Gå til innhold
Arkivverket

[#15091] Martha Halvorsdtr, Indre Hop, Fana født ca 1800 enke og utgift kvinne


Gjest Otto Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Jørgensen

Jeg har hatt dette tema som 2146, men tar det heller på nytt igjen i håp om at jeg har bedre lykke denne gangArne Helgeson, f. 7. august 1796 i Indre Hop, Fana Bergen, d. 19 feb 1849 i Fana, Bergen, ble 1818 far til en sønn Jens, hvis mor var Marte Halvorsdtr. I klokkerbok for Fana er følgende antegnet (fol 26/27, klokkerbok 34) 'Moderen Quinde, rettere, enke Marthe Halvorsdtr., Indre Hop og Faderen, ugift ungt mandfolk Arne Helgesen Indre Hop' *dpt 23.8.1818 i Birkeland kirke; faddere: Elling Larsen, Helene Andersdtr., Niels Henriksen, Siri Larsdtr. Indre Hope, Lars Mikalsen Kraakenes*Jeg har funnet denne Lars og her er også andre etterkommere enige og at det er vedkommende, men hvem er denne Marta.Nå tror jeg nesten jeg har vært på alle relevante kvinner i den aldersgruppen dette kan være. I vesentlig grad har jeg holdt meg til området rundt Bergen, men vedkommende kan jo gjerne være kommet et annet sted fra. Tar mot alle gode tips for å finne denne spesielle damen. ???? :=)Jens er ungkar da han 22 august 1848 flytter til Nordland, nærmere til Gimsøy, hvor han blir gift 1849.Far til Jens, Arne blir 1823 gift med Siri Larsdtr fra Ådlandsneset, Stord og får så langt jeg har funnet 6 barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Ja, så langt jeg vet kontrollerte jeg samtlige som var å finne med navn som Martha Halvorsdtr med varianter av skrivemåter fra Halvar til Halvor, Marte til Martha m.m. uten at det har gitt noe resultat. Videre har bygdeboka for Fana vært gjennomgått så langt jeg har sett dette mulig.Muligheten er dog at Martha overhode ikke er fra Fana. Presten innførsel er jo uleselig, slik at det er klokkerboken som er utgangpunktet her.Dermed skulle en tro at det var mer riktig, i den tanke at klokkerboken jo er ført av lokalkjent person. Ogsåfaddere er kontrollert uten at jeg kan finne noen link mot Martha. De Marta,Marthe jeg fant var etter hva jeg har notert ikke enker på aktuelle tidspunkt og dermed ikke aktuelle personer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Otto Jørgensen

For å følge opp denne saken litt til:Denne Jens som vi har registrert utflyttet i 1848 synes også å ha vært i Nordland i 1846. Men det som er vel viktigst er hvordan finne ut hvor han har vært i perioden fra han ble født og til han dro nordover. Han var ved første ekteskap i 1849 angitt som losjerende bødker, hvilket skulle tro at han hadde gått i lære et eller annet sted, mest sansynlig i Bergen. Hvilken kilder er det for å finne ut hva, hvor og når han har hatt opplæring. Dette kan også muligens bidra til å finne ut hvem som er hans mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har funne ei Marte H. som kan vere kandidat. Ho vart gift 1798 frå Tongeland (Tungeland) i Haus med Ole Monsen Unneland. I 1801 finn vi dei på garden Sunde (Alversund?) i Meland. Ho er då 22, han nærare 30. Marte døyr truleg på St. Jørgen i 1833, 53 år gamal som inderste og enkje.Eg har ikkje funne ut noko meir sikkert om dette folket, korkje Ole sin død eller kor dei var i mellomtida. Men det kan vere verd å sjå nærare på desse folka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Noen som vet når Ole døde? Kan det være tenkelig at Marte (Marta) flyttet til Fana og i tilfellet tilhvem? Når hun dør, finnes det noe skifte ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Halvorsen

Det er en Ole Monsen som passer i døde i Fana 1816-77. (Død: 31.12.1815 Begravet: 7.1.1816 Forpagter paa Indre-Hope m Ole Monsen 39 Indre-Hope 1816). Jeg tror Marthe Halvorsdatter (døpt 6.8.1780) var fra Tungeland i Haus og at hun og Ole Monsen hadde en datter Brite f.ca.1805-08 (i Haus?) som giftet seg i 1829 med Knut Olsen på Haukeland i Fana. Med alderen og stedsnavnet stemmer det bra at Marthe ble gravlagt i Årstad (St Jørgen) i 1832.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Otto Jørgensen

Finnes det tilgjengelig noe skifte etter Marthe/Martha som forteller om hvilket barn hun evntuelt har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest M. Halvorsen

Har funnet følgende barn etter Ole Monsen og Marthe Halldorsdatter som gjerne passer:Mons døpt 6.4.1804 i Domkirken i Bergen av foreldre Ole Monssen (kiører) og Marthe Haldorsdtr. Fadre var: Birgitte Olsdatter, Karen Haldorsdatter, Johannes Steffensen, Mons Johannessen og Jacob Hansen.Berthe Gurine født 3.12.1806 døpt 7.12.1806 i Domkirken i Bergen av foreldre Ole Monsen (kalkeslager) og Marthe Haldorsdtr. Fadre var: Johanne Bendixdatter, Karen Haldorsdatter, Niels Nielsen, Mons Jacobsen og Iver Monsen.I Undersøkelseskommisjonen 1804 - 1805 for Bergen finnes en Ole Monsen som passer og som kan se ut som er listet to ganger: 1. Ole Monsen Biondal (Wangs Præsteg) 31år og Kiører. Her sies det at han er flyttet til 15. Rode No.79. 2. Ole Monsen (Woss) 31 år Kiører. HR No 785. Rode 15. Sønnen er ført som Mons Olsen født i DK 1804 6/4.Sønnen Mons Olsen blir begravet 8.12.1807 ifra St.J. i Bergen med adresse 15-79.I folketellingen for Bergen i 1815 finnes på adressen 15-79 Ole Biøndahl og konen Marthe sammen med sannsynligvis datteren Berthe. Adressen 15-79 skal være Vigsmuget 6.Jeg har sett etter foreldrene til Ole Monsen og de jeg tror det kan muligens være er Mons Olsen og Guri Olsdatter som bodde på Mæland i Evanger i 1775, men jeg har ikke funnet noe sikkert bevis.Marthe Haldorsdatter mener jeg skal være fra Tungeland. I skiftet etter Brita Olsdatter på Tungeland i 1821 er Marthe nevnt, men ikke med bosted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Vi har ut fra det som står ovenfor en del opplysninger om Marthe, men det faktum at hun ble mor i 1818.Ut fra de opplysningene som er nevnt burde vel hun i prinsipp være nevnt også sammen med sin sønn Arne Helgesen. Som nevnt finnes han i Gimsøy, Lofoten i 1846 (sansynligvis), ihvertfall i 1849 da han ble gift.Spørsmålet blir vel da vel så mye å finne Arne Helgesen, muligens i Bergen, i og med at han i 1849 dukker opp som losjerende bødker, hvilket vel skulle tilsi at han har fått sitt grunnopplæring et sted, sansynligvis i Bergen.I en viss periode burde han sikkert ha bodd sammen med sin mor, i det minste i den perioden han var 'mindreårig' ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Otto Jørgensen

Det har kommet mange gode forslag på min Martha, men jeg er fremdelses usikker på om dette er riktig person.Derfor tar jeg opp igjen tråden g spørr om tiden har gitt noen flere opplysninger som kan bekrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.