Gå til innhold
Arkivverket

[#15101] Elsa fra Drammen


Gjest WIlly Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest WIlly Fredriksen

Hei. Jeg er i kontakt med en dame fra Castroville, Texas, som forsøker å finne tilbake til sine aner i Norge. Moren Elsa snakket lite om sin oppvekst i Drammen, så det er ikke mange opplysningene som datteren har å gå ut ifra. Elsa døde i California i 1987. Følgende er hentet fra kirkebok for Bragernes: 7 september 1911 blir Elsa Evensen født i Drammen. Foreldrene er rengjøringshjelp ved jernbanen Karen Hansen, født 1890 og unkar ... Lokomotiv Elias Evensen født 1891. Foreldrene er ugifte, men bopel er Konggatan i Drammen. Om begge foreldrene bor her vet jeg ikke. Fadderne er Anette Engebrektsen, Julie Torgersen, Jernbanearb. Andreas Kristoffersen og Ragnvald HansenElsa ble adoptert bort da hun var 5 år. Hun har også fortalt at hun hadde en yngre bror som druknet i elva da hun fremdeles var et barn. Om denne broren hadde de samme foreldrene er ikke kjent.Det har ikke vært mulig å oppspore Elsa som konfirmert i Bragernes.Elsa emigrer til Amerika da hun er omlag 16 år, dvs ca 1927. Da hun reiste er det ukjent om hun benyttet fosterforeldrenes etternavn.I emigrantprotokollen fra Oslo (1867-1930) er det tre personer som heter Elsa og kommer fra Drammen. En av personene heter Elsa Pedersen, er født 7 september 1911. hun reiser i april 1927. Detter er muligens den personen jeg leter etter.Er det noen der ute som kjenner igjen noen av de personene som er nevnt ovenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Da kan dette muligens være Karen, også fordi det bor en Maren D. Hansd. fra Lier sammen med fam. til Elias. Kanskje hun er bestemoren til Karen? Ren spekulasjon fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Er det rent tilfeldig at 3 stk Pedersen reiser samtidig,eller er det en forbindelse mellom disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Det går jo ikke uttrykkelig frem av listene slik de her er digitalisert hvilke personer om tilhører hvilke(n) familie®, men det er vel nærliggende å tro at nevnte tre reiser som en 'enhet'. Dog kan kanskje kvinnens yrke gi assosiasjoner som passer godt med 'vår' Elsas skjebne? Det er jo ikke sikkert at familieforholdene er biologiske.Jeg tenkte jeg ville forsøke finne igjen familien i folketellingen for USA 1930. Fant der én Elsa som kan passe, men hun bor ikke sammen med noen andre slektinger/'slektninger' såvidt jeg kan se. Prøvde å lage en lenke, men den virket ikke i det den bare ledet til Ancestrys innlogginsside og ikke til selve tellingssiden.Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.