Gå til innhold
Arkivverket

[#15095] Mathias Halvorson Sougstadeide f. 1829, Ringsaker


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Han ble gift med Gønner Nilsdtr. f. 1825. Jeg har informasjon om deres barn, blant annet fikk de en datter Gina i 1857. Men jeg har ingen info om deres foreldre.mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei Kjellaug ! Jeg kan godt hjelpe deg til uken (tirsdag) hvis det ikke kommer noen annen på banen i løpet av helgen.Men jeg lurer på om 1830 ikke er det rette fødselsåret ?Folketellingen 1875 og 1900 sier iallefall at fødselsåret er 1830. Vi får se hva kirkeboka sier.Ellers var jo Mathias en bofast skomaker, han bodde jo i Granberg ( som er utskilt fra Sougstad) både i 1865-75 og i 1900. Vi får se hva som skjer her, ellers hører du fra meg på tirsdag. Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takker for hjelp og tar mer enn gjerne imot hva du kan yte-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei igjen ! Da har jeg tittet i kirkeboka etter Mathias.Sjekket først vielsen med Gønner :Viet 13/4 1852Ungkarl og arbeidsmand Mathias Halvorsen og pige Gønner Nilsdtr.Han 22 år f. Qverndalen nu Krogvig.Hun 25 1/2 år f Nedre Sougs eie nu HjelmstadHans far Halvor ChristiansenHennes far Nils Gulbrandsen.Den eneste Mathias med far Halvor Christiansen f ca 1830 er denne:f 5/6 1830 dpt.4/7 Mathias - uægte- Marte Olsdtr Slottet pige inderst og Halvor Christensen Ungkarl fra Gusdahl (Gausdal) nu daglønner på Lille RingsakFaddere : Mikel Olsen Løkkeqvern og kn. Torbjørn Pedersen Anderqvern og Berte Haagensdtr Slottet, Johannes Torbiørnsen Anderqvern.Notat : Anmeldt av barnets moder, hendes 2.leijemål det første i 1827 hans 1.leijem.Som du ser oppgis to forskjellige fødesteder, sjekket derfor konfirmasjonen.Konfirmert12/10 1845 -Mathias Halvorsen f 5/6 1830 fødested Winju eie- Foreldre Halvor Christiansen og Marte Olsdtr. Karakter: Ganske godt.Som du ser enda et fødested !Men det rette er Slottet som ligger i Qverndalen. Qverndalen er det gamle navnet på Moelv. Ifølge de gamle traverne her i historielaget, var jentene i Slottet ofte 'uheldige' Slottet var en kvern, ofte kom det karer langveisfra for å male kornet sitt, det hendte ofte at de overnattet. Med de uheldige konsekvenser det kunne følge med seg for jentene som bodde der !At Winju eie blir oppgitt som fødested ved konfirmasjonen kan være feil for opphodsted, presten skriver oppholdsted på en side på det neste står det fødested, kan ha blitt litt surr her. Har notert meg litt mer om Gønner Nilsdtr, så hvis du ikke har hennes foreldre så meld fra. Noterte også litt om Marte Olsdtr sitt første leijemaal. Samt at jeg tittet litt etter Ole Gulbrandsen, Lars Olsen sin far.Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Ser jo at du skrev deres foreldre; her kommer Gønner sineFødt 30/9 dpt 5/11 1826 Gønner- Nils Gulbrandsen og Marte Monsdtr Mæhlum i Ringsaker,indersterFaddere; Gunder Johannesen Mæhlumseie og kn. Johannes Andersen Hershoug eie og Anne Oudensdtr Mæhlums eie. Anders Eriksen Hershoug.Konfirmert 26/6 1842 Gønner Nilsdtr. f 30/9 1826 Oppholdsted: Skjønsby Foreldre Nils Gulbrandsen og Marte Monsdtr. Karakter: Maadelig kundskab, meget godt forhold.Vielsen til Nils og Marte rakk jeg ikke å finne. Fotokopien av kirkeboka er her av dårlig kvalitet, så det tar tid å finlese den.Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei igjen!Jeg nevnte at jeg hadde tittet litt på Ole Gulbrandsen Jægersborg. Jeg sjekket den Ole Gulbrandsen som var f i 1832 i Aasbrein. Han var født 11/2 1832 døpt 1/4 Uægte sønn av Berte Larsdtr Aasbrein Gift kone og Inderst Gulbrand Haagensen Tandsveen Hendes 1. Hans andet leijemaal.Dette er jo ikke akkurat noen heldig skjebne, så kanskje er det allikevel den Ole Gulbrandsen som i 1865 er lægslem under Mæhlum. Dette får vi bekreftet ved vielsen mellom Ole Gulbrandsen og Agnete Olsdtr Jægersborg.Ser på det til torsdag, er det noe annet du vil jeg skal se på ? Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg forstår ikke helt hvor Ole Guldbrandsen og hans sønn Lars Olsen kommer inn i bildet. Jeg forstår det har å gjøre med Marte Olsdtr første lejemål - men skjønner ikke forbindelsen.Dersom det skulle være noe mer om besteforeldre til Mathias og Gønner er jeg svært interessert.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei igjen Kjellaug !Beklager hvis jeg forvirrer deg, men jeg tok opp tråden fra forrige gang, temaet Ole Gulbrandsen Jægersborg. Lars Olsen var jo gift med Gina Mathiasdatter, hans foreldre var Ole Gulbrandsen Jægersborg og Pernille Olsdtr.Eller kom du i mål sist med Ole Gulbrandsen Jægersborg ?Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Huff, short-term memory!! Syntest det var noe kjent med navna. Har en god del å gjør på jobbe akkurat nå, så jeg må vente til i kveld med å slå opp. Fikk en god del fra riksarkivet på Hamar, men jeg har så mange tråder ute at jeg må sjekke dette nærmere.Takk i allefall-:) mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Joda det stemmer helt det du sier. 1. Lars Olson f.7.8- 18552. Ole Guldbrandsen 11.2.1832 - Ringsaker 3. Pernille olsdtr Veaie 10.1.18304. Guldbrand Haagesen 5. Berte Larsdtr 6. Ole olsen 7. Kari PedersdtrOle og Pernille var ikke gift, han giftet seg siden med Agnete Olsdtr og fikk fire barn. Pernille giftet seg sannsynligvis aldri. Jeg har ikke noe mer om denne greinen, heller ikke årstall som du ser, så der fikk jeg nå litt til. Det var da voldsomt så mange barn som ble født utenom ekteskap her!Lars Olson ble jo da gift med Gina datter til Mathias Halvorson.Dersom du skulle komme over noe mer, er jeg deg evig takknemlig-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Da tar jeg en liten titt igjen i morgen, så får jeg se hva jeg finner da. Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Da har jeg fått samlet litt mer informasjon, du nevnte at det var endel uægtefødte ! Kan trøste deg meg at det blir flere !Først litt om Gina sine aner :Som nevnt var hennes far Mathias født uægte, for hans mor var dette annet leijemaal. Det første var i 1827 og er denne karen. (Dette for å prøve å identifisere Maria Olsdtr, som nok ikke blir lett)Simen uægte f 21/4 dpt 6/5 1827Mærit! Olsdtr. Ringsaker eie pige inderst 1.leijem. og John Amundsen Sveum Gift mand.Nå får vi her et annet navn på moren, men det døpes ingen annen i årene 1826-7-8 som passer bedre. Sjekket denne Simen sin konfirmasjon for å se om det ga noe spor.Simen Johnsen Konf.20/8 1843 f 20/4 1827 Oppholdsted Vinju eie - John Amundsen og Maria Olsdtr. Når vi da vet at halvbroren Mathias ved sin konfirmasjon i 1845 også bodde i Vinju eie, tror jeg nok det er rett.Men det gir allikevel ikke all verden å gå på for å finne ut hvem Marit/Marte/Maria Olsdtr var. Prøvde å se om jeg kunne finne Halvor Christensen innflyttet fra Gausdal, men det var negativt.Går derfor over på Lars Olsen (gm Gina) sine aner:Det vi tidligere har antatt om hans foreldre er rett.Det er den Ole Gulbrandsen som ble født 11/2 1832 som er den rette.Jeg sjekket hans vielse med Agnete Olsdtr som sier følgende:Viet (Æsj her ble jeg ivrig og glemte datoen)Ungkl