Gå til innhold
Arkivverket

[#15173] Skratalsrud og Risbråte gård i Trøgstad, Østfold


Gjest Øyvind Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Pedersen

Jeg tenkte jeg skulle ta meg en tur for å finne stedet der mine forfedre kom ifra og i den forbindelse lurte jeg på om noen viste hvor Skratalsrud og Risbråte gård i Trøgstad, Østfold lå.mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg prøver om dette virker:LenkeKopien her ble ikke så bra, den var bedre på 'orginalen'. Bruk pilen nede i hjørnet(som viser seg en kort tid) for større og bedre bilde.Du finner Risbråte på veien til Havnås. Skratalsrud er vel kanskje en nabogrd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Som 'gammel' trøgsting vet jeg at Trøgstad kommune for noen få år tilbake utga et såkalt turkart som kom dumpende ned i alle bygdens postkasser. Dette kartet har nær sagt alle gårdsnavn samt en del navn på gamle plasser og liknende med, og finnes i dag å få kjøpt ved biblioteket på Skjønhaug (og jeg vil også tro i sparebanken, kommunen etc.) Du får ta en ringrunde!(Og så ble jeg jo litt nysgjerrig på slekten din da... Vi er en slektsforening som pleier ha møte på biblioteket hver 3. torsdag i måneden fra cirka klokken 18.00. (F.eks. i morgen). Der går det an å komme innom en gang eller ti om du så ønsker!)Håper dette var til litt hjelp!Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Min manns oldefar bodde på begynnelsen av 1900-tallet på Risbraate Gård gnr 105 bnr 6.(Ole Kristian Martinsen,flyttet senere til Eidsberg/Mysen)Skratalsrud har gnr 107, så det burde ligge i nærheten av Risbraate.Håper du finner ut av det, lykke til! Med vennlig hilsen Gitte J. Martinsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Etter at jeg skrev innlegget kom jeg til å tenke på de gule sider. Der har de et kartsøk som er meget brukbart. Fant der Skratalsrud. Da du kommer fra Oslo er det lettest å ta av i Skjønhaug til venstre etter Shellstasjonen før Rimi og følg Hølandsveien et stykke ta så av til høyre (tror det er 785) mot Kjeikerud og Fjellingen. Du kommer da til noe som heter Tressåsen, Skratalsrud ligger på venste hånd et lite stykke etter Fjellingen. Dette kan du se på kartet til de gule sider. Håper du finner fram.-mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Vil tippe skiltingen i krysset der Gitte nevner du skal ta til høyre (etter å ha kjørt gjennom Skjønhaug sentrum og kjørt forbi møllen med videre) er 'Havnås'! Ellers er det også fine kart på www.hvor.no kunne en venn fortelle meg i dag (i en helt annen sammenheng), og det viste seg å stemme.Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei Øyvind,Jeg har også forfedre fra Skratalsrud (1600-tallet), og ble litt nysgjærrig. Kan jeg spørre deg om hvilken periode 'dine' holdt til der?Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Pedersen

Du har nok kommet lengre enn meg, jeg har kun kommet til 1700 tallet og ingen bodde der ved FT 1801 så de flyttet nok ditt etter det.mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Pedersen

Takk til alle! Til deg Gitte så var vei beskrivelsen til god hjelp :-) . og til deg Marius, det står Havnås på skiltet :-) .Bildene er tatt av både Skratalsrud og Risbråte gård :-))))mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.