Gå til innhold
Arkivverket

[#15097] Hans Pedersson Lønning, Stord 1736-1814


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Han er nevnd i Bømlo IV :13 Hans Pedersson Lønning, Stord, d. 78 år gl. i 1814. G.m. Ingeborg Larsdtr. Petarteigen, Stord, d. 84 år gl. i 1818.De slo seg ned i Siggjarvåg på Bømlo hvor Hans kjøpte garden og odelsretten i 1761.Er det noen som kan kikke på Lønning og Petrateigen for å finne ut mer om deres foreldre og besteforeldre?mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

HalloJeg har noe informasjon om Hans Pederson og Ingeborg Larsdtr. Desverre så er det skjermkopier fra PC'en. Jeg fant en email adresse som du oppgav på brukarforumet, og sender kopiene direkte.Hjemme har jeg et lånt kopi av 'Bygdeboka for Stord', men i Nordsjøen har jeg lite.Gi en lyd hvis du ikke får kopiene.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Hans Pedersson Lønning (1736-1814) var sønn av Peder Mikkelson Lønning, død 1749, gift 1734 med Margreta Hansdatter Økland (ca.1710-1786).Kilde: Sunnhordland-slekter, bind I, av Erik Bakkevig.Som mulige foreldre til Ingeborg Larsdatter Petarteigen har jeg i min database: Lars Steffenson Pettarteig, født 1695, gift med Ingeborg Hallvardsdatter (1696-1769).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha-:)Vil bare si at Roald nå har sendt meg en hel del info - tilbake til 1600 tallet. Det stemmer med det du sier og.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Helge Bjørgen

HeiI Stord bygdebok bind 2 side 468 står det at far til Peder Michelsen Lønning er 'Mikkjel Pedersson' som er oppgitt å være eier og bruker på Lønning i 1723.(Jeg antar at det i kilden fra 1723 bare står Michel Lønning). For i Stord kirkebok A1 side 34 står det at 'Michel Johansen Løning' ble gravlagt 2 juni 1733, 55 år og 7 mnd. gammel. Dette er nok far til Peder Michelsen og den samme Michel Johansen som i MT1701 er 22 år og tjener på 'Ornings Gaard' på Stord og altså født ca. 1678. Har noen kjennskap til hvor denne Michel Johansen kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Min computer er i uorden, så jeg har ikke tilgang til min data for å se hva jeg har nå. Når jeg får den tilbake skal jeg sjekke og se hva jeg har nå.Mvh kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er det jeg fikk tilsendt:1. Peder Mikkjelson Lønning + 17492. Mikkjel Pederson Lønning 3. ukjend4. Peder Erikson Lønning 5. ukjend8. Erik Pederson Lønning ca 1634 9. Birte Pedersdtr Ådland ca 163416. Peder Lønning 17. GurenDette skal være fra Sunnhordlandsslekter I.Men jeg har ikke sjekket det selv.Som du ser er det en annen Mikkjel her.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjørgen

