Gå til innhold
Arkivverket

[#15162] Hvem er 'overjegermester' Refling?


Gjest Bjørn Herberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Herberg

Ingeborg Refling Hagen har sin farsslekt fra Onsethagen på Biri. Hennes mor brukte aldri Refling-navnet. Hvem er Ingeborgs morfar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det var et tynt grunnlang å arbeide ut fra. Nå er ikke jeg kjent med Ingeborg R.H. forfedre, og kanskje flere med meg. Når ble hun født(1895 Tangen Hedm.?-1989), og hvem var foreldrene. Foreløpig har jeg ikke funnet noen av de opplysningen du har gitt. Ingen Onsethagen i Biri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Herberg

Ingeborg Refling Hagen (1895-1989) født på Fredheim på Tangen i Stange av foreldre Hans Petter Olsen (Onset-)Hagen fra Biri (1862-1905) og hustru Johanne (Refling) Hansdatter Bakken (1860-1942.Onset skrives også Undset i enkelte kilder. Johanne brukte aldri navnet Refling etter sin virkelige far. Ingeborg fikk ikke engang vite hvem hennes far var før moren lå på dødsleiet. I den tilgjengelig historien om IRH kalles han bare 'Overjegermester Refling'. Hvem oppgitt far er (Hans) vet jeg heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har lett i Familysearch, men bare funnet dette: Gift 28/12 1886 Biri Hans Peter Olsen, far Ole Undseth og Johanne Hansdt., far Hans Andersen.Du finner vel kanskje Johanne H. her i 1865: LenkeI 1865 fantes det 3 overjægere i landet: Hedm. Romedal Christian Johns. log. ug. 33 år f. Romedal, Akershus Gjerdrum Lars H. Sørlie g. 60 år Sørum, S.Trøndelag Støren Ole O. Solberg g. 50 år Støren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Thor Bøhmer

Bjørn, jeg har aldri sjekket det som står i kjørkjebøkene, men kunne ikke overjegeren rett og slett være Hans Refling? og at det var derfor hun het Hansdatter? Stallgutt eller ikke? Jegermesteren var vel i stallen og sjekket jegerhesten og på den tida bodde det mange i stall og fjøs. På enkelte garder bodde til og med bondens barn i fjøset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.