Gå til innhold
Arkivverket

[#15104] Innsyn i sykhusjournaler


Gjest Eva Kalmér Savjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Kalmér Savjord

Er det mulig å få innsyn i sykhusjornalen til min mormor da min mor ble født i 1923 ?Dersom jeg har både fødselsattest og dødsattest til min mor. Hvor skal jeg i så tilfelle henvende meg ?Min mor var født i Bergen i 1923.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Send et brev til sykehuset hvor du ber om kopi av journalen. Det forutsees at din mormor er død, hvis ikke må du ha hennes skriftlige tillatelse.Dersom de nekter, vis til Lov om Pasienters rettigheter eller Legelovens etiske paragrafer.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Mange av fødslene i Bergen fant sted på Fødselsstiftelsen (senere Kvinneklinikken). Det materialet er overført til Statsarkivet i Bergen opp til 1970. Avleverte sykehusarkiver er i henhold til Arkivverkets regelverk sperret i 80 år. Det igjen skulle bety at en journal fra 1923 i alle tilfeller er i ferd med å bli åpent tilgjengelig. Dersom både den fødende og barnet er døde, og journalen er 80 år gammel, skulle det altså ikke være noe til hinder for å få tilgang til den.Er journalen å finne ved institusjonen, eller i arkiv utenfor Arkivverket, kan reglene for innsyn være praktisert annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Eva Kalmér Savjord

Jeg skrev et brev til Statsarkivet i Bergen .De undersøkte i arkivet etter Kvinneklinikken i Bergen ( Tidligere Fødelstiftelsen) men de fant ikke journalen til min mormor Olga Hall 1. mai 1923. Hvilke andre sykhus fantes i nærheten av Sandviken i Bergen eller rettere sagt Nyhavnsbakken i Bergen i 1923 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Rimeligvis er det Sandviken lasarett som er mest aktuell. Materiale som gjelder fødsler der kan finnes i Bergen byarkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.