Gå til innhold
Arkivverket

[#15143] Stubberud, Enebakk i Akershus har en Karen Kristiansen men er hun rett person?


Gjest Torbjørn Falldalen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Falldalen

for svigerfar leter jeg etter Karen Kristiansen føtt 1870 i Ringsaker,Hedmark. Etter å ha født en sønn i Ringsaker blir hun borte for oss. Jeg finner henne kanskje igjen i FT 1900 gift med Ole Stubberud født 1861 på gården Stubberud i Enebakk. Gardsnummer 109 bruksnr 2.Før jeg låner bygdebøker for Enebakk på biblioteket og oppsøker statsarkivet lurer jeg på om noen kan hjelpe meg med opplysninger dere sitter inne med.Er det flere bygebøker for Enebakk? hvilken skal jeg låne? er det noen som kan slå opp for meg evnt. også i kirkebøker? for giftemål og barnefødsler:Karen er har i Ft1900 to barn. Eldstebarnet er Krisian Olsen født 0110 1899 i Enebakk. Der burde det stå om det er hennes førstefødte. evnt leiermål og om hun er gift. Vet dere evnt. andre steder en Statsarkivet som har aktuelle kirkebøkertakknemlig for svar.Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Her er altså den Karen du har funnet i 1900-tellingen: Lenke Men hun har visst bare ett barn, ikke to boende hjemme?!Gården Stubberud av Krossbøl, gnr. 109, bnr. 2 finnes behandlet i Birger Kirkebys 'Enebakk. Bygdebok. Bind I. Gards- og slektshistorie for Stranda og nordre del av Kirkebygda' fra 1981 på side 505ff.Jeg er helt enig med deg i at eventuelle opplysninger om at Karen har hatt flere barn tidligere etc. BURDE stå, men all min erfaring med nevnte bokverk tilsier at det på ingen måte er gitt at det gjør det. Den enkleste måten du burde kunne få bekreftet dette på, er vel å finne en av Karens vielser og se opplysninger om fødsel, konfirmasjon og far der. Vet ikke om disse er i Enebakk, men kanskje en referanse til i hvert fall den første gis i et av dåpsnotatene til barna. Legg ellers merke til at ingen barn født før 1900 er med i nedenforstående!Her er i alle fall et utdrag fra bygdeboken side 506: 'OLE NILSEN STUBBERUD 1860-1912, g m Karen Kristansd., som levde 1870-1951. Barn: Kristian f 1901 (...), Martha f 1903 (...), Helga f 1905 (...), Sigrid f 1907 (...), Nils f 1909 (...). Enka ble g 2. gang mHERMAN MERLI STUBBERUD. Karen skjøtet i 1942 for 20 000 kroner til BJARNE HAUGSVÆR (...).Dette var ikke til stor hjelp er jeg redd! Kanskje noen kan gjøre et kirkeboksoppslag for deg. Kan hende burde du også fortelle litt mer om den Karen du faktisk har funnet. Hvem var hennes foreldre etc.?Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Er det etterkommere etter Karen Kristiansd. du er interessert i? I så fall kan jeg hjelpe deg med navn og telefon. Kontakt meg på leifskj@online.no dersom det er aktuelt. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Falldalen

Takk for alle innspill.-Karen fikk sitt første barn i 1895 før hun forsvant fra Ringsaker så emigrant-karen er utelukket.- Ja, hun hadde bare ett barn i FT 1900 jeg leste feil.- Svigerfar og jeg reiser til riksarkivet i morra og får forhåpentlig hvis bekreftet at dette er rette Karen via krikebøkene hva gjelder fødsel og giftemål.-innflyttignsopplysningene var nye takk og takk.- ja svigerfar er intresert i etterkommere og vil ta kontakt.hilsentorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.