Gå til innhold
Arkivverket

[#15174] Skolemester Friedrik Holst,, Lien gård Ofoten


Gjest Lars Chr. Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Chr. Hansen

Jeg finner ,i FT1801 Ofoten, Friedrik Holst f. 1744 med kona Elisa Nordmann f. 1757 boende på gården Lien i Ofoten. Sønnen Hans Christian f.1799 er min tipptippoldefar. En annen av sønnene,Peder, har etternavnet HERSLEV Holst. 1. Kan noe hjelpe meg med fødested og foreldre til Friedrik og hans kone Elisa? 2. deres sønn Hans Christian gifter seg og får bl.a. datteren Lisa Christine Normann Holst f.1828 i Angenes, Lofoten. Hvem er hennes mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Iflg Biogr. efterretn. om Geistligh. i Tromsø stift, av Erlandsen, hadde sogneprest i Rødø 1756, Ole Holst, død 1759, og Ellen Christine Hersleb, død før 1759, en sønn Frederik Hersleb Holst. Han kan jo muligens være din tipptipptipp-oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Chr. Hansen

Takk for hjelpen. Har du eller noen annen greie på geistlige/prester på denne tiden. De reiste vel rundt, og var ikke nødvendigvis fra det stedet de tjenestegjorde? Holst navnet har holdt seg helt til min mor. Kanskje noen vet noe om dette navnet, og hvor det kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Ole Holst var prest i Rødøy i Nordland fra 1756-1759. Han var gift med Elen Kristine Hersleb. De hadde minst 7 barn: Hans Jacob, Jacob Hersleb, Frederik Hersleb, Christen Hersleb. Disse opplysningene er hentet fra 'Prester i Rødøy' (asjonass/kilder), ligger på nettet.Under Family search, IGI finnes Ellen Kristine Hersleb, f. ca. 1705, Kristiansund, far: Jacob Hersleb og mor: Karfelt (Arfele) Stromer. I Hersleb-slekten skal det visstnok være prester langt tilbake i tid. Håper dette kan være et spor. Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Andersen

Du kan søke f. eks. på Google: prester+rødøy.På denne listen av prester bør du merke deg en Peder Strømer og hans sønn Peder Danielsen Strømer, begge var prester i