Gå til innhold
Arkivverket

[#15163] Jeg gjør oppslag i bygdeboken for Hof i Vestfold


Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Jeg gjør oppslag til denne siden hvis noen ønsker å ha greie på noe rundt sine slektninger fra Hof. Jeg har kopiert ca.40% av bygdeboka til nå, men vil kopiere mere når pengene strekker til.Ønsker dere å vite noe så skreiv ned navn på presonen og hvilken gård/hvilket sted persone/slekten var bosatt på.Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Alf Einar Ulvund Johnsen

Søker info om Daniel Johannessen. Sønn av Johannes Brant. Bosatt ved Eidsfos Jærnverk ved FT1801. Mistenker at Daniel kan være far til en av mine forfedre og lurer derfor på om det står noe om det i bygdeboken???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Roland

Hei Kai, så flott! Kan du fremskaffe noe mer informasjon om Peder Johannesen Askim, Hoff f 1768 og Ingeborg Nielsdatter, Hoff f 1771. De fikk sammen Niels Pedersen Linnerønningen i 1797. Flere søsken? Hva med foreldrene til Peder og Ingeborg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Detter er sannsynligvis familien du spør om i folketellingen 1801. Både sønnen, foreldrene og hans foreldre:Peder Johannesen, Mand 33 Begge i 1te egteskab, Huusmand med jordIngebor Nielsdtr, Hans kone 30, Begge i 1te egteskabNiels Pedersen, Deres søn 4Johannes Pedersen, Mand 65, Begge i 1te egteskab Lægds fattigeThore Bentsdtr, Hans kone 67, Begge i 1te egteskab Lægds fattigeDe bor på Askim i Hof, nærmest en plass. Det hører under Eidsfos Jernverk. Veien mellom Askim og Lindrønningen er bare en km omtrent og det var mye flytting mellom de to og andre plasser i nærheten.Jeg har selv en av disse plassene, kjører forbi Askim og ser ned til Lindrønningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Einar Ulvund Johnsen

Se dåp Johanne Thorine i 1821 (Skoger #163): LenkeHun er min tippoldemeor og var født utenfor ekteskap. Det jeg lurer på er altså om Daniel Johannessen ved Eidsfos var hennes ekte far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Larsen

HeiSom dere kanskje ser så ble temaet opprettet 13.mai 2003. De siste to årene har jeg vært i militærtjeneste og nå i fast ansettelse i Forsvaret. Pga jobb har jeg ikke mulighet til å være så mye hjemme lenger, og for at jeg skal kunne hjelpe dere med deres forespørsler er jeg avhengig av å være hjemme.Det ser derfor ut til at jeg ikke kan hjelpe dere. Beklager så mye!Lykke til i videre søken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Einar Ulvund Johnsen

Mottatt. Skal prøve å anskaffe bygdeboken selv. Mht Forsvaret så betyr det at du er kollega av meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Larsen-Vigardt

Alf Einar. Boken er ikke så lett å få tak i, men det lar seg gjøre å låne den på biblioteket regner jeg med, ellers kan de vel fjernlåne den vil jeg tro.Skal forresten en tur på Sessvoll neste uke, på kurs.Ha en fin dag kollega.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Til (2)og (7). Du spør om Daniel Johannessen som skal være sønn av Johannes Brant på Eidsfos Jernverk i 1901. Hvordan vet du at dette er faren?I dåpen til Daniels datter Johanne Thorine i Skoger i 1821 ser det ut som hennes far heter Daniel Johannessen Strømsøe, så vidt jeg kan se.I 1801 er det ca 42 som heter Daniel Johannessen (i en eller annen form).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Faren var ungkar 'Daniel Johannessen p[aa] Strømsøe', så det kan være en fornuftig framgangsmåte å sjekke om fyren fra Eidsfoss kan ha vært faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Einar Ulvund Johnsen

Daniel Johannessen fra Eidsfos Jærnverk var den eneste Daniel Johannessen som jeg fant i området. Derfor tenkte jeg i likhet med Kristian at det i det minste kunne være fornuftig å sjekke det opp iom at Eidsfos = nærme Strømsøe. En utrolig vanskelig nøtt iom at tippoldemor var født utenfor ekteskap :-(Åpen for alle forslag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Har sett litt på etternavn i FT 1801 Eidsfos Jernværk. De aller fleste har navn etter far. De med 'høyest stilling' har etternavn. Eier, husholderske, forvalter, kull skriver, skrivekarl. Noen hammersmedmestre og hammersmed svender ser ut som de har svenske navn: Nystrøm, Brostrøm. Og noen ser ut til å ha navn etter en plass på verket. Bollerud er det helt sikkert, der er huset i bruk ennå. Kanskje Poverud, Weie og Warme er i denne kategorien også.Når det gjelder Hammersmedsvend Johannes Brant kan han ha kommet fra eller bo i Brantestua. Ifølge bygdeboken er det en husmannsplass under gården Øvre Berg som verket har eid siden 1757. ... det skogstykke eller ødeplassen Brantestua kalt, som lå sønnenfor veien Bergstien...På side 176 i Bind I av bygdeboken står det ramset opp brukerne av Brantestua med barn på 1700-tallet. Men ingen av dem heter Johannes, og heller ikke Anders som er den andre Brant på Eidsfos Jernværk i 1801. Han er også hammersmedsvend.Tok med dette fordi jeg ble nysgjerrig på Brant-navnet som jeg ikke har hørt før. Selv om dette ikke hjelper deg å finne faren til Johanne Thorine i Skoger døpt i 1821.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Einar Johnsen Ulvund

Tror Brant-navnet er svensk.En som hjalp meg på DisNorge fant dette på FS:Lenke =100331215496&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99Trykker du på Johannes så blir det oppgitt at han er født i ca 1753 i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Det kan godt stemme at Brant-navnet er svensk. Når det gjelder Brantestua har Hoff bygdebok ikke funnet bakgrunnen for navnet. Den sier bare:'Ved lag 1700 finner vi Brantestua som en husmannsplass på Øvre Berg. Navnet kan være dannet av et personnavn: Brant eller Brandt. I 1711 ble Brantestua kalt lille Åsen.'Men siden Johannes Brant er 48 år i FT 1801, tenkte jeg at stua ikke kunne være oppkalt etter ham. Jeg kjenner ikke Eidsfos Jernværks historie så godt at jeg kan si om det var noen som het Brant på verket tidligere.Kan Johannes og Anders tilhøre en jernverksslekt? Hvor er Johannes født?Lenken virker ikke. Kan du legge den inn på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.