Gå til innhold
Arkivverket

[#15155] Hjelp til å finne Østen Olsen i folketellingen for USA 1880


Gjest Svein Skartsæterhagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Skartsæterhagen

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å finne Østen Olsen i folketellingen for USA 1880?Han var født i Vardal ca. 1800 og bodde i FT 1865 på husmannsplassen Longset i Vardal. Han utvandret i 1870 med barken Anna Delius som kom til Quebec 19.juni (kona Kirstine Ellingsdatter døde under overfarten).Jeg regner med at han skulle til datteren Randine som utvandret i 1869 med tre barn; Randine var gift med Lars Larsen (også fra Vardal) som utvandret til Milwaukee i 1868. De slo seg senere ned i Lacrosse county i Wisconsin, hvor Randine døde allerede i 1872 (Halfway Creek church i Lacrosse county). Lars giftet seg på nytt med Nicoline Hansdatter, og paret bodde i 1880 i Hamilton township i Lacrosse county (oppført som Lars og Nichelene Larson). Men noen Østen Olsen finnes ikke i nærheten.Jeg har fått noen til å sjekke kirkebøkene i Halfway Creek church, og der stod det at ”Osten Olson Longset, born in the fall 1800” døde 10.12.1882. Han burde dermed være å finne i FT 1880, men jeg har ikke funnet noen som passer.Er det noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Østen var gammel, datteren død og antakelig fattig vil jeg tro. Jeg kan heller ikke finne ham.Har du sjekket 'poorhouses/-farms'. Les mer om dette her Lenke. Det er mulig at det fantes egne lister som ikke kom til syne i tellinga, men dette kan jeg ikke så mye om. Dette systemet var forløperen til dagens SSDI. Østen lever jo som du selv sier i 1880, enten ble han 'oversett' eller såp befinner han seg kanskje på en slik farm.Personer som døde på disse poor-farm's' ble gjerne begravet på tilsvarende kirkegård. Anbefaler deg å søke på 'Poor farm Wisconsin' på Google for å finne ut mer om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Nå har jeg bladd igjennom Cd'n for Wisconsin, finner ham ikke. Han må ha skiftet navn. Vær oppmerksom på at i kirkebøkene står det som regel korrekt navn, i folketellingene blir det amerikanisert pluss alle mulige trykkleifer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det kan hende at han ikke er i tellingen over norske nordmenn fra Norge i 1880, av den enkle grunn at han ikke fortalte at han var norsk nordmann fra Norge? Kanskje han ikke kunne gjøre rede for seg?Det kan godt være at hans svigersønns nye kone ikke hadde så lyst til å ta vare på den gamle mannen, slik at han havnet på en poor-farm.Jeg greier ikke å finne ham på Familysearch census heller.er dette Randine: Lenkeog, jeg finner Randine med sønnen Lewis 9 år og sønnen Anton 7 år, begge f. i NOrge, Karen er ikke der, så sønnen John på 3 og datteren Anna 6/12 år, begge f. i Wisconsin. Lars er ikke hjemme. De bor i Onalaska, LaCrosse.Men, Østen er ikke der! Kanskje han ikke har kommet frem enda, censusen var tatt opp 1. august 1870.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Longset ja, men er dette samme karen som utvanadrer i 1870 over Kristiania? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIOSLO&variabel=0&postnr=14408&fulle=true&spraak=n>Lenke Østen Olsen Mustadeie, Vardal.MEN så blir jeg litt frustrert når jeg leter og tror jeg finner (noe som du allerede har)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Skartsæterhagen

Til Laila:Randine i utvandringslista er den riktige. Interessant å få vite datoen for 1870-tellinga - jeg har lurt på om Østen rakk fram til da, men det gjorde han altså ikke. Det tok kanskje ekstra tid i Quebec fordi kona nettopp var død. Vet du om det fins noen 1875-census for Lacrosse?Til Nina:Interessant å få høre om fattighusene. Vet du om beboerne der ble oppført i de vanlige folketellingene? Lenken til utvandringslista viser også riktig Østen (skipet het jo Anna Delius). (Så vidt jeg kan se, har jeg oppgitt de opplysningene jeg har, men ikke alle referansene jeg har funnet dem på.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

nix. Finner ikke Østen noen steder. Og, på Familysearch er den jo indexert og søkbar på alle stater på en gang.Pussig. Jeg finner ham heller ikke på 1870 tellingen, men der har han nok ikke kommet frem enda. Måtte jo da ta en runde til med det nye navnet Mustad (husk at vi ikke er lokalkjente, jeg hadde ikke peiling på at Longset lå under Mustad)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby
Lenke her er Østen i 1801 hjemme på gården Schjerven. Han kan ha brukt mange navn; Schjerven, Mustad (-Eie), Vardal, Olsen, Østensen ...., Longset etc.Kjenner du til om han hadde noe mellomnavn?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg tror det fantes egne lister, så hvorfor ikke søke opp 'US Genweb'. Du vil sikkert kunne få hjelp med å finne gfrem til eventuelle lister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Skartsæterhagen