Inderst Ole Gudbrandsen Rise f Aasbrænden 39 år far Gudbrand Håkensen Pige Agnete Olsdtr Onsum eie.Ved deres uægte datter Berte f i 1864 fortelles det at det er hans andet leijemål.Så går jeg over på Lars sin mor Pernille :Det var rett med den som var født på Vea eie, men hun var selvsagt uægte hun med stakkar.Følgende står ved dåpen: født 16/1 -døpt 18/4 1830 Pernille - uægte- Kari Pedersdtr Søndre Vea eie pige inderst og Ola Olafsen Saugstuen inderst, fra Øyer.Hjemmedøpt av Elsebye Monsdtr Smestad eie. Hendes første hans andet leijemål,det første i Øyer for fire år siden.Ved navnet Pernille har presten senere tilføyet + 6/1 1910. Stemmer det at Pernille døde da?Videre til Ole Gulbrandsen sin far: Han ble som vi ser i ft1865 gm en Pernille Syversdtr.Viet 9/4 1833Gulbrand Haagensen ungkl. Nybyggersønn f Sørby eie nu Tandsveen 24 år Far Haagen Madsenog pige Pernille Syversdtr nu Tandsveen.Født 17/4 døpt 19/4 1810 Gulbrand- Haagen Madsen og Kari Gulbrandsdtr Sørby eie Ring Det var det jeg rakk idag. Jeg har notert meg faddere, samt litt mer om Pernille Syversdtr(gm Gulbrand Haagensen) og Agnete Olsdtr (gm Ole Gudbransen)hvis det skulle være av interesse, men de to har jo ingenting på anetavlen å gjøre. Nå tar jeg meg en ferietur til Danmark, men jeg kan godt hjelpe den senere hvis du vil.Håper det ikke ble for rotete dette her, bare si ifra om du lurer på noe!Mvh.Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nok en gang takk Else Kari og ha en god tur!Skulle du finne mer om disse, tar jeg med takk imot. Det ser ut for at de har vært heller løsslupne på den kanten! Jeg har oversikt nå, så jeg finner meg tilrette i dine opplysninger-:)Som du sier er det ikke nødvendig med de som ikke kommer rett inn i anetreet.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Du er vel klar over at Mathias Halvorsen er en av inspiratorene for forfatteren og lensmannssønnen Tryggve Andersen (Velt-Kinnli) (1866-1920) ('I Cancelliraadens Dage' hvor han bl.a. beskriver skjebnen (fram til 1760-årene) til jenter som føder i dølgsmål, utenfor ekteskap)? Andersen beskriver bl.a. tidligere tiders 'bryst-undersøkelser' hvor man undersøkte jentene for melk (tegn på at de hadde født). De visste hvilken skjebne som ventet dem dersom de drepte barnet: 'Letfærdige Quindfolk, som deris foster ombringe, skall miste deris hals, og deris hoved sætte på en stage.' (Alternativt ble kroppene brent.) (Dette skjedde med Siri Eriksdatter Am i 1746. Hun ble halshugd, kroppen begravet atskilt fra hodet utenfor kirkegården slik at hun for all tid skulle være fortapt og i djevelens vold.)Moren til Tryggve Anderssen forsynte lensmannsguttungen med historier, heter det, dessuten skredderen Even Evenstuggun, tjenestejenta Vesl-Agnet og plasskona Berte Finsk, som 'hjalp til i fjøset og ellers på garden, og kunne mange historier om spøkelser og gjenferd. En gang i året kom også en omvandrende skomaker, Mathias Granberg, til gards. Han hadde med seg tre til fire svenner som alle kunne mange viser og sanger.' (Ringsakboka IV (1998), red Trond Feiring, s 364.) Tryggve Anderssen satt og skrev Cancelliraaden på Øvre Kvisla, en gard i lia øst for Næroset med vakker utsikt over idylliske Næra (hvor vi har hytte!). Gården Åsbrein (Åsbrenna) ligger også idyllisk til ved Næras bredd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, det var jeg absolutt ikke klar over. Svært så interessant! Mathias er en av forfedrene til mine barnebarn og dette skal jeg nok ta med i mine notater. Takk skal du ha-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.