Gå til innhold
Arkivverket

[#15170] Johanne Marie - emigrert? I Tune i 1900? Har barn? Folketellingen 1900 Østfold


Gjest Torunn C Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn C Ludvigsen

I innlegg 13453, har jeg prøvd å komme videre på en av min oldemors søstre som i 1883 visstnok skal emigrere til Amerika.Jeg har nå funnet ( etter MYE kryssøking..) følgende Johanne i Folketellingen i 1900, som ikke helt umulig kan være Johanne. Det er litt merkelig med de barna, det stemmer liksom ikke.. Det står at Olava er Johannes søster, og det kan stemme. Hun får en søster i 1879.Men Johanne Marie kan jo ha vært i Amerika i mange år ( 17år hvis hun drar i 1883) så fortsatt kan det jo være spennende med opplysninger som kan hjelpe meg til løsning.Det jeg lurer på: Johanne er født i Skjeberg, men jeg har ikke funnet henne gift.. Har lett og lett men finner henne ikke gift. Noen som har noen tips til denne saken? Noen som kjenner til gården Greaker søndre i Tune f.eks?Et av barna er oppgitt til å være født i 1880 i Kristiania.. Han heter Ole Olsen..Som sagt.. noen som kan gi noen tips, råd eller fakta? ;)Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Ole Olsen og Agnis Olsd. var hhv antagen søn og og antagen datter. Det må bety at de ikke var barn som Ole og Johanne hadde fått i ekteskapet. De kan muligens være barn til enten Ole eller Johanne, men det er slett ikke sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Jepp.. Det er lite trolig at de har vært gift i 1880... For Johanne Marie skulle jo 'emgirere' i 1883, og da er hun fortsatt meldt på hjemstedet sitt.. og jeg har ikke funnet noen barn av henne... Men jeg har heller ikke funnet henne gift i Skjeberg. Kanskje hun har giftet seg utenbys.. Jeg er nesten sikker på at dette er Johanne Marie som jeg leter etter. Men det er mange spørsmålstegn. Hvor var hun i 17 år Fra 1883 til 1900? Og søsteren hennes Olava, var også ukjent for meg.Kanskje noen der ute kjenner mere til henne enn meg? ;) jeg har sterk tro på at hun emigrerte... Kanskje hun dro fra Gøteborg? ;)Uansett.. All hjelp mottaes med takk! Også kommentarer, og muligheter!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Har du sjekket ekteskap i Tune, da? Og, det er bygdebøker for Tune, kanskje en mulighet å finne Ole, for å se om det der står noe lurt?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Da må du gjøre det - for å få be/avkreftet om dette er din før vi leter mer i USA. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

jeg vil bare fortelle at jeg ikke har funnet dem gift eller innflyttet i Tune 1880-1901.Sjekker nå Skjeberg en gang til.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

heller ikke i skjeberg.. Så nå blir jeg litt 'frustrert!' ;0)Men men jeg finner vel henne til slutt en eller annen gang???? ;0)Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg tok for meg 'tilfeldige' rundt Johanne Marie ( når det gjelder utflyttede i Skjeberg omkring 30.05.1883) som også meldte flytting til Amerika.. Men jeg finner dem ikke igjen i protokollene. Iallefall ikke med hjemsted Skjeberg... Så da lurer jeg på om noen vet om det kanskje var vanligere for folk fra Skjeberg å reise fra andre havner enn Kristiania? ( Har sjekket Fredrikstad også... )Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Kom med noen navn og slikt på de andre du har sett på, det hjelper at flere øyne leter! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Ok!her er de jeg har sett hurtig på : (tatt fra Skjeberg kirkebok på utflyttede i 1883) 19.03.1883: Ole Olsen Hø???nd 31 til Amerika 19.03.1883: Syver Olsen ibid17.07.1883 Karl Alber??? 17 (ikke søkt på..) 13.08.1883 Ungk. Kristian Gundersen Sarp 35 Amerika 08.05 Johan Severin Jensen Gangestad - Amerika 26.04.1883 Gun? Johansen Sarp 34 Amerika 26.04.1883 Olaves (Oliver) Johansen Sarp 18 -AmerikaJeg bare tok disse tilfeldig ut fra listen, da jeg skulle ha noen å sjekke mot..jeg har også lagt inn et innlegg i Anbytarforum, for der kan de sjekke via CDer på navn. Jeg funderte på at kanskje Johanne Marie dro fra Gøteborg.. Det er jo omtrent like langt dit som til f.eks Kristiania.På Syver har jeg funnet en mulig kandidat, men det sto Onsøe..Jeg vurderte at kanskje de oppgav andre steder enn der de egentlig kom fra.Mener at jeg har gjort et søk på Johanne Marie på denne måten..en annen kandidat som jeg fant på utflyttede i kirkeboken var Anne Marie Andreasdatter F: 1859 som var som skulle ha emigrert i 1887 (17.02.)men dette kan jo kanskje være en helt totalt annen person.. Jeg tenkte kanskje hun hadde kommet tilbake, og ettersom navnet var nesten likt.. vel.. Det sto ikke Skytterbraaten paa denne damen, og dermed så tror jeg vel egentlig ikke så mye på at hun kan være identisk med 'min' Johanne Marie...Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg har nå fått svar fra Sverige, og man finner ikke Johanne Marie der heller.. Men jeg fikk vite noe annet, som jeg antar kanskje er interessant for andre enn meg. Jeg fikk vite at denne CD-plata ( det er brent en database på en CD) viser ca 5800 navn på personer som har en eller annen tilknytning til Norge. Jeg fikk vite at utreisehavnen stort sett for alle var Gøteborg. For 1883 var det kun 10 perosner, men for 1884-1885 var tallet like under 700, for så å synke igjen..Dette er vel kanskje en mulighet noen ikke har tenkt på? Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Torunn C Ludvigsen

