Gå til innhold
Arkivverket

[#15105] Hvem var Helene J. Mæsel f. 1873 som finnes i FT-1900 for Gjerstad i A-Agder?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg har forsøkt over lengre tid å finne hvor det ble av Mathilde Helene Larsen f. i Bergen i 1873. Foreldrene flyttet til Kristiansand da Mathilde Helene var ganske liten og moren døde da M.H. var bare ca 6 år, men før hun rakk å bli 8 år døde også faren. Faren Mons Andreas ble gift som enkemann kort tid etter at han hadde blitt enkemann, men han ble bare 33 år gammel. Enken etter Mons Andreas ble gift opp igjen med Jens Omdal fra Torridal. Mathilde Helene Larsen ble konfirmert i Kristiansands domkirke den 28. april 1889 og der slutter alle spor. Nå prøver jeg alle muligheter for å finne hvor det ble av Mathilde Helene. Jeg har skrevet til Statsarkivet i Kristiansan, og de har hjulpet meg en del, men nå har de har ikke mulighet til å hjelpe meg mer. Det er nok mulig at jeg kunne funnet info på mikrofilm eller rett og slett at jeg ved en anledning fikk mulighet til å besøke Statsarkivet i Kristiansand. Her er utdrag av FT-1900 for Gjerstad som er et av mine siste håp om å kunne finne Mathilde Helene. Grunnen til at jeg fester håp til denne er at hun kaller seg for Helene J. og født i 1873. Jeg har nemlig vert ute for at en annen i familien fikk stefarens navn som pikenavn da hun giftet seg, så jeg må bruke alle muligheter. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Hva sier Ministral- og/eller Klokkerboken vedrørende din opplysning som følgende:'Mathilde Helene Larsen ble konfirmert i Kristiansands domkirke den 28. april 1889'.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dette er det jeg har fått av info fra Statsarkivet i Kristiansand: Ifølge Kristiansands dødsfallsanmeldelsesprotokoll døde gassmester (i skiftet også kalt 'fittingmester') Mons Andreas Larsen den 5. april 1881, 33 1/2 år gammel. Samme kilde opplyser at han etterlot seg enken Sofie og ett barn av tidligere ekteskap. Av skiftet fremgår det at det var en datter, men navnet oppgis ikke.Ifølge Kristiansand kirkebok A-17 ble Mathilde Helene Larsen, født 20.04.1873 og døpt 02.06.1873 i Bergen, konfirmert den 28. april 1889.Litt senere fikk jeg disse opplysningene: De konfirmantene som er innført i kirkebøkene for Kristiansand, ble konfirmert i domkirken. Om Mathilde Helene Larsen ble opplyst at foreldrene var gassmester Mons Andr. Larsen og hustru Ingeborg Hansen. Bopel er ikke oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det er nå ofte en gang slik at man selv bør gjennomgå slike primærkilder selv. Ofte kan vedkommende bopel ved konf.tidspunktet stå i Klokkerboken såfremt det ikke finnes i Ministralboken. Har du ellers sjekket flyttede?LenkeMINI:A 17 1880-1892 11 Konf. Flyttede. Inn-/utmeldte.A 19 1893-1904 09 Konf. Flyttede. Inn-/utmeldte. Dagsregister.KLOK:B 15 1881-1890 04 KonfMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Finner du noe kjent ved Mathilde på denne linken (som ofte har FT noe avvik vedr. f.år. - en 3 kan lett ha blitt lest som 5).LenkeMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det var ikke denne Mathilde heller. Grunnen til at jeg antar det er med bakgrunn i disse opplysningene: Jeg lurer meg på om fyrbøter-Hans og Mathilde du finner i 1900-tellingen for Oddernes er disse viet i Bergen 1897 - det passer jo med at datteren Herborg ble født 1898: LenkeHans Gerhard født 28.3. døpt 17.5.1875, sønn av maskinist Hans Hansen og fruen Gjertrud Oline Olsen, begge født 1839, paret gift 1859.Karoline Mathilde født 29.5. døpt 20.6.1875, datter av arbeider Einar Olsen f. 1840 og fruen Oline Rasmussen f. 1836, paret viet 1863.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torild Øye

Beklager å skuffe deg, men slo opp i bygdesoga for Gjerstad,bind 6, sd. 815 og fant 'din' Helene. Foreldre: Jon Jonsen Grøtåna og Kari Halvorsdatter.hilsen Torild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det er et fremskritt å få på plass dem det ikke var, da er det færre det kan være.Jeg ser det slik at hun bør kunne finnes etter konf.tidspunktet.Kanskje det er best å lage et nytt tema hvor kun navn og f.år. er med samt siste oppholdssted. Videre pkt.oppsett på øvrige kjente kilder. Er f.eks. alle digitale oversikter over gifte,døbte med morens f.navn,begravede osv. sjekket?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det kan vere rett utanfor Arendal, eller rettare i noverande Arendal på grensa til Froland. Der har vi i alle høve ein gard Messel, i gamal tid skriven med æ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Ved oppstart av nytt tema HUSK REFERENSE til tidligere om samme problem. I dette tilfellet 14075, ... Nå brukte Knut tid på problem som har vært drøftet tidligere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.