Anne Johannesen, 20 , far: Theodor Johannesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Bernhardt

Hei, jeg tror det er Ket som har rett, for jeg mener jeg hadde en tipp eller tipp-tipp i Stavanger som gikk under navnet Børre Snekker, og jeg tror jeg har hørt vedkommende omtalt som både Pedersen og Pallesen. Da er det vel sannsynlig at han var i lære hos en snekker? Tusen takk, begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Nei, læredrengen hos Clemet er nok mest sannsynlig. Det er vel denne i LDS IGI:BØRGE PEDERSEN Christening: 21 DEC 1777 Domkirken, Stavanger, Father: PEDER PEDERSEN Mother: MAREN BØRGESDRRakel må i alle fall vere denne:RACHEL LARSEN Christening: 11 OCT 1778 Domkirken, Stavanger, Rogaland, Father: LAURS JOHANNISEN Mother: RACHEL OLSDRSøsken: - CHRISTINA LARSEN : 15 MAR 1775 Domkirken, Stavanger, - KIRSTEN LARSEN : 08 JUL 1781 Domkirken, Stavanger, - ANNA LARSEN : 16 JUN 1771 Domkirken, Stavanger, - RACHEL LARSEN : 11 OCT 1778 Domkirken, Stavanger, -Da er vel søstra Christina denne i 1801: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Ket Henriksen

Kom plutselig over litt mer informasjon:Du bør prøve å låne Stavanger Borgerbok 1436-1850.s.221 Peder Laurus Pedersen f. Stavanger 6/4 1817, sønn av snedker Børre Pedersen Pallesen og Rachel Larsdtr. Sunde. Borgerskap som skipper 18/3 1842.--- Børge Pedersen Pallesen, døpt 21/12 1777, foreldre: Peder Pedersen Pallesen Haaland og Maren Bergesdtr, borgerbrev som snedker 24/10 1803, 29/9 1823 også glarmester, død 25/2 1867, g. 10/12 1801 Rachel Larsdtr Sunde, døpt 11/10 1778, død 10/5 1861. Foreldre: Lars Johannesen og Rachel Olsdtr HageMer info om aner til Peder Laurus her:s.153 Stamtavle Fam. Pallesen fra Hvidingsø (Kvitsøy).Mer slekt på Kvitsøy kan du også kanskje finne her etterpå: http://www.geocities.com/thetropics/island/1455/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Hei, jeg er i slekt med Elise Florentine Zimmermann, og søker etterkommere av henne. Jeg er også interessert i info om etterkommere av Gustav Bernhards sønn Lauritz (den eneste som tok etternavnet Bernhardt?). Hadde han en datter ved navn Ada? Fant denne på IGI: Jorgine Christening: 20 APR 1840 Domkirken, Stavanger Father: Peder Laurits Pedersen Mother: Anne Johanne Gundersdr Så da het vel den første konen Anne Johanne Gundersdatter... Takk for opplysningen om når Elise og Peder ble gift, jeg har hatt henne som 'barnebrud' altfor lenge! Ta gjerne kontakt, hjemmesiden min er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.