Gå til innhold
Arkivverket

[#15169] Olaf Nilsen f. 1850 i Stor-Elvdal


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Olaf Esten Nilsen ble født 18. mai 1850 på plassen Karenstuen under Stenmoen av Stai i Stor-Elvdal. Foreldrene het Nils Østensen og Karen Pedersdatter.Olaf får ei datter, Mathea, utenfor ekteskap i Fåvang/Ringebu 10. februar 1872 med Marte Kristensdatter Pindalen.Hvor blir det av Olaf senere? Jeg står helt uten videre spor, men lurer på hans videre skjebne...På forhånd takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Har du sjekket om han kan ha blitt med faren og stemoren til Amerika i 1869 ??Hva vet du forresten om broren Nils f.1/12-1844 ?? Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Kirkeboka for Stor-Elvdal viser at Olaf Esten Nilssen Stai, f. 1850, reiste til Amerika. Registrert 5. desember 1872. Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Er dette familien til Olaf? Arti med gjettekonkurranser og..... dersom dere vet mere, kan dere ikke legge det ut, så blir det lettere å hjelpe..... rene Jeopardy dette, dere har svarene, jeg stiller spørsmål... :o)Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Trur svaret er rett. Nils Østensen f.1816 Ringebu og annen kone Karen Mikkelsdatter f.1833 Ringsaker ,gifter seg 27/3-1865.Jeg mener de i alle fall hadde ett barn før de reiste til Amerika ca1869. Jeg har ikke alle papirer for hånden, men skal sjekke hva sønnen i såfall het når jeg kommer hjem. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Rune: Du skriver i ditt første innlegg:Olaf Esten Nilsen ble født 18. mai 1850 på plassen Karenstuen under Stenmoen av Stai i Stor-ElvdalAt Olaf Esten Nielsen ble født på Karenstuen under Stenmoen er meg ukjent. Dette kun Stai (eie) ved hans dåp, ved konfirmasjon eller ved utreise bare Stai så jeg skulle svært gjerne få vite kilden. (Karenstuen er såvidt jeg vet ikke nevnt i Fosvold eller Sæter).(Broren Niels ble født på en plass under Gammelstu, øvrige har jeg ikke sett på.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Denne familien flytter jo litt på seg, så det er kilden til Olaf Esten Nielsens fødested jeg lurer på. Dessuten står det Karenstuen under Stenmoen. Og jeg tror neppe det var noen husmannsplass under Stenmoen i 1850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Først en stor takk til alle sammen for god hjelp. Da stakk han altså til Amerika, i stedet for å bli familiefar i Ringebu :-) Takk til Ola Klefsås som hjalp meg å finne Olaf i Stor-Elvdal for 10 år siden!Til Terje: Så langt jeg kan se sitter ikke jeg med videre opplysninger om broren Nils.Til Geir: Jeg har kanskje vært litt vel kjekk når jeg påstår at Olaf var født i Karenstuen. Riktignok bodde familien der i 1865 (og såvidt jeg forstår av folketellinga så var det altså plass under Stenmoen da, men som du påpeker hadde Stenmoen kanskje ingen plass i 1850?), men det behøver sjølsagt ikke å bety at Olaf var født der. Olafs fødested bør korrigeres til Stai/Staieie.Som kjent har ofte ikke presten tatt seg bry med å navngi husmannsplassene i kirkebøkene - som regel er det bare skrevet ...-stuen eller ...-eie. Ofte dukker navnet på plassen opp ved en enkelt anledning, og en kan da anta (men ikke være sikker på) at det er den plassen familien har vært bosatt på så lenge de navngis med ...-stuen eller ...