Gå til innhold
Arkivverket

[#15156] Hellem eller Hellum i Hurum


Gjest johan Fredrik Bockelie
 Del

Recommended Posts

Gjest johan Fredrik Bockelie

Lorens Marchusen (1718-?) fra Hurum står oppført som bosatt på Hellem eller Hellum i forbindelse med en dåp 24.8.1749. Er det noen som kjenner til hvor dette stedet er i Hurum ? Det finnes i kirkebøkene en rekke personer bosatt samme sted, så det er naturlig å tro at det er i Hurum. I S.L. Eier's Hurums Historie står det ikke nevnt noe om dette stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Hellum er gnr. 19 i gamle Strømm kommune (nå Svelvik) i Vestfold. Både Strømm og Svelvik lå geistlig under Hurum (i hvert fall fra før 1550) inntil 1861. Dette betyr at det finnes mye materiale fra Strømm og Svelvik kamuflert som Hurum-materiale her på Digitalarkivet (Se GDS-Buskerud).Hellum er omtalt på sidene 81-91 i Sigfred Lo Eiers Strømms historie, bd II 1951. Jeg har dessverre ikke kunnet finne noen referanse til den nevnte Lorens Markusen i denne boken, men dette behøver ikke bety noe, da Eiers fremstilling på ingen måte er uttømmende. Det er ofte slik at personer har falt ut.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Han ser ut til å stå oppført med HELMER som etternavn ved giftemålet - likt navn har en som gifter seg i Kragerø i 1812 (FS):Lorens MARCUSON HELMERMarriage: Spouse: Appelone PEDERSDR BENICHMANN Marriage: 26 Jan 1744 Place: Stromm, Vestfold,Source Information: Batch Number: M423924 Source Dates: 1715 - 1815 Film or Fiche Number: 123952 Collection Details: Stromm; Den Norske Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest johan Fredrik Bockelie

Takk til Arnstein og Are. Jeg holder for tiden på å arbeide meg gjennom bygdebøkene for Hurum, Strøm og Svelvik. Min erfraring er at Eiers bøker en interessante for å få en kunnskup om områdene han omhandler, men ikke særlig godt egnet for studier av enkeltpersoner eller gårdshistoriene. Min erfaring med Lorens Bergs bøker fra Vestfold er betydelig bedre i så måte. Jeg har akkurat kommet tilbake fra Riksarkivet og har arbeidet med kirkebøkene for Hurum. Fikk der verifisert forlovelse (19.12.1743) og giftemål (26.1.1744) for Lorens og Abelone, og at de giftet seg i Stømmen kirke. Det går sakte, men sikkert fremover. Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.