Gå til innhold
Arkivverket

[#15106] Tron Aslaksen og Berte Pedersdatter, Fjotland/Vegårshei, Vest- og Aust-Agder


Gjest Leif Erik Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Erik Nilsen

To av mine aner var ekteparet Tron Aslaksen Spikkeland og Birthe Pedersdatter i Fjotland. Etter det jeg finner via FamilySearch, fikk de barna Kari 1779, Aslach 1781, Aslag 1782, Reyer 1788 og Kari 1792. Ft 1801 viser også en Peder, f. ca 1786.Det eneste ekteskap mellom personer med disse navnene jeg finner på FS, gifter seg i Vegårshei 6. juni 1779. Det litt underlige er at det i kirkeboken for Vegårshei (Gjerstad) ikke nevnes noe gårdsnavn for noen av dem, verken ved ekteskapsinngåelsen eller trolovelsen som skjer i 1778 (på mikrofilmen sees ikke datoen helt, fordi det er en brett på siden, men trolovelsen er nr. 6 av 6 i 1778). For andre par på Vegårshei nevnes gårdsnavn, men her står det bare Tron Aslachssøn og Berte Peedersdatter.Er det noen som kjenner til om de som gifter seg på Vegårshei er de samme som senere bor på Spikkeland i Fjotland? Og i så fall: Hvor kommer Berte fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

De står alle nevnt i Fjotland Bygdebok på gården Spikkeland og Tron Atlakson (1739-1804)sin slekt på denne gården. Konen heter i boken Berte Persdatter. Barnene er videre som følgende:1. Kari f.1779 g.m. Lars Toreson øvre Kvinlog. 2. Atlak f.1781 3. Atlak 1782-1854 4. Per f.1784 g.m. Kristiane Knudsdtr. Eigeland, Gyland 5. Reidat Eigebrok f.1888 g.m. Anna Ånensdtr. Omland (senere til Oksefjell). 6. Kari f.1792 g.m. Lars Toreson øvre Kvinlog, hadde gard på Røyland.Forøvrig tror jeg at 'Vegårshei osv.' ikke har noe med noen av dem nevnt på Spikkeland. Berte er nok helt sannsynlig fra Fjotland - Sirdal.Det vil ta for mye tid å skrive ned alt her, slik at de 4 sider om denne gården lettest kan scannes over i morgen ettermiddag/kveld, hvis du legger inn mailadr. her.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Takk for svar. Jeg har sett omtalen av Spikkeland i Fjotland Bygdebok, selv om det begynner å bli lenge siden (de har ikke boka på biblioteket i Bergen, så den må bestilles inn). Jeg noterte meg nok ikke alle data om familien den gang, så jeg tar med takk imot de scannede sidene, om det ikke er for mye bry. Epost: leiferik.nilsen@hjemme.no.Jeg har skrevet ned informasjon om Trons aner. Men jeg har ikke notert noe om Berte, og jeg antar det skyldes at det ikke står noe mer enn navn på henne i bygdeboka. Og mens jeg finner ekteskapsinngåelse til andre samtidige i Fjotland i FamilySearch, finner jeg ikke Tron og Berte. Jeg har ikke oversikt over hva som ligger inne i FS fra kirkebøkene i f.eks. Sirdal. Jeg regner absolutt med at de kan finnes i et nabosogn til Fjotland. Men tidsmessig passer paret i Vegårshei bra (gift i juni, første barn døpt i oktober). Jeg bladde litt videre i kirkeboka for Vegårshei, og fant der ikke noen barn av Tron og Berte i de nærmeste årene etter 1779. Samtidig ser jeg jo at avstanden ikke gjør det opplagt at en fra Fjotland gifter seg med ei fra Vegårshei. Men det kunne jo være at noen som følger med på brukerforumet her, visste noe mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det var ikke uvanlig at folk fra de indre bygder dro østover på tømmerhogst og annet arbeid,så det er vel ikke usannsynlig at en Fjotlending kunne funnet seg kone på Vegårdshei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Siden Tron Atlaksen var 1 sønn i gårdsætten, så tviler man sterkt på at han var bortreist på tømmerhogst i Vegårshei.Konen hans Berte (Birte ol.) var nok fra området i nærheten. LDS har vel ingen registreringer av hverken døbte eller gifte fra Fjotland og omliggende områder.Forøvrig finnes der ingen Berte el.lign med fader Peder (Per) i Fjotlandsboken.Fra en Gylandsoversikt man fikk fra USA for en tid siden så finnes de der, men kun hertil en tilleggsopplysning at Berte var f. 1752. Hvis man antar at hennes far levde i 1801 så finnes det aktuelle Peder'e som er rundt 70 år, i nærliggende områder, som f.eks. følgende:Peder Torgiussen, Gjemlestad, Kvinesdal. Peder Larssen, Degn, Lie, Gyland. Peder Togiussen, Kvæven, Tonstad, Sirdal. Dette var kun et utdrag av noen 70 åringer i 1801, og fornavnet kan også være Per - Fjotlandsboken er ikke særlig bra.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

