Gå til innhold
Arkivverket

[#15113] Hans Cnebroth og hans datter (?) Mademoiselle Johanna Maria Cnebroth


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Hans Cnebroth døde på Røros i 1755, og hans kone Kirstine Gram døde i 1747, 64 år.En Mademoiselle Johanna Maria Cnebroth ble i 1737 viet til Monsieur Christen Fly. Jeg regner med at Johanna kunne være datter av Hans Cnebroth nevnt ovenfor, og har sett begge brukt som faddere ved dåp.Mitt spørsmål er: Hvem var disse Cnebroth. De er de eneste med dette navnet jeg har støtt på på Røros. Navnet finnes ikke i FT 1801 eller andre tellinger.På FS fant jeg noen innsendte data på tre ved navn Knebrød. (1600 - tallet, Nes i Akershus). Jeg finner et gårdsnavn Knædrødt i Nes i 1801, i senere tellinger Knabrøt / Knebrøt. Er det noen sammenheng her?MVH Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Sven Valentinsen GRAM f 1768 ble gift med Guro Jensdtr som var født 1792 på gården KNEBRETT i Askim. En annen av samme familie, Karen Jensdatter GRAM, ble gift med Kristen Johannesen f 1799 Eidsberg - de hadde gården KNEBRETT tidlig i 1820-årene. Dette blir for seint i forhold til din etterlysing, men det kan likevel være noe der.Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Arnstein!Takk for din tilbakemelding! Informasjonen er viktig nok - det kan være noe der, som du uttrykker det.Det som først og fremst gjorde meg nysgjerrig, er det faktum at Hans Cnebroth og Johanna Cnebroth i 1734 var faddere på Ingeborg, den yngste datter til mine aner Claus (Hansen) Koch og Ingeborg Jonsdatter.Fadderskap betyr nok ikke slektskap her, for de kondisjonerte på Røros stilte ofte opp som faddere utenfor sin egen krets, mens de selv derimot ser ut til å velge faddere innenfor sin egen 'leir'.Hans Cnebroth var vel knyttet til Verket - muligens som partisipant? Hans kone Kirstine Gram kunne være av Gramslekten i Trondheim - skjønt jeg leste nylig at det finnes fem slike slekter uten påviselig innbyrdes forbindelse.Johanna Cnebrot og ektemannen Christen Flye (også ukjent) har ingen barn født på Røros i tiden etter at de ble gift, så de forlot trolig Bergstaden?Her er nok å lure på!MVH Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Hei Astrid,om du vil sjekke ut 'dine' Gram'er så kan det hende du vil finne relevant informasjon i Norsk slektskalender, Annet bind, 1951, som omhandler deler av slekten(e) Gram. Jeg har bl.a. notert at stamfaren var Peder Madssøn Gram, d. 1586, prest i Herjedalen og i Fron, far til Mads Pedersøn Gram, d. 1601, sogneprest i Fron 1587. G.m. en Birgitte. Deres sønn Lauritz Madsøn Gram, f. der ca. 1570, d. der 1645, var foged og bodde på gården Forr i Sør-Fron. Deltok i Sinclarfeiden i 1612.... osv. Synes å huske at det var lite om døtre i boken, men kanskje er det verd å ta en titt likevel.Når det gjelder de forskjellige Gram-slektene har jeg ikke noen fullstendig oversikt, men vet at det finnes en gård (husmannsplass?) i Lærdal, Sogn og Fjordane, som heter Gram, uten at det skal være noen forbindelse til 'min' Gram-slekt, i hvert fall.Lykke til! Hilsen Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Det bodde en Hans Hansen Knebröt i Grubbegt. i Oslo 1695 (jfr. avskrift av byskattemanntallet som Tore Vigerust har lagt ut på nettet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Else:Jeg vet lite og ingenting om slekten(e) Gram. En Hans Ejnersen Gram som i 1756 giftet seg på Røros med Maren Davidsdatter Grue, er sannsynligvis av slekten i Theim, men Kirstine Gram vet jeg ingenting om. Hun kunne jo godt være av en annen slekt, siden Hans Cnebroth ser ut til komme sørfra.Til Knut.Jeg har funnet Hans Hansen Knebrøt i Christiania, og han synes å være interessant. Takk for innspillet.Min slekt på Røros tilhører nok 'fotfolket' - de som arbeidet på gruvene eller i smelthyttene. Men blant fadderne på mine aner finnes fra en til flere av de kondisjonerte familier uten at dette er slekt (unntatt i ett tilfelle, som jeg kommer tilbake til en gang).Hilsen fra Astrid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.