Vet noen hvordan det var med dem som var på reise (ombord på tog/båt) på den dagen/tidsrommet folketellingen skulle gjøres?Jeg har ikke sett noe mellomnavn for Østen, men for å være helt sikker måtte man kunne lese dåpsboka (og dåpsboka for Vardal i 1800 går over mine evner, så jeg venter bare på at den skal komme hos Gjøvik og Toten slektshistorielag).Ang. ev. 1875-folketelling: 'nix' fra Laila: mener du at du ikke kjenner til noen slik folketelling eller at du ikke finner Østen der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei, Svein! Vi la vel inn innlegg akkurat på likt omtrent.Nix betyr at jeg ikke finner noe, ikke som svar på ditt spørsmål.Det finnes noe for 1875, men jeg har aldri sett den.Wisconsin. State Dept. Wisconsin population schedule, 1875. R317.75--W813WES 5 microfilm reels. Arranged by County. Entry lists name of family head, number of males and females in racial categories and number who are deaf and dumb, blind and/or insane. No index. Located at: Milwaukee Public Library and University of Wisconsin-Parkside Archives.Du kan jo prøve å få lånt den inn til mormonerkirken i Hekkveien, eller se om du finner en adresse å skrive til:http://www.mpl.org/ - når du har fått Østens døds-innføring fra kirkeboka, det sto ingen adresse der da? Eller en annen henvisning til bosted/oppholdsted? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

En annen ting, Østen, det kan jo være at de var i ei hestekjerre på veien, jeg tror ikke census-takeren løp rundt på prærien og stoppet vogner. Men, censusen ble ikke tatt opp bare en dag, så det er utrolig rart man ikke finner ham noe sted. 1880-censusen er jo og indexert i familysearch, med landsomfattende søk..... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Skartsæterhagen

Ang. det jeg har fått fra kirkeboka i Halfway creek church (også omtalt som Halfway Lutheran church), så er det et 'internett-bekjentskap' som har slått opp for meg, og det jeg fikk referert (som jeg regner med er den totale innførselen) var kun 'Osten Olson Longset born in the fall 1800, died Dec. 10 1882. Buried Halfway.' (vedkommende var usikker på om det stod Longset eller Lougset). Så jeg regner med at det ikke stod no mer der.Men nå kom jeg på at samme person også hadde funnet 'widover Osten Olsen' i noe som hun kalte 'Congregation Members in Hallingdal', men som hun ikke kjente til hva var. Jeg oppfattet det som en liste over medlemmer i en lokal menighet, ev. del av en menighet, men kanskje det kunne være et navn på bosted, eller i hvert fall et områdenavn?Jeg har også søkt på 1880-tellingen på familysearch med alle de varianter jeg kunne komme på, uten å finne en som passer. Er 1870-tellingen også indeksert der du søker, Laila?Der du fant Randine i 1870-tellingen, stod det der noe bosted, nr. o.l. som kan brukes til å gjenfinne samme sted i 1875-tellingen? Jeg er litt usikker på tolkningen av det du siterte om 1875-tellingen: det kan se ut som det bare gis navn på 'family head', og for øvrig bare antall. Jeg skal prøve en mail til Milwaukee Public Library og spørre om tellingen ineholder navn på samtlige personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Du har nok fått det som sto ang. Randine. Det er bare opplistet, ingen adresser. Det var i 1870. Lurer på hvor mannen i huset var? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Skartsæterhagen

Får bare en firkant med et lite rødt kryss (8k) istedet for bilde.Hvorfor han ev. er i nabolaget, men ikke er sammen med frua, kan vi jo lure på..... Jeg kan jo prøve å spørre han som laget de internettsidene jeg henviste til i forrige innlegg, men i så fall tar det vel litt tid å få svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

DU får prøve en gang til, jeg kommer inn fra andre maskiner.Er det for deg sjøl du leiter, eller er det for andre? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Skartsæterhagen

Nå prøvde jeg på hjemme-PC'en og da gikk det bra, så nå kan du fjerne filen.Det så litt pussig ut: Om Randine står det 'keeping farm', mens det om de andre gifte kvinnene står 'keeping house'. Forstår ikke helt hva det står om Lars, ser ut som: 'Farm hand', men hva betyr så det? Det er visst heller ingen markering av sivilstatus (gift osv.) i denne tellingen (klarer ikke å lese overskriftene).Jeg leter for meg selv; Østen er en av mine tipp-tipp-tipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.