Gå til innhold
Arkivverket

[#15138] I emigrantenes fotspor


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Det er ikke fritt for annet enn at jeg av og til lurer på hva som skjer i kjølvannet av de sakene som blir 'løst' her på Brukerforum. Det er ikke alltid det kommer noen tilbakemelding, og jeg med andre er sprekker nesten av nysjerrighet .......Men hva skjer? Noen familiegjenforeninger, gamle bilder fra Uniten etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Hei Nina Har en suksess-historie som jeg absolutt kan takke Brukar-forum for, iallefall indirekte. Har drevet med slektsgranskning siden 1977/78, med besøk på gamle riks og statsarkivene i Oslo, så nesten alt materiale jeg har er på papir, med de begrensningene det gir. Siden brukarforum dukket opp har jeg gradvis satt meg inn i bruken av data ved slektsforskningen, men det å overføre alle dataene mine fra papir til data har jeg ikke funnet overskudd til. Men jeg har lært en masse av dere og utvidet mine søk til fjerne slektninger, som jeg visste hadde dradd over dammen. Min suksess-historie går tilbake til febr.2001, da jeg fant efterkommere efter min oldefars bror som hadde emigrert i 1868. Visste av gamle brev at han hadde bosatt seg i Wisconsin, og at han kalte seg Gullick Olson. Fant kart over Wisconsin, sponsored by Vic Gullickson, så jeg tok sjansen og sendte ham en E.post med vita for denne Gullick, og før jeg fikk snudd meg kom det en meterlang E-post tilbake, som startet med Hallo cousin.. Fikk samme sommer besøk av Vic og 2 til i nærmeste familie og vi fartet rundt i Telemark og besøkte alle de plasser og gårder slekta hadde bodd på (Tørdal, Drangedal, Fjågesund, Bø m.m) Det var en uke med fantastiske opplevelser,som jeg aldri kommer til å glemme. Først iår har jeg tatt sjansen på å bli aktiv deltager i brukarforum. Prøver å hjelpe en venn av meg til å spore opp efterkommere efter hans oldefar, og der har du gitt meg flere gode innspill(14989)Har gitt dine data videre til Vic. Gullickson og venter spent på om han kan finne denne Ole Vinje, det ville isåfall bli suksess-historie nr.2. Har fått en masse gamle bilder av Vic og jeg har sent over navn på alle de personene han ikke kjente. Da han kom til Norge bragte han med seg dataprogrammet Family Tree Maker, ferdig utfylt med alle de navnene han hadde. Jeg fikk 194 nye slektninger 'over natta', og tok skrittet fra fjærpenn til tastatur i et jafs. Hjertelig hilsen John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Flott tema, Nina! Det er faktisk ganske sjelden det kommer tilbakemeldinger fra de vi hjelper og faktisk greier å finne nålevende familie til!Noen her på forumet har etterlyst ganske mange etterlysninger vi har funnet svaret på, og som det faktisk er funnet nålevende slektninger etter, til og med telefonnr. og adresser.... hadde vært kjempemoro å få høre om det blir kontakt!Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

En artig historie John! Håper også at det er flere som har positive opplevelser.Tenk hva internett har tilført oss av muligheter. Ganske fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei! Eg har sidan eg var 15-16 år, høyrt om bror til oldefar som reiste til USA, der kontakten brått var slutt og breva kom i retur, og som det hadde vore leita etter bl.a. med hjelp av Frelsesarm. lenge før eg vart fødd.Eg prøvde på forskjellige måtar gjennom åra (ca.20) å finna ut av dette 'familiemysteriet' utan å lukkast.For 2,5 år sidan leste eg om ein kar her på Stord, som hadde funne familien sin i USA, ved hjelp av internet, eg tok kontakt og han gav meg mange gode råd. Det enda opp i at eg fann ein onkel(uekte fødd, same far som mi bestemor, men ikkje same mor), av mor mi, som det ikkje hadde vore kontakt med (på farssida), sidan han var ung, ca.1915-16.Det byrja altså med eit søk etter oldefars bror, og enda opp i at eg fann Gustav,(mamma sin onkel, han var sjølvsagt død) og hans etterkomarar. Mamma og eg reiste på besøk ca. eit halvt år etterpå,(aug/sept 2001) me kom tilbake 14 dagar før den forferdelege terroren....Me hadde eit kjempefint opphald i den vesle byen Duluth, Minnesota, der også Gustav hadde budd ca.60 år.Bror til oldefar og hans familie har eg funne litt etter litt, den beste hjelpa var då pappa brått hugsa at det var nokre bilete av denne familien då han var barn.(desse bileta hadde eg aldri høyrt om før...)Bileta vart funne djupt nede i ei pappeske, og det vart ei kjempegod hjelp for meg då eg såg at bileta var tekne i Grand Rapids, Michigan! hadde eg ikkje funne dei hadde eg nok aldri funne etterkomarar heller.For å gjera ein KJEMPELANG historie kort, så har eg idag kontakt med etterkomarar av Christopher Larson, eg har sendt masse bilete(dei hadde INGEN!). Eg har faktisk sendt tilbake til USA bilete som dei sendte hit ca. 1894-95-96!!Og grunnen til at kontakten brått vart kutta, kan synast å vera at Christopher vart drepen i ei ulukke 1912. Eg har fått tak i reportasjen som stod i avisa etter ulykka.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Simenstad

Til dere gode hjelpere, TUSEN TAKK!!!Jeg er en av dem som har funnet slektninger i USA takket være Brukerforum. med god hjelp fra Laila, Taryn og Liv har jeg fått 4 'nye' tremenninger og en drøss andre slektninger. Nå blir det mailet fram og tilbake både titt og ofte.Jeg er så takknemlig for at dere jenter er så hjelpsomme.MVH Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.