-eie under samme gard. Her er problemet mer kompleks, da familien ser ut til å bodd under Stai først, og senere under Stenmoen av Stai. Noen som vet hvor gammel Stenmoen er som sjølstendig eiendom? Kan det være en mulighet at Karenstuen opprinnelig var en plass under Stai, som innen 1865 kom under Stenmoen? Dette siste er ikke ment som noe forsøk på å 'ro meg i land' ang. Olafs fødested, mer et ærlig forsøk på å bli litt bedre kjent med forholda i Stor-Elvdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Rune:Jeg vet ikke hva du har funnet av forfedre til Olaf Esten.Jeg har,med god hjelp, funnet: Nils Østensen Slovarpløkken g.1775 m.Mari Svendsdatter. De får: Østen Nilsen Vestadrønningen f. 1782. g. m.Sigri Jonsdatter .De får Nils Østensen f.1815 g.1.Kari Pedersdatter Stai.f.1816.Notert 5 barn. Jeg har fulgt Nils f.1844.det står at han 1/11-1860 flytter til Nes på Hedmarken. Der har jeg ikke funnet han.Men den 19/10-1885 kommer han og kone som innflyttere til Holt. De er disentere og det opplyses ikke hvor de kom fra.Men jeg har funnet de gift 13/12-1878 på Nøtterøy.Konen heter Johanne Augusta Sakariasdatter Kjelstorp f.1849 i Sverige.Nå kaller han seg Nils Nilsen Lund og er skredder, enkemann før han ble gift med Johanne Augusta.Om Nils hadde barn i første ekteskap vet vi ikke, men i andre fikk de fire barn hvorav tre har etterslekt frem til d d. Til Laila: Det er rett familie i lenka di. De fikk Andreas f.1868 før de reiste. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bare et liten tillegg til siste innlegg. jeg har 6 barn til Østen Nielsen og Sigri Jonsdatter, førstemann født på Mælom (Kjønaas), øvrige på Slovarpløkken (Slovarplykkja):Niels (08.06.1815) - Berte (18.01.1817) - Hans (22.10.1819) - Mari 21.12.1822 - Amund 24.03.1825 - John 28.10.1828.Niels Østensen ble gift 1. gang 30.12.1838 i Stor-Elvdal med Karen Pedersen (ved vielsen er det i kirkeboka også henvisning til at han var født unde Kjønaas i Ringebu), 5 barn (har jeg funnet), andre gang med Karen Mikkelsen 27.03.1865 i Stor-Elvdal.Foruten Niels, hadde Olaf Esten søstrenen Sigrid Martine, Helene og Karen.Historien etter 1865 virker kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Terje (11):Hvordan vet vi at den Nils Nilsen Lund som gifter seg i Nøtterø kirke 1878 er identisk med den Niels Nilsen som ble døpt i Stor-Elvdal 20.03.1845 (og født på plass under Gammestu Stai)01.12.1844 ? Eller at han er identisk med Den person som dukker opp i Holt i 1882? Det hadde vært fint om du kunne oppgi kilde her, dette er jo ikke den eneste Nils/Niels Nilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Noen detaljer til. For å være pirkete står det såvidt jeg ser ikke at Nils flyttet 01.11.1860, han fikk attest av 03.09.1860 og står som flyttet i '1860'. Han finnes i Nes som konfirmant, 07.10.1860: Niels Nielsen nordre Askeeie, f. 1/12-44 Stai i Stor-Elvdalen og med riktige foreldre. (Nes Mini 4 1852-1866 7/19 f.179 no.19)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til Geir: På Nøtterøy får de datteren Nora Augusta f. 19/11-1879. Da står det at Nils Nilsen er født i Stor-Elvdal i 1844.De får en sønn Harald f.30/8-1881 Kristiania. Den dåpen har jeg ikke funnet. Så får de Aagot Sigrid ,f.26/10-1883 Tvedestrand, og Karen Nicoline f.12/9-1885 som dør 1886 Tvedestrand.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Terje: Fint, jeg skal selv prøve å finne sønnen i Christiania. Om du kan sende kildehenvisning til de andre opplysningene om familien til gkb@c2i.net, ville det vært fint.Til Rune: Jeg holder på å finne ut hva som finnes av dokumentasjon om Stenmoen. Om du skriver til mail-adressen jeg oppga til Terje, kan jeg sende dette når det er ferdig. Mht. Lailas lenke til MN, USA er den andre Østensen-familien fra Ringebu ikke nær beslektet med din, men det vet du kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til Geir: Ved giftermål er KLOK I 3 side 8 av 11 kilden. Faren oppgis til husmann Nils Østensen Lund og Nils er fra Stor-Elvdal.Konen Johanne Zachariasdat Kjelstrup(Kjelstorp)er fra Quille i Sverige.Når de flytter til Holt er kilden MINI A 10 kirkebokblad 428.Når Nora blir født bor de i (Forbrugsforeningen?) på Nøtterøy og han er skredder på Nøtterøy.MINI 8 filmblad 2 døpt 11/4-1880.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.