Dette er det siste innlegget om denne saken.. Beklager litt forvirring da jeg spør om det samme i to ulike temaer, men jeg skulle bare prøve å samle temaer som var beslektet..(Bøyer meg i støvet og er litt rødmende skamfull, og håper at jeg ikke blir bannlyst.... )Men håper at noen kan komme med noen forklaring, eventuell tips på at jeg ikke klarer å finne disse menneskene, ( inkludert min oldemors søster) på noen som helst sted i de 'emigrantstedene' som jeg har lett...Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei!Er det noen som har tid til å sjekke om Johanne Marie står i emigrantprotokollen på statsarkivet?Hun skriver i kirkeboken at hun flytter 30. mai/31. mai fra Skjeberg Prestegjeld. Sååå..... kanskje hun reiste i mai/juni ?? ( i 1883)Jeg er klar over at disse emigrantprotokollene som er lagt ut på digitalarkivet.. men det kan jo være at hun kan ha 'slipped through the cracks...'?Noen som har tid?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Prøver meg med Johanne Marie igjen jeg..Lenkeher er en lenke til ei jente som står som oppført Toten.. Kan det være en skrivefeilOg hva betyr det når det står en O eller 0 på Reisestaus?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg har nå nok en gang sjekket innflyttede til Tune, og finner fortsatt ikke Ole eller Johanne Marie. Så kanskje hun hadde litt aversjon mot å registrere seg ... ? :)Jeg synes det er litt merkelig, ettersom begge oppgis å være født i Skjeberg, må de jo på et eller annet tidspunkt ha meldt flytting til Tune. Jeg finner heller ikke Olava Petrea innflyttet...Mystisk dame dette her..Laila, har du rukket å sjekke de jeg nevnte over som skulle ha utvandret til Amerika fra Skjeberg?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei!Vil bare nevne at jeg har sett på gifte i samme periode i Tune, uten å finne de.. Såå.. Kanskje de traff hverandre i Oslo/Kristiania?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg har forsøkt å søke etter de personene jeg nevnte ovenfor.. og det er ikke lett å finne de.f.eks: Lenkeviser til en som passer veldig bra på Kristian Gundersen, nevnt i innlegg ovenfor, men her står hjemsted : Laurvig. Ettersom det er en veldig kort tid mellom 13. august og avreisedato, så antar jeg at han ikke dro til Larvik ( som jeg antar Laurvig står for) og dermed..Jeg har en snikende følelse av at det kan være em feilskrivning her.. Er det noen som har opplevd dette?At det kan divergere det som står her på digitalarkivet, og i protokollene.. Eller er jeg helt ute og sykler?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg har funnet ( tror jeg) Johanne Marie som kone i en dåp til søsteren Anne Lovises datter Jenny i Thorsnes i 1896grunnen til at jeg tror dette er at det står en Arb. Ole Andersen også som fadder.. Så da må hun vel nødvendigvis være i Norge.. Men likevel. Hun kan ha jo fortsatt ha vært en tur i amerika? Eller så kanskje hun fant kjærligheten i Kristiania og aldri dro over?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.