Gå til innhold
Arkivverket

[#15151] Jens Paulsen, Lybek, Lier


Gjest Mette Gjertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Gjertsen

Hei. Jeg lurer på om noen vet noe jeg ikke klarer å finne ut av!! Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med informasjon om Jens Paulsen f 1851 i Hole, Buskerud. Bor på gården Lybek(i Lier)som enke under folketellingen i 1900.Er tømmerfløter.Det som jeg egentlig er ute etter er om dette er samme mann som jeg 'kjenner' som Jens Lybek som var gift med Anna. Kjenner også henne bare med etternavnet Lybek. Hvis det er noen som f.eks. har en bygdebok for Lier, så er det vel mulig at det står noe mer der? Etter det jeg har funnet ut var Lybek en gård under Nordre Drag??........tror ikke gården Lybek eksisterer lenger. Mvh Mette Gjertsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Mette.Jeg har sett etter Jens Poulsen født i Hole i 1851.Jeg fant en Jens Laurits Paulsen født den 13 Feb. 1851. Far var Paul Jensen og hustru Olea Andersdatter. Jeg klarer ikke og tyde gårdsnavnet. Faddere var Jørgine Nilsdatter. Marte ?. Dorthea ? Nils Jensen og Abraham Jensen. Jens Lauritz ble komf. den 1 Okt. 1865 i Hoele. Du finner fam. på ft. 1865, da bor de på Bjerkeroa i Hole. Jeg har sett etter Jens L. på listen for utflyttede frem til1882 men har ikke funnet ham men han kan ha flyttet uten og ha melt flyttingen eller han reiste etter 1882. Jeg har også sett på gifte men har ikke funnet ham gift tilogmed 1872. Det er en mulighet for at jeg kan få sett nærmere etter i morgen ellers må du vente til neste uke.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei igjen Mette.Glemte og si at under gården Drag i Lier er det ingen husmannsplasser ved navn Lybek, ei heller er det nevnt noen ved navn Jens L. Paulsen under gården Drag. Jeg ser at ved ft. 1900 for Lier er plassen han bodde på ført opp tilhørende Drag gård men dette må være feil. Jeg vet jeg har sett husmannsplassen Lybek i en av Lierbøkene men jeg husker ikke under vilken gård.Da blir det og bla fra sie til sie.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Ellingsen

HeiDet er laget et eget register for bind I - IV av Lierbøkene, så der er det greit å lete. Jeg fant ikke noe om Jens L. Paulsen, men jeg fant noe om Lybek. S338 i bind IV: Under Drag Husmannsplasser. Omkring 1800 var det en husmann under Søndre Drag. Han brukte Løkka og Nordjordet. Under Nordre Drag nevnes 4 husmenn med jord i 1801. Den ene av disse bodde på Lybekk, 400 - 500 meter nord for gården. Lybekk nevnes ikke i folketellingene av 1865 og 1875, men var bebodd av en tømmerfløter i 1900. S348 i bind IV: Under Drag Lybekk. Plassen ble senest fra 1790-åra brukt av Iver Knutsen, f. 1747 på Horn-eie, d. 1809, g.m. Birte Olsdtr., f. ca. 1742, d. 1819 på drag-eie.Vidre står det om barna til disse, men ikke om husmenn etter år 1809.Hilsen Tom Erik Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Mette Gjertsen

Har funnet litt mer ut om denne Jens Laurits Paulsen, som ble født i 1851 i Hole, og i 1900 som enkemann på gården Lybekk, som lå under Drag i Lier.I følge fam. search fikk denne Jens Barna: Olava Jensdatter 1874, og Carl Jenssen 1875. Barna er født i Lier. Som mor står Birthe/Berthe johannesdatter oppført. Men der stopper jeg opp. Regner med at Jens og Berthe/Birthe ble gift enten i Hole eller Buskerud mellom 1870 og 1874. Kan noen hjelpe meg å finne dette ekteskapet?? Kanskje det dukker opp flere spor etter Birthe der.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.