For å få selektert og sannsynlig funn av Berte, bør du gjennomgå følgende MINI for hennes dåb samt barnene ditto:LenkeMvh Knu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Takk for konstruktive bidrag. Jeg vil selvsagt gå nærmere gjennom kirkebok for Fjotland, og for områdene omkring. Ut fra sidene i bygdeboka som jeg fikk tilsendt, ser det også ut til at det er skifte etter Berte, og jeg kan jo være heldig å finne noe om søsken der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Eg vil tru du er på rett spor med giftermål i Vegårshei. Fjotlandsboka viser at Atlak Tronsen (1782-1854) gifter seg i det same området, med Åse Jørgensdatter Grimeland, Åmli. LenkeGrimeland ligg heilt sør-vest i Åmli, mellom Nelaug og Vegårshei stasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Det er nesten pinlig å innrømme at jeg hadde oversett denne forbindelsen. Jeg er enig med deg at dette øker sannsynligheten for at også Berte kan være fra disse traktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Fremskritt kommer nettopp av dette 'og sannelig ikke være helt enig' med hva den andre finner (i dette tilfelle meg). Berte er et mer vanlig navn i Aust-Agder enn Vest-Agder - så tampen brenner.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Siden jentene i Flekkefjord historielag ikke finner giftermålet i området her så er det overveiende sansynlig at Tron har funnet Berte på Vegårdshei. Tron & Berte sine barn-1779 Kari (antatt død liten) 1781 Atlak begravet 4 uker.1782 Atlak konfirmert 1796, gift med Åsa Jørgensdatter Grimeland,Åmli. 1784 Peder konfirmert 1799. Reier gift11.06 1826,med Anna Ånensdatter Omland. 24,07 1892 Kari konfirmert 1805, gift 11.10.1818.med Lars Torkildsen Kvinlaug. 09.03.1804. Oppgivelseskifte-Tron Atlaksen og Berte Pedersdatter Spikkeland. 17.12 1824 Død Tron Atlaksen Spikkeland,84 år . 21.04.1833.Død enke Berte Pedersdatter Spikkeland,82 år. Mvh Sig--- --------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Eg likar å gjette på tynt grunnlag. Kanskje er det denne:BIRGITTE PEDERSEN Christening: 12 JAN 1749 Aamli, Aust-Agder, Norway Father: PEDER KNUDSON Mother: AASE HALVORSDR Batch No.: C421051Ho har nemlig ein halvbror som heiter Reier. Og det navnet dukkar opp igjen i barneflokken i Fjotland. Det er verd ein sjekk -PEDER KNUDSON Spouse: AASE HALVORSDR Marriage: 18 AUG 1748 Aamli,AASE HALVORSEN Christening: 09 SEP 1725 Aamli, Aust-Agder, Father: HALVOR SVENNINGSONPEDER KNUDSON Spouse: BIRTE TELLEFSDR Marriage: 02 FEB 1754 Aamli, Aust-Agder,AASE PEDERSEN Christening: 16 FEB 1755 Aamli, Aust-Agder, Father: PEDER KNUDSON Mother: BIRTE TELLEFSDR REJOR PEDERSEN Christening: 18 OCT 1761 Aamli, Aust-Agder, Father: PEDER KNUDSON Mother: BIRTE TELLEFSDRKanskje er dett også ein halvbror? ANDREAS PEDERSEN Christening: 14 AUG 1740 Aamli, Aust-Agder, Father: PEDER KNUDSON

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

En ørliten korreksjon til siste innlegg:Fra innlegg nr. 2:'1. Kari f.1779 g.m. Lars Toreson øvre Kvinlog'.Fra Fjotland Bygdebok s. 429 øvre Kvinlog hentes:Barn nr. 5 (til Tore Svenson 1742-1835 som var g.m. Ingerid Olsdtr. øvre Kvinlog) Lars Røyseland, 1777-1856 g.m. Kari Tronsdtr. Spikkeland (hun levde altså opp likevel).Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Fortsatt takk for spennende bidrag!Knut: Jeg har en følelse av at det er en feil i Fjotland Bygdebok, for både den første og den andre Kari har fått Lars Toresen øvre Kvinlog som ektemann. Det er selvsagt mulig, men jeg tror heller det er en glipp, og at den første Kari er død før den andre blir født.Familien fra Åmli ser spennende ut og trengs å undersøkes nærmere. Det er jo litt underlig at mens andre par som gifter seg i Vegårshei, er nevnt med både fars- og gårdsnavn, så er det bare farsnavn på Tron og Berte. Det kan vel tenkes at det er fordi de ikke er fra Vegårshei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det er kirkebokavskrifter jeg refererer fra. Kari født 1779,19 (feb)? eller kansje det er Trinit-vanskelig å lese denne kopi. Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Leif og Sigbjørn, dere har selvfølgelig helt rett, og det viser bare at man må skjerpe seg når man avveksler med å lese raskt i bygdebøkene (som er slike sekundærkilder).Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.