Gå til innhold
Arkivverket

[#15135] Ble min tippoldefar myrdet i Moss 1873-1876 ? - Hvor ble han begravet ?


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

I følge familietradisjonen ble min tippoldefar Edvard Trulsen Torp Lenke myrdet på bryggene i Moss. Edvard var sjøkaptein/styrmann på skip. - En kveld på bryggene i Moss ble han visstnok overfalt og ranet. Bl.a. ble gullklokka hans stjålet.Jeg er interssert i å få historien bekreftet/avkreftet. Og et klokt sted å starte er vel å finne hans død/begravelse i kildene. Han døde nok en eller annen gang mellom 17. aug 1873 (når min oldefar ble døpt) og 3. jan 1876 når det ble holdt folketelling (folketellinga 1875) I denne folketellinga er nemlig min oldefar registrert som pleiesønn hos sin tante. Når min tippoldefar(ifølge familietradisjonen) ble drept, ble dette visstnok 'for mye' for min tippoldemor. Ungene ble da 'satt bort'... - Jeg har hittil ikke funnet Edvard Trulsen Torp begravet. Jeg vet han var bosatt i Glemminge. Han er ikke begravet i Fredrikstad Hovedsogn eller i Glemminge sogn 1872-1876. Er han begravet i Moss ? Kan noen gjøre et oppslag ? På forhånd takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Jon Jeg kan gjerne gjøre et oppslag i kirkeboken. Da må jeg til biblioteket, og har desverre ikke anledning i dag. Hvis du ikke får noe annet svar i løpet av helgen fra noen andre, så gjør jeg det på mandag. Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

En rask kikk i Mini og Klok ga negativt resultat. Men det er fort gjort å overse en person, så utelukket er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Har du prøvt å gå gjennom (lokal)avisene for det aktuelle tidsrommet? Mikrofilmar finst vel - eller kan skaffast - på alle dei større biblioteka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Takk til alle vennlige sjeler ! Jeg har ennå undersøkt lokalaviser for perioden. Det er jo en god idé selvsagt. Men enklere er det vel å starte med å finne begravelsen. Hmmmm... så du fant ham ikke i Moss, Geir ?....Underlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Finnes det ikke 2 typer kirkebøker for Moss? Mener at jeg har vært borti Moss Landsogn, og Moss Bysogn. Mulig denne inndelingen ikke finnes i den aktuelle tidsperioden...Kanskje det også finnes flere Fredrikstadkirkebøker? ( som jeg ikke fikk sjekket da jeg skulle sjekke for deg...)mvh Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Mulig at jeg kan sjekke det i morgen.. I såfall får du beskjed innen 1600 imorgen.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Foruten Glemmen, har du Østre og Vestre Fredrikstad kirkebøker - jeg antok at disse var kontrollert. At han skulle finnes i Moss landsogn, ville jeg tro var usannsynlig. Jeg hadde heller ikke ventet å finne ham i Moss kirkebøker da han trolig ble begravet på sitt hjemsted.Foruten tipset om lokalavisene (som er møysommelig lesning over denne perioden), er dødsfallets registrert i politiets arkiver for Moss som vel er å finne på Statsarkivet/Riksarkivet i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg har sjekket kirkebøkene ved Fredrikstad. ( Ikke delt opp i Østre og vestre akkurat ved dette tidspunktet) Men selvfølgelig kan jeg ha 'blingset' og sett i bare en av de. Jeg mener at det sto: 'Fredrikstad Hovedsogn' på den mikrofilmen jeg så på. Men jeg skal sjekke opp dette naturligvis også. Glemminge er sjekket.Men selvfølgelig, det er son tidligere nevnt i dette temaet veldig kjapt å overse en person. Så kanskje en 2. gangs kikk ikke hadde vært dumt dersom man ikke finner vedkommende her eller i Moss.Men jeg har også fundert litt på andre mulige løsninger. Ettersom Edvardt står oppført som skipper (matros) kunne dette jo ha skjedd flere steder..Men hvis du har oversikt over de rutene han kjørte, f.eks hvilke skip var han med på? Jeg tror kanskje ikke det ville vært vanskelig å finne ut. Det finnes vel noe som heter sjømannsruller? Da står det ofte ganske mye mer. Til om at han skulle finnes i Moss Landsogn. Jeg er usikker på hvilke områder som kalles Moss Landsogn. Men jeg tenkte at det kanskje var greit å nevnes? Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Jeg har sett på Familysearch og på Folketellingen i 1865.På Familysearch kom jeg fram til at foreldrene til Edvard het Truels Thoresen og Birthe Jensen På Folketellingen i 1865 får jeg følgende match: LenkeSom du ser, ( Noe du kanskje allerede visste) så bor også de i Glemminge.. Så det er litt utrolig at han ikke er gravlagt i Glemminge egentlig... De bor jo også på noe som kalles Torp og Nøklebye østre. Jeg er usikker på hvor dette kan være. Men det er altså i Glemminge Sogn og Glemminge og Veum skoledistrikt... hmmm..Hvis jeg får tid skal jeg prøve å se igjennom Glemminge for deg, men jeg er usikker på om tiden strekker til.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Den som leter finner. Edvard Trulsen Torp døde i Moss men ble begravet i Glemmen.HF-282, side 282. Døde i 1873: 'Edvard Trulsen Torp 44 aar gift, skibsøfrer _____ i Borge. Druknet paa Moss den 9 og begravet ved gamle Glemminge kirke 31 januar 1873'Håper dette var det du lurte på. Har tittet i en lokalavis for dette tidsrommet for Moss, men uten å finne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

FANTASTISK !!!!! Tusen takk !.... han døde altså 7 måneder før yngstegutten ble født... Hjertelig takk til alle gode hjelpere der ute !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Da var vel vedkommende funnet? Beklager at jeg overså han.. Men jeg mente jo selv at jeg hadde lett skikkelig! Men slik er det nå ;) Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

jeg har sett i ovenstående oppslag for Glemmen, og skjønner ikke helt at jeg klarte å overse det.. *rødme*Men det som står som tankestrek ( I innlegg 14) leste jeg til å være 'boende..' Men sikker er jeg ikke.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.