Gå til innhold
Arkivverket

[#15137] USA - utvandret nordmann - forsvunnet ca 1930


Gjest Magne Paulsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Paulsen

Flere av min bestefars brødre fra Skjold, Rogaland, utvandret i perioden 1889-1901. Den yngste av dem, Ole (Nilsson) Ørke, f. 1882, utvandret i 1901. Både Ole og hans brødre brukte i USA etternavnet Orke.Såvidt jeg vet hadde Ole i alle år mer eller mindre kontakt med de brødrene som slo seg ned i LeRoy, Minnesota. Men ca 1930 opphørte all kontakt med ham og ingen av hans brødre greidde å finne ut hvor han ble av. Det sies at han omkring 1930 arbeidet ved Ford's bilfabrikker i Detroit.Hans brødre i USA forsøkte i årene etterpå å spore ham opp, også via Frelsesarmeen, men forgjeves. Ole rett og slett forsvant.Jeg synes det er rart at Ole Orke ikke er å finne ved søk i noen som helst av de amerikanske internett-databasene, som f.eks. de nasjonale folketellinger. Jeg har selv bare funnet ham i en eneste internet kilde: BLM (Bureau of Land Management) der han står oppført med landeiendom i Divide county i North Dakota pr 14.09.1907.Jeg hadde håpet at noen av DA's brukere har tilgang til amerikanske kilder der hans navn forhåpentligvis finnes, i årene etter ankomsten til USA i 1901 og fram til han forsvant ca 1930. Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kjenner du til om han hadde noen kone og barn? I såfall, hva het de?Hva het Ole's brødre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ole er nat i Minnesota, Mower County, men jeg kjenner ikke året:-----Minnesota Naturalization Records Index, 1854-1957Orke, OleCounty: Mower Reel: 1Code: 2 Volume: BPage: 382 Operator: CONRADate: 03 June 1998 Time: 10:01Document Type: Years:-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Her er iallefall Ole året før han dro LenkeKjenner du til fødselsdatoen og om han hadde noe mellomnavn? Det dør en Andy Orke i ND i 1969 som var født den 22. Feb 1882.Har du lett etter varianter av navnet slik som f.eks. Orkey?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Linje 1, Lenke her er han iallefall ved ankomst Ellis Island. Skulle til sin bror i Lee Roy, Minnesota.-----Jeg finner ham ikke i 1920 og 1930- tellingene med navnet Orke (+ soundex). Kan han ha brukt et annet navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Hei Nina. Takk for dine anstrengelser. Ole Orke var ikke gift, iallefall ikke som hans brødre der borte kjente til. Den Andy Orke du fant i ND er en sambygding, men ikke i slekt. Oles far het Nils Johannesson Ørke. Jeg kjenner ikke til om han på et tidspunkt har benyttet f.eks. en navnevariant som Ole Nelson. Men akkurat det navnet har vel ganske mange i Amerika. Håper at andre også kan finne spor av ham på nettet.Hilsen Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Så langt funnet ham i Minnesota, se punkt 3. I 1920 kan han være innlosjert og derfor ikke å finne i noe index. Han kan være død i forkant av 1930-tellinga og ikke kommet med der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

En norsk-amerikansk slektsbok som ble utgitt der borte i 1947 har med denne korte omtalen av Ole Orke:He worked for his brother John (i LeRoy MN)for a summer and then on a nearby farm. His next move was to go with several from LeRoy to a place in northwestern Dakota quite a way west of Deering. Here he homesteaded on a quarter section for a few years. Returning to Minnesota he worked around LeRoy and in a cement mill in Minneapolis. He has been out of touch with the rest of the family for a number of years but when last heard from he was in Detroit.Han har temmelig sikkert vært losjerende i de fleste av disse årene. Nina, forstår jeg deg rett at losjerende ikke er med i folketellingene i 1920 og 1930 i det hele tatt?? Går ut fra at det isåfall er ganske mange mennesker som ikke er talt opp. Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

det kan ikke være rett at losjerende ikke var med i folketellingene. jeg har funnet flere som har vært registrert som lodgers både i 1920 og 1930 folketellingene.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Ole leverte inn sin 2nd runde med naturalizations papirer i Nord Dakota, Divide:Orke, Ole Norway February 04, 1913 2nd Divide Protokoll P-3 Page 179LenkeLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det er forresten ikke noe rart vi ikke finner det vi leter etter, jeg ser at en Orke-bror familie er indexert som PEPEPepe, Johanna N Dette er Johannes!!!! Age: 61 Year: 1930 Birthplace: Norway Roll: T626_1108 Race: White Page: 5A State: Minnesota ED: 20 County: Mower Image: 0989 Township: Le Roy Relationship: HeadPepe, Nettie B Age: 32 Year: 1930 Birthplace: Roll: T626_1108 Race: Page: 5A State: Minnesota ED: 20 County: Mower Image: 0989 Township: Le Roy Relationship: WifePepe, Selma A Age: 18 Year: 1930 Birthplace: Roll: T626_1108 Race: Page: 5A State: Minnesota ED: 20 County: Mower Image: 0989 Township: Le Roy Relationship: DaughterPepe, Norris E Age: 21 Year: 1930 Birthplace: Roll: T626_1108 Race: Page: 5A State: Minnesota ED: 20 County: Mower Image: 0989 Township: Le Roy Relationship: SonPepe, Florence E Age: 14 Year: 1930 Birthplace: Roll: T626_1108 Race: Page: 5A State: Minnesota ED: 20 County: Mower Image: 0989 Township: Le Roy Relationship: Daughter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg har bladd gjennom Mentor, Ole var ikke der i 1920, så han hadde nok da flytta.Tror imidlertid at dersom Frelsesarmeen ikke fant ham, ja da er det nok ikke lett for oss andre. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Paulsen

Laila: Takk for intens jobbing med mitt problem. Jeg har lastet ned filen for ND 1910 census, så du kan bare slette den hos deg. Jeg har et spørsmål til deg ang. innlegg 12. Det er riktig at det nok er Oles eldste bror Johannes og hans familie du har funnet der. Men hva mener du med PEPE og at du derfor ikke finner det du leter etter??Ellers er jeg jo enig i at Ole neppe finnes i 1930 Census, men hva med 1920?? Der burde han vel være, enten han var lodger eller ei?? Hilsen Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Folketellingene er manuelt indexert av utlendinger (ja, kinesere og indere i Kina og India, det er billig arbeskraft!) de var opprinnelig håndskrevet, som du jo ser. Det er ikke alltid like lett å se hva som er skrevet, og noen ganger synes de det sto Pepe istedet Orke. Eller mye annet morsomt!Han er ikke indexert som Orke i 1920, lodgere er som regel med i indexen, hvis de helt klart ikke var barn i familien. I 1930 var alle med i indexen, men i 1920 var det kun hovedpersonen i familien og beboere som klart ikke tilhørte familien som ble indexert.Når han ikke er indexert som det han heter, er det helt umulig å finne ham så lenge vi ikke vet hvor han er. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.