Opplysningene du har fått er nok delvis fra Sunnhordlands-slekter bind I og delvis fra Stord bygdebok bind 2. Erik Pedersen Lønning f. ca. 1634, 67 år i MT1701, skifte 1718, var 1 g.m. Birte Pedersdtr. Ådland og 2 g.m. Mari Larsdtr., ikke barn med noen av konene i følge Sunnhordland-slekter bind I, utgave 2 side 134. Opplysningen om barnløshet antar jeg er fra skiftet 1718. I Stord bygdebok bind 2 side 468 står det 'I 1723 er Mikkjel Pedersson eigar og brukar på Lønning, og i 1730 får son hans, Peder, skøyte på garden. Etter desse namni å døma har Erik Pedersson hatt ein son som heitte Peder, og som har døytt før han fekk skøyte på garden'. Peder Erikson Lønning er altså en antatt person i Stord bygdebok som ikke finnes i de oppgitte kildene. Jeg er også tvilende til at Peder Eriksons oppgitte sønn Mikkjel Pedersson er nevnt i kildene med navnet Pedersson. I Sunnhordland-slekter bind I, utgave 2, side 176 står det 'Peder Mikkelsen Lønning, Stord, død 1749, antagelig sønn av Mikkel Johannesen Lønning og Gunhild Tørresdtr., som begge døde 1733'. I Stord kirkebok A1 side 35 står Gunille Tørrisdatt. begr. 15 juni 1733, 60 år, 8 mnd, 12 dager, 'Michel Lønings Qvinde'. Hun er altså f. ca. 1672. Min konklusjon er at Peder Michelsen Lønning f. ca. 1710, d. 1749 sansynligvis er sønn til Michel Johansen Lønning f. ca. 1677, d. 1733. Michels fødested og foreldre er for meg ukjent. Peder Michelsen Lønning og Margrethe Hansdtr Øvre Økland ble etter Stord kirkebok A1 side 35 gift 19 juli 1733 (ikke i 1734 som det står i Sunnhordland-slekter).Jeg håper at disse opplysningene kan være til nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er de så absolutt, takk skal du ha.Jeg fikk kopi av disse sidenen i Stord BB i går og ser og at denne Peder er en hypotetisk person, så det blir vel kanskje ikke så enkelt å finne ut av det hele.Dersom denne personen har eksistert, så burde man kunne finne han i kirkeboken enten som født eller død.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Takk til Helge for innlegg med korrigerende innhold. Jeg har brukt Stord BB som grunnlag og ikke gravd dypere. Nå får jeg også korrigere mine aner.Jeg ser av diverse søk på Family Search at det er flere som har gjort samme feilen som meg. Dette beviser viktigheten av å finne kildene og kontrollere de.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Kjellaug! I jakta på rett 'forfar' kom eg over eit namn som eg kjendest ved(kanskje fordi eg er gift med ein Lønning, he, he)så eg kopierte det, no får du både dato og rett årstal for vigsla..men du hadde vel leita det opp sjølv og.Du slapp det denne gongen. Du må sjå to linjer nedom han som er utheva.LenkeMariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

PS.eg leste ikkje nøye nok fyrste gongen, så eg såg ikkje at i det lange innlegget stod dette som eg la inn, men pytt, pytt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jo, takk både til Helge og deg, så er ihvertfall det rettet.Det er bedre med to ganger enn ingen-:)Lurer på om vi noengang finner rett far?Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Helga Kallevik

Hei!Kom over dette inlegget frå deg. Ingeborg Larsdatter Petrateigen (1). ser ut til å vera farmor til 'min' Lacob Larsen. Ingeborg og Lars Larson Petrateigen var søsken. Ingeborg og mannen Hans Pedersen Lønning kjøpte jo Siggervåg i 1761. Jacob Larsen vart altså ikkje den første i familien som 'drog over fjorden'.Helga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det begynner å bli mange å holde styr på her på Petrateigen. Jeg skal sjekke hva jeg har her.Det må da være Lars som giftet seg til Ersland?Hans Pedersson Lønning, Stord, d. 78 år gl. i 1814. G.m. Ingeborg Larsdtr. Petarteigen, Stord, d. 84 år gl. i 1818. Born: a. Peder, f. 1762, g. Føyno, Stord. b. Ingeborg, f. 1765, g. Spissøy, øvre (nr. 27). c. Lars, f. 1766, g. Ersland (nr. 15). d. Jan, f. 1769, g. Hauge i Sveio. e. Hans, f. 1772, g. Nesse, øvre (nr. 42). f. Margrete, f. 1776, g. Tøtland (nr. 44). g. Anna, f. 1780, g. Andal. Hans kjøpte garden og odelsretten i 1761. og var brukar til han døydde. Arvingane selde til eldste sonen, Peder Hansson, Føyno. Han selde året etter til sonen Hans Pedersson. Peder budde ei lita tid i Siggjarvågen. Han var g.m. Kari Håkonsdtr. Føyno, og hadde sønene Håkon, Hans, g. Siggjarvåg (nr. 14), og Halvard Føyno. Hans skada eine foten i yngre år. I 1802 fostra han 7 storfe, 1 hest og 4 smaler. Sådde 1 t havre, avla 7 t (ikkje poteter) . Hans var bra velståande. Utanom bruket hadde han 2400 rb.dl. i lausøyre.Han hadde etter seg noko reide pengar, mellom dei var eindel som var gamle. Dei var truleg meir verde enn dei nye inflasjonspengane. Han åtte 2 nøter, litt bygningsverkty, smedverkty, I Brochmanns huspostill, salmebok, rifle og litt arvesylv. Hans var lagrettemann. I Hans si tid sto desse hus på garden: Glasstove, sengjabu, løe, hestestall, 2 smalehus, skjå, naust, sjøbu, 2 eldhus, utløe, kvern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.