Gå til innhold
Arkivverket

[#15127] Kirsti Engebretsdatter, Moss/Våler i Østfold


Gjest Tore Granly
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Granly

Hei.Kirsti gifter seg med Anders Larsen Waag 30.12-1788 (Forlovet 13.9). Da står det at hun var fra Kirsebond i Våler. Forlovere var Embret Rød og Mads Am Køersrød. Noe av dette er omtalt i tema 14974 og 14833. Kirsti dør i 1828 61 år gammel og på DA-1801 er alderen oppgitt til 33 år. Fødsels år skal da være ca 1767/1768. Hun er ikke født i Våler i perioden 1760-1770. På IGI finner jeg henne som født i Moss, men finner henne ikke i kirkeboka på det angitte tidspunktet.Jeg har sett på deres fadder bruk:1. Berthe Marie Engebretsdtr, gift med Mads Amundsen (hennes forlover?) i 1801 på Kolsrød i Moss Foreldre ihht IGI - Engebret Thorsen og Anna Uriansdatter2. Michel Engebretsen, Kingsrud. Han bruker selv Anne uriasdatter som fadder. Har ikke funnet fødsel på ham.3. Else Engelbretsdatter, Kirsebond er datter fra Anne Uriansdatter 2. ekteskap (med Engelbret Michelsen). Altså Kirsti's halvsøsterDet ser ut til at Engebret Thorsen og Anne Uriansdatter giter seg i Son/Vestby.Er det noen som kjenner noe til dette og vet hvor hun ble født?mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

ER det noen som kan avkrefte eller bekrefte at Kirstie Engebretsdatter er datter av Engebret Thorsen og Anne Ørjansdatter/Uriansdatter?Er det noen som vet hvor hun ble døpt?mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tok en titt i FS og fant følgende(men dette må sjekkes):1. gift 30/8 1761 Vestby Engebret Thoresen og Anne Uriansdt.2. gift 1/1 1776 Moss Engebret Michelsen og Anne Uriansdatter.Barn 1, alle dpt. Moss: Berthe Maria dpt. 1/1 1763- + 15/8 1851.---Thore dpt. 4/4 1764.---Anna Maria dpt. 28/5 1765.---Anne og Valborg og Kirstie født desember 1767 og dpt. 1/1 1768. Kirstie død 4/4 1828.Barn 2, alle dpt. Moss: Else dpt. 11/1 1778.---Niels dpt. 19/9 1779.---Margrete 10/3 1782.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Hei.Jeg tror Kirsti er datter av Engebret/embret Sørensen og Anne Michelsdatter. (Jeg har snudd helt her nå.) De levde på Kirsebonn i Våler på det tidpunktet Kirsti skal være døpt. Ut fra andre ting jeg fant på IGI tror jeg at hun kan være døpt i 1765 i et nabo sogn i Akershus, hvilket det måtte være. Jeg har ikke klart å finne henne i Våler.Hvilket sogn i Akershus er nærsmest til Kissebotn i Våler?mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Jeg har latt meg drive litt rundt av vær og vind i denne saken. Men litt hjelp fra expertisen i Våler har jeg fått god bør igjen rette veien.Her er expertsvaret: 'Jeg tror du kan gå ut fra som sikkert at Kirsti Engebretsdtr. er datter av Engebret Toresen Kolsrød i Moss landsogn. (Hun var kan hende hjemmedøpt og glemt innført i kirkeboken.) Engebret Toresen Kolsrød var først gift med Berte Pedersdtr. og hadde 4 barn med henne. Engebret, Valborg, Inger og Anders. Senere gifter han seg med Anne Uriansdtr. (Datter av Anne og Urian Olsen Tørbrekke i Vestby) og fikk 4 barn med henne. Torer, Berthe Marie, Anne Marie og Kirsti. I skifte etter Engebret Toresen i 1775 står alle disse barna oppført. Året etter er det skifte etter Torer og Anne Marie som da var døde. Arvinger er moren Anne Uriansdtr. og søstrene Berte Marie og Kirsti. Kirsti kalles da 8 år gammel og Berte Marie 14 år gl. Anne Uriansdtr giftet seg om igjen med Engebret Mikkelsen Kjesebotn, som blir Kirstis stefar. Det er derfor naturlig at Kirsti er på Kjesebotn når hun gifter seg. Engebret Sørensen var gift med Engebret Mikkelsens søster Anne Marie.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.