Gå til innhold
Arkivverket

[#15122] Anton Jacob Coucheron, hans barn utenfor ekteskap ca 170?.


Gjest Jan Engedahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Engedahl

09.09.1704 Fredrikstad. Anton Jacob Coucheron ga et ekteskapsløfte til Maren Jensdatter, enke etter Fredrik Wind. Deres forhold resulterte i et barn født utenfor ekteskap, muligens i Bergen. Har noen kjennskap til dette barnet?, dets skjebne? Anton giftet seg siden med Petronelle Christensdatter Gammelgaard og Henriette Antonette Lillienskiold.Forøvrig er alt om slekten Coucheron fra 1800-tallet og bakover av intresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkil Lier

Det fantes tydeligvis flere amorøse Coucheron'er. Senere i århundret har jeg funnet flg.: Reier Andersen Bjørntvedt og hustru Antonette Bertelsdatter Arveschoug i Porsgrunn hadde datteren: ANE KARINE REIERSDATTER, dpt.12.okt.1775 i Østre Porsgrunn. Ane Karine Reiersdatter fikk i 1797 av justisråd ANTHON JACOB DE COUCHERON overdratt gården Skrukkerød under Jønholt, som hun året etter solgte for 350 rdlr. I 1801 finner vi henne bosatt til leie i Vestre Porsgrunn (gårdnr.186) med sine 2 sønner, selv er hun daglønner. Gift i Ø.Porsgrunn 23.jan.1806 med sjøfarende SØREN HANSEN, dpt.7.nov.1784 i Eidanger; sønn av husmann Hans Olsen Halevarp og 1.hustru Maren Olsdatter. Barn:4aiD.ANTHON JACOB COUCHERON, sjømann i Østre Porsgrunn. Dpt.25.sep.1798 i Ø.Porsgrunn, -død o.1825. Med Karen Gunuldsdatter (f.1793 og datter av tømmerhugger Gunuld Olsen) hadde han 2 barn. Karen Gunuldsdatter ble gift i Porsgrunn 28.des.1845 med dagarbeider Thorgrim Arvedsen, f.ca.1811, og finnes 1865 som enke og losjerende hos svigersønnen Ambros Larsen. Barn:A.GUNILD KARINE ANTHONSDATTER, f.16.mai 1821 i Ø.Porsgrunn, -død der 24.nov.1858, 37 ½ år gl. Gift i Porsgrunn 4.jan.1856 med matros AMBROS LARSEN, f.23.sep.1821; sønn av Lars Andersen og hustru Ingeborg Ambrosdatter. Gunild nedkom med et pikebarn 2.apr.1857, men barnet må ha dødd straks. Ambros Larsen ble gift 2.-i Porsgrunn 1860 med Marianne Larsdatter, f.ca.1825, og i 1865 finner vi dem i Porsgrunn med barna Gunild (f.1860) og Lars f.1863.B.ANTHON ANTHONSEN, f.12.okt.1824 i Ø.Porsgrunn, -død der 19.mars 1839, 15 år gl. 4biD.HENRICH ANTHON COUCHERON, dpt.10.des.1800 i Ø.Porsgrunn. Hilsen Torkil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Takk så mye TorkilAne Karine Reiersdatters barn kjente jeg til. Resten var nytt for meg. Så kommer kanskje den tøffe jobben, hvor ble de av.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mia Corapi

Hei Jan, Jeg vet desverre ingenting om Coucheronbarn utenfor ekteskapet. Min oldemor var Josefine Arntine Marie Olsdatter (Senja), barnebarn til Anton Friderik Herman Coucheron (født 14/9 1809). Jeg har litt om slekten tilbake til C Villem Coucheron. Hvor langt tilbake har du det? Jeg tror det er skrevet en bok om slekten, men er ikke sikker på hvem som skrev den. Vet noen om den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle K. Berle

Jeg har noen nedtegnelser om slekten Coucheron, som er del av mine avdøde kones slekt.Wyllem (Willem) Coucheron, f.~1630 Holland * Maria Pessers. De hadde følgende barn: Anthony f.? død 14/3-1689. Iver f.~1660/-65. Wilhelm f.? død 18/3-1693. Cumerine*1.Hans Philip Birckenfeldt, *2.Barthold Nicolai Landsberg. Om Wyllem og Maria hadde flere barn vites ikke.Iver f.~1660/-65, død før 15/1-1725. *1.Cathrine Dorothea von Schlanbusch, *2.Sophie Amalie Rosenkrantz. Jeg har følgende barn nedtegnet for dette paret: Iver de Co... f.4/10-1701. Hans Philip de Cou.... f.~1698, Jørgen Otto de Co..All den tid jeg mangler opplysninger om mange? barn innen de enkelte familier Coucheron, så hadde det vært greit om det ble gitt noe mer opplysninger om den avlsdyktige A.J.Coucheron. Født når? Evt. navn på foreldre?Jeg har selv hentet mange av mine opplysninger fra Militær-biografi av O.Ovenstad, 1628-1814(A-H) og boken For Konge og Fedreland. Coucheron er også omtalt i Norges alminnelige historie av Erik Pontoppidan. Se også leksika.MVH.Atle K. Berle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Takk for svar Mia og Atle.Mia Det betyr igrunn ikke noe om 'Coucheronene' er innenfor eller utenfor ekteskap. Alt er av intresse. Hvis det finnes en bok om slekten så ville jeg kanskje spare meg for mye arbeide.Den eldste jeg kjenner til Vyllem Cucheron kom til Norge 1657 om jeg ikke husker feil.Atle Hvis ikke jeg har misstolket kildene. Og i tillegg husker feil, så var Cummerine du nevner i dit innlegg, ikke en søster av Anthony død 15.03.1789 men en datter. 'den avlsdyktige A.J.Coucheron. Født når? Evt. navn på foreldre?' Jeg har ikke datane med meg her, så dette blir et noe avstumpet svar. Jeg mener han var sønn av den nesten like avlsdyktige Anthon Jacob Coucheron og hans ?2den kone. Se første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg kjenner til en Willem/Wilhelm de Coucheron (død 1693), g. Blaneflor Sophia Die (i Bergen) (se Lenke). Hvordan er han ev. i slekt med navnebroren, f.ca.1630 og hans sønn Anthony, død 1689 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kaptein Antony Coucheron ble gift i Overhalle ca. mars 1707 med Anne Maria Olsdatter Brun(ca. 1683-bgr. 11/6 1717 Toten.)(Overhalla krk.bøker starter 1745).Antony skal visstnok være f. ca. 1672 Schleswig Holsten, Preusen og døde 12/4 1707 i Ovehalla. Mulig han som ble ob.conductør i Trondhjem. (Se Ovenstad militærbiografi).De fikk 1 barn: Hermann Frerich Coucheron f. 7/3 1707 Overhalla. Han ble gift 30/12 1735 Toten med Giertrud Christiandt. Bast Holm (Bastholm?)(10/4 1715 Toten-bgr. 9/7 1797 Guldagger i Hjørring DK.)De fikk 7 barn: Christian C. 9/5-15/5 1735 Toten-1811 Kærsgrd. Turnby Hjørring. Gift Anne Hansen Eifler(14/12 1746 Mygdal-. Datter av Hans Eifler og Margrethe Pallesen Kjærulf. De fikk 3 barn, som jeg har etterkommere av. Men dette er ikke sjekket opp. Deres etterslekt havnet i USA, hovedsakelig Brigham City, Box Elder Utah.Antonoi Fredrik C. dpt. ca. 17/2-3/3 1747 Toten, sannsynligvis død.Ole Brun C. dpt. 12/5 1739 Toten. Sannsynligvis død.Antonius Fredrik C. dpt. 25/7 1744 Kongsberg.Ole Brun C. fca. 1747-bgr. 29/3 1749 Kongsberg 1 3/4 år.Ole Brun C. fca. 1750-bgr. 20/4 1752 Kongsberg 2år og 6 uker.Maren Margrethe C. dpt. 4/3 1758 Kongsberg.??Anne Marie C. fca. 1757 Vrejlev DK.??Maren Cathrine C. fca. 1758 Oslo.??Marie Magdalene fca. 1759 Vrejlev DK.Det er det jeg har, men må også si at jeg har ikke fått sjekket alt enda. Dette er tatt fra en kladd. Jeg har hatt litt småproblemer med barna født på Toten og Kongsberg da faren ofte bare har stått oppført som kaptein Coucheron og mener å huske at det også fantes en Coucheron til på Toten/Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

PerWilhelm Coucheron gift med Blancheflor Sohie Due, ser ut til å være sønn av Willem (bror av Anthony).BeritTakk til deg Berit, jeg skal sjekke dette mot det jeg har hjemme. Det meste lyder kjent.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N B Macdonald

Dette temaet såg spanande ut. Tenk, han fekk 170 born f. utanfor ekteskap!Men så hadde eg feil-lese overskrifta :-(--Nina Beth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Fort gjort Nina, må innrømme at overskrifta kunne hatt en noe bedre utforming.En ting er sikkert, det var flere i denne slekta som hadde barn utenfor ekteskap, men 170 stk. var vel noe drøyt for en person. Skulle ikke forundre meg om det er flere utenomekteskapelige barn i Bergen, da en rekke personer av slekta skal ha holt til på de traktene. Det sies at kvinner er svake for menn i uniform :-)) kanskje det er årsaken. Veldig mange av Coucheronene var militære.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kan den Anthony Coucheron som Berit nevner i innlegg nr. 9 'innpasses' i den slekta som Atle nevner i inlegg nr. 6 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Ann Parry

An Anton Jacob Coucheron marries in Lårdal, 13 Jul 1763 to Catharine Medea Mai Hansdatter Paus, daughter of Hans Pedersen Paus and Andrea Jaspara Nissen. Also, Ingeborg Augusta Coucherung - Lårdal 1762 28.04 ''Holden Parentassion over ”Salig Frue'' - ''Døde i Barsel Seng''Lill Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

PerInnleg 13. Ja det tror jeg, men jeg har ikke funnet 'beviset ennå'Innleg 14. Ut i fra de kildene jeg har brukt, er det som jeg antyder i innlegg 7.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.