Gå til innhold
Arkivverket

[#15100] Brath-slekten og forbindelse til Haakon V Magnusson


Gjest Kristine  Alhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristine  Alhaug

Brath-slekten har vært nevnt på debattforum den siste mnd. I alle år har jeg hørt av slektninger om en mulig forbindelse fra Haakon V Magnusson til Brath-slekten. Er det noe som har kjennskap til dette? Brath-slekten, var det i Gudbrandsdalen? Som ny på forumet håper jeg på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hypotesen/påstanden om forbindelse fra Brattslekten i Gudbrandsdalen til Håkon V er avkreftet, sist i 'Genealogen' 1/1999 s. 45f ('Adelsnytt' av Tore H. Vigerust)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kristine alhaug

Takk for svar. Det tidskrift som vises til, er det lagt ut på nettet på noen måte, eller f.eks. bibliotekene ( er ikke medlem selv)? Er også interessert i om det finnes et greit utgangspunkt for å følge etterkommere fra Brattslekten i Gudbrandsdal ned til forfedre som vi har oppgave på tilbake til ca 1500 i Øyer og nabokommuner. Samt tilbake til Aslak(Ottar?)Kolbeinson Bolt nevnt 1358-59 (rådmann i Oslo?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Etterkommere i Bratt-slekten kan du finne i ett av bindene til Engebret Hougens 'Ættesoge for Gudbrandsdalen' I-III. Bøkene kan lånes på Riksarkivets lesesal. De burde vel også finnes i et alminnelig bibliotek. Maihaugen har manuskripter til Engebret Hougen, så de kan kanskje ha bøkene hans også. Jeg kjenner ikke til at andre har gjort noe bedre arbeid med etterslekten til Brattene enn Hougen. Men Hougens påstand om forbindelse til kongehuset er altså feil. Det finnes også andre feil/tvilsomme påstander i bøkene. Noen forbindelse mellom Bratt og Bolt kan jeg ikke huske å ha vært borti, men kanskje andre vet mer enn jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Alhaug

Mange takk for svar; jeg skal undersøke i de to kilder som er nevnt, og evt.komme tilbake med hva jeg finner ut om en tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Det er kommet flere slektsmonografier i Sør-Gudbrandsdal etter krigen med linjer både tilbake til Rosensverd og Bolt, og via den første også til Håkon V uten å gå veien om Brattætta. Men på samme måte som Brattættas forbindelse til Håkon V ikke holder for kildekritisk prøving, er også påstandene om Rosensverd- og Boltavstamning umulige å dokumentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Alhaug

Den dokumentasjon som Lars Løberg viser til i innlegg 150503: Hvordan kan jeg få lest disse monografier? Du viser til flere; kan du angi hvilke? Tilgjengelig bibliotek eller internet? Forøvrig, hvor kan jeg finne noe om Aslak Kolbeinson Bolt, nevnt 1358-59, angivelig rådmann i Oslo ? På forhånd takk for din interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Turid Christiansen

Kan jeg komme med et spørsmål ??? Jeg har en anetavle som ender med Haftor Jonson og Agnes, datter til Håkon V Magnusson. I denne anerekke finnes: Sissel Østensdatter Bratt, Østen Guttormsen Bratt, Guttorm Endreson Bratt og Endre Erikson Bratt. Er denne Bratt slekten fra Gudbrandsdalen og er dermed antetavlen ikke riktig. Den er utarbeidet av han som har skrevet Vangsbøkene.Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jo, Turid, disse personene er av slekten Bratt på Bjølstad i Heidal, tidl. Vågå prestegjeld, nå Sel kommune. Sissel, Østen, Guttorm og Endre er også en riktig slektsrekke, med den lille korrigering at sistnevnte, Eindride (Endre) Eiriksson ikke er kjent med slektsnavnet Bratt. Det som derimot er feil, virkelig feil, er utførlig kommentert av undertegnede i en artikkel i tidsskriftet Genealogen, som fortsatt kan kjøpes fra Norsk slektshistorisk forening via http://www.genealogi.no - på denne websiden finner du både en index over tidsskriftet, og derved artikkelen (Adelsnytt), samt prisen på tidsskriftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Svar til Kristine i innlegg 8: Aslak K. Bolt finner du nevnt i kilder fra 1350-tallet, trykt i Diplomatarium Norvegicum bind XXI. Se ellers Henning Sollieds monografi om slekten Bolt, trykt i Norsk slektshistorisk tidsskrift bind VII og VIII.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Tore. Takk for at du svarte meg. Denne anetavlen har jeg jo trodd var seriøst laget, men der tok jeg feil. Kan jeg få spørre deg, - var Sissel Østensdatter Bratt f. ca. 1540 gift med Nils Andersen Busvol fra Vang på Hedemarken. Det er nemlig her Bratt'ene kommer inn.Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Trosdahl

Jeg har også prøvd å finne ut av Brath slekten. En av mine forfedre giftet seg med Mathias Fredrich Barth på Fåberg i 1767. Iflg. kirkeboka var han født i Kristiania.Dersom dette er samme gren som den du ser på, hadde det vært morsomt å høre fra deg.Jeg kan kontaktes på randtro@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Til Turid (innlegg 12): se det siste om problemet med Sissel Østensdotter Bratt, i Per Reidar Christiansens artikkel om Dyre Sevaldssons ærr, NST høstheftet 1996 (bind xxxv), og deretter, Per Bergs artikkel 'Kva vart det av Bratt-godset', NST bind XI.Dessuten: Gudbrandsdalsslekten Bratt og andre Bratt-ætter i Norge staves med dobbelt-'t', ikke med 'th'. Barth-slektene, hvorav mange kommer fra byen Barth i Vorpommern, og andre steder, er hyppig blitt endevendt andre steder i Brukerforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg gjør oppmerksom på at Tores meget opplysende artikkel om de tidligste ledd av Bratt-slekten og også om andre Bratt-slekter på 14- og 1500-tallet står i Genealogen nr. 1/99, side44-49. Jeg ser frem til fortsettelsen! (Vil Tore eller andre klare å finne slektsforbindelsen mellom Øystein Bratt Guttormsson på Bjølstad og den omtrent samtidige biskop (superintendent) i Trondheim Torbjørn Olavsson Bratt som førte identiske våpen? Fylj med i neste bolken godtfolk, no vert det spanandes!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er nok slektskap dem imellom, men jeg har ikke funnet ut hvordan. Det er muligens en gren av slekten Bratt på Hedemarken omkring 1500-1570 som ennå ikke er utgreid / utforsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.