Gå til innhold
Arkivverket

[#15140] HOUGSRUD I Aurdal


Gjest Bjørg  Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg  Myhre

Min person er Ingeborg Gudbrandsdatter og i FT 1865 har jeg funnet henne på Hougsrud med Pedevandet, dette kan vel være 'Høkksrud', hvor hun etter folkemunne var kokke, men jeg kan ikke finne dama i 1900 og hun skal ha vært i live og kommet på besøk i 1915--1920 årene?Fikk ei datter med Gulbrand Gulbrandsen i 1873 og ei ny datter Olava med Daniel Nielsen 1877 men ikke gift noen gang hilsen bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Bjørg  Myhre

HEI Er det mulig å finne ut når Ingeborg døde ,hvis ingen av barna hennes er nevnt i dødsfallsmeldingene?Døtrene har ved fler anledninger brukt Odden som etternavn.Jeg har sett noen steder navnet Odda ,men det er vel forskjellige stedsnavn?Jeg tror Ingeborg er født iAurdal Hilsen BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Både 3 x Odden (plasser under Hougsrud/Haugsrud), Pettvanett og gården Hougsrud/Haugsrud ligger i Sør-Aurdal.For å lette arbeidet for de som kan lete, hadde det vært en hjelp å få alle opplysninger om det så bare er en lenke til FT 1865. (Hvor det er angitt en alder, hvilke andre personer osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Jeg kan ikke teknikken med å legge inn lenke.Der jeg leste var post 586 på side 135 Bængdalen, Hedalen Sogn i Søndre Aurdal.PÅ fam. search fant jeg ei Gulbrandsdatter, Ingeborg f. 12 okt 1843, med foreldre Gulbrand Levorsen og Guri Johnsdatter. Det bor OGSÅ EI I FT på samme stedet med Gulbrandsdatter som etternavn,har ikke funnet ut om de kunne være søstre. Hilsen bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Hei,Jeg regner med at det er denne posten i 1865 folketellingen som du henviser tilLenkeDu lager en lenke ved å kopiere URL adressen inn i meldingen og den vil fremstå som lenke i blå skrift (Håper det virker denne gangen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

JA, og en av grunnene til at det må være riktig person er følgende:Da Ingeborg døper sitt barn Gunmhild Maria i 1873 er Anne Aslaksdatter fadder og det er jo det den andre tjenestejenta på gården heter.Da Ingeborg døper sin andre datter i 1877 er en av fadderne Marit Gulbrandsdatter Madsestuen,og Ingeborg har også Madsestuen i etternavnet sitt da, det er hun dessuten omtalt under i bygdeboka . Hun kan selvfølgelig være død før 1900, men da husker barnebarnet feil.Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg finner henne ikke død eller emigrert. Men hun kan jo ha dratt tilbake til Nord-Aurdal som jeg ikke har kirkebøker for så tidlig. Det er dessuten hull i avgangs-listen. Blant fadderne finner du forøvrig også Odden-folk ved begges dåp.Med forbehold, det er fort gjort å overse noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Øverlie

Dette blir ganske spekulativt, men den eneste Ingeborg født i Aurdal i den aktuelle tidsperioden jeg finner i 1900 folketellingen er følgende. Hun har også et barn som heter Gunhild.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Har også sett på henne,men har utelukket henne ved nærmere undersøkelser.Datteren brukte ikke Gunhild,bare Marie som også familien kjente henne som.Derfor går jeg for den Gunhild Marie som jeg har funnet dåpen og mange faddere som virker riktige.Hun burde kanskje ha bodd hos denne datteren i 1900 da den andre har flyttet til Modum,men hun gjør ei. Fortsatt mange takk , i dag har jeg nøstet mange tråder....Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nå er det allerede svart, men Ingeborg på Li fra Sør-Aurdal er Ingeborg Syversdatter, født 18.09.1840.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Bjørg  Myhre

hei Jeg leter fortsatt etter Ingeborg Gulbrandsdatter.Hvis hun levde etter 1900 , burde hun være å finne i FT,kan hun ha brukt et annet etternavn etter århundreskifte, i så fall må det vel være gardsnavn?Det er vel lite sannsynlig at hun fikk bruke husbondens gardsnavn siden hun hadde to uekte barn?....BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bjørg  Myhre

HEI igjen. Har fått svar fra arkivet på Hamar , men negativt.Ingeborg står oppført som 30 år da hun døper datteren Gunhild Maria i 1873,men i FT 1865 er hun 27 år og hun er født i Nord Aurdal, Valdres.Siden vi ikke finner henne i FT 1900 er hun kanskje død. Nålevende barnebarn minnes hun kom på besøk , men det kan ha vært en annen gammel dame.Riksarkivet mener jeg burde sjekke Etnedal som ble eget prestegjeld i 1892 .Jeg har stoppet opp på denne oldemoren.Vet ikke når hun ble født eller når hun døde. Men hun ble ikke gift, har heller ikke noe data om konfirmert. Skulle gjerne fått noen ledetråder. .........Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Bjørg  Myhre

Hallo. Jeg har funnet ut at Ingeborg sine foreldre er Gulbrand Eriksen Nordangeie og Rangdi Olsdatter.Hun har også to søstre Astri og Marit. En bror , Ole. Da Gulbrand gifter seg med Rangdi er han enkemann ,eg tror han giftet seg året før med Anne Olsdatter.Døde hun? Marit jobber på samme sted som Ingeborg i 1865 og er da enke? Fødselsdatoen til Ingeborg i kirkeboka er 31 juli 1839 . Da hun dør står det i DM.2 aug. 1840, dødsdato er 14 april 1923. Kan det være så graverende feil? Som arvinger er nevnt barn efter søskend , enda hun har to døtre. Jeg har nettopp hørt på et båndopptag av datteren til Ingeborg , Olava hvor hun nevner begravelsen og at hun siden besøker grava og setter på blomster. Hun forteller at Ingeborg var kokke på Hougsrud i 13 år. Hvis noen har noen tilegg er jeg meget glad for det...TUSEN TAKK BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.