Gå til innhold
Arkivverket

[#15124] Kronborg - hvor er det?


Gjest Marit Monsen Bolset
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Monsen Bolset

20 november 1864 vies i AA i Bergen pige Ingeborg Olsdtr.,fra Haus, Vevle og Uk. nat. artillerist Jacob Johannesen. Brudgoms fødested oppgis å være Kronborg. Den samme Jakob f.1837, dør i 1885. Over begravde i Bergen står det at hans fødested er Strømsnes. Under folketellingen i 1865 står det at han er født i Fjelds. Kan noen si meg hvor han kommer fra? Jeg tar gjerne i mot opplysninger vedr. Ingeborg Olsdatter også. Hun skal ha blitt født ca 1836 på Vevle/Haus. Med vennlig hilsen Marit M Bolset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset

Det hadde vært 'eksotisk', men nei, det tror jeg ikke. I følge boka '75 år med beslag - Lonevåg Beslagfabrikk a/s 1918 -1993 (ført i pennen av Geir Kleiveland på Osterøy) kom han fra Fyllingen i Fana. Han ble gift med Ingeborg fra Vevle på Osterøy. De bosatte seg i Bergen på forskjellige steder. De fikk 7 sønner, en av dem ble industrigrunnlegger Andreas Jacobsen født i Bergen i 1880. Når jeg nå i kveld ser på gifte i Bergen 1816 - 1911, finner jeg opplysningene som jeg tidligere har nevnt: gift 20.11.1864 i AA kirke, hans fødested er Kronborg og hennes Haus, Vevle. Jeg finner dem igjen under folketellingen for Bergen i 1865. Da bor de på Møhlenpris. Jeg finner alle 7 sønnene under døpte i Bergen. Det er under begravde i Bergen jeg finner at Jacob Johannesens fødested er Strømsnes. Han dør 18.10.1885. Jeg får ta meg en tur til Statsarkivet å lete videre i skifteprotokollene! Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hvis du finner ut hvor Ny-Krohnborg skole (som fortsatt ligger i Årstad bydel (Rogagaten 9) har fått navnet sitt fra er du kanskje godt hjulpen? Idrettslaget Ny-Krohnborg har vel også fått navnet etsteds fra. De har hjemmebane på Krohnsminde (Danmarksplass). Bergen byleksikon nevner ellers ikke Kronborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Krongård

Kronborg ligger på LØVSTAKKENSIDEN , VIS A VIS KRONSTAD., med Danmaksplass i mellom. KRONBORG SKOLE LIGGER DER OGSÅ. Lenger nord for Kronborg ligger Solheim, og syd ligger Laksevåg. Det er heller ikke langt fra , hvor den gamle veien over Melkeplassen gikk til Fyllingsdalen. Kirke AA er Aarstd som ligger på Kronstadtoppen ved Haukeland sykehus. Med vennlig hilsen en født BergenserRogagaten ligger på Kronborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har sett litt på mine registre for Askøy og Årstad, og her er nok karen fødd, på Strømsnes i Askøy. At han var på Kronborg då han gifte seg i St. Jørgen (SJ=Hospitalskyrkja - ikkje noverandre Årstad kyrkje - den kom seinare), det må tyde på at han budde kring noverandre Danmarksplass.Om du ynskjer meir om slekta attende i tida, kan du sende meg epost til adressa: fndbred@online.noJacob sine foreldre og sysken:AS0816,0,Johannes,Johannesen,Kiøkkelvig,Enkemand,,,Pige,Karen,Andersdtr.,Kiøkkelvig,,,,,0101,1815AS0816,1,Johannes,Johannessen,Kiøkkelvig,,,,,Kari Andersdtr,,,,Forpagter,Andreas Johan,2607,0908,1818AS0816,2,Johannes,Johannessen,Kiøkkelwig,,,,,Kari Andersdtr,,,,,Iwer,2607,0908,1818AS0816,3,Johannes,Johannessen,Kiøkkelvig,,,,,Kari Andersdtr,,,,Pagter,Carl Johan,3108,1509,1822AS0816,4,Johannes,Johannessen,Oldernæsset,,,,,Kari Andersdtr,,,,Pagter,Anna Margrethe,2010,2810,1827AS0816,5,Johannes,Johannessen,Oldernæss,,,,,Kari Andersdtr,,,,Forpagter,Andreas,2401,0102,1829AS0816,6,Johannes,Johannessen,Hoop,,,,,Kari Andersdtr,,,,Forpagter,Johan,0806,2106,1830AS0816,7,Johannes,Johannessen,Hoop,,,,,Kari Andersdtr,,,,Forpagter,Ane Karine,2503,0104,1832AS0816,8,Johannes,Johannessen,Strømsnæss,,,,,Kari Andersdtr,,,,Forpagter,Johanna,1405,2305,1836AS0816,9,Johannes,Johannessen,Strømsnæss,,,,,Kari Andersdtr,,,,Huusmand,Jacob,1603,0104,1838Jacob sitt ekteskap:SJ0854,0,,Jacob,Johannesen,Ingeborg,Olsdtr,26,Uk nat. artillerist,Kronborg,28,,Pige,Haus Vevle,,,2011,1864,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.