Gå til innhold
Arkivverket

[#15093] Nils Mathias Olson Selvik ca 182-25, Sunnfjord


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hvem var foreldra til Nils og når var han født? Likeledes hans kone, Maria Eriksdtr Rørvik.De fikk en sønn Karl Ludvig Olai Gjelsvik 1851-1929 som er en av forfedrene til mine barnebarn.mvh Kjellaug Robberstad Petit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og da kan det være den Maria som ble døpt i Førde 13.12.1818 med foreldre Erich Iversen Rørvik og Guri Simonsdtr.Forøvrig sto Nils oppført som Nils Martines da han giftet seg Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Som du sier, mange bekker små....Døde i SF: Eirik Gjerts. Rørvik,g, f. 1781 død 30/7 1841 og Eirik Ivars. Rørvik, f.1780 død 5/3 1820. (Ikke funnet sistemann i 1801).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Om det da ikke er den Erich Ivers. som befinner seg på Gielsvig med foreldrene Iver Ols. og Pernille Erichsdtr. begge 54 år.Erich Ivers. og Guri Simonsdtr.giftet seg i Førde 02.09.1810 ifølge Familysearch. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk til begge to. Fra de opplysningene jeg har fått fra familien står det at Maria kom fra Rørvik, så jeg går ut i fra at det er den rette personen. Men man kan jo ikke være sikker, er det bygdebøker fra dette området?Selv er jeg ikke så godt kjent på de trakter, men ser fra kartboka at Rørvik og Gjelsvik ligger langt fra hverandre.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Marie og Niels Martines giftet seg i Førde 01.07.148 , ref. FamilySearch.Dersom du kan få noen til å sjekke giftemålet , f.eks. om du legger inn en forespørsel på Arkivforumet , vil jeg tro du får bekreftet føde/oppholdssted , samt navnet på fedrene.Det skulle kunne gi deg den bekreftelsen du trenger.Bygdebøker er ikke alltid helt å stole på. Mvh. og god natt fra Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

På FS finner jeg Guri Simonsdtr og Erich Iversen gift 2.9.1810 i Førde, det kan og stemme med alder på Marie.Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg fikk hjelp på Arkivet, det er de rette. Nå har jeg kommet frem til dette : Karl Ludvig Olai Gjelsvik sine forfedre : +--- 4-Ole Olson Hegrenes,b.1744,d.??? | +--+ 3-Ole Olson Hegrenes Gjelsvik,b.1780,d.??? | | | +--- 4-Britha Gundersdtr Hegrenes,b.1746,d.??? | +--+ 2-Nils Mathias Olson Selvik,b.1816,d.1891 | | | | +--- 4-Karl Selvik,d.Bef 1801 | | | | +--+ 3-Lydia Karlsdtr Selvik,b.1784,d.??? | | | +--- 4-Martha Christensdtr,b.1786,d.??? | --+ 1-Karl Ludvig Olai Gjelsvik,b.1851,d.1929 | | +--- 3-Karsten Erik Ivarson Rørvik,b.1780,d.5 Mar 1820 | | +--+ 2-Maria Eriksdtr Rørvik,b.1818,d.1912 | +--- 3-Guri Simonsdtr,b.Cir 1790,d.???Ole Olsen Gjelsvik og Lydia Karlsdtr Selvik ble gift 22/11-1807 i Førde.Foreldra til Lydia står oppført som Carl Saelvik og Nelle på FS, men i FT 1801 finner jeg i Selvik Martha Christensdtr 45 år oppattgift med barn fra første ekteskap som heter Ole Karlsen (7) og Nelle Karlsdtr (11). Lydia Karsldtr er da tjenestepike i Gjelsvik.Det hadde vært fint om noen hadde kunnet sjekke dette i bygdebok fra stedet (Vevring, Askevoll)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror svaret er følgende:Lydia ble født 27.10.1784 av Carl og Nille Selvig.Carl Olsen giftet seg 22.11.1789 med Martha Christensdatter.Carl må så ha dødd , for Martha Johanne Christensdatter giftet seg 15.07.1798 med Annanias Gautesen.Det er skifte etter Karl Olsen Selvik i skifteprot. nr.15 side 330 1779-1806 og etter en Nille Rasmusdatter Selvik i samme prot. side 150.Der vil du vel finne svarene , men min mening er at Karl Olsen og Nille Rasmusdatter var Lydias foreldre. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha! Dette ryddet litt opp i problemet. DVS at Carl var gift to ganger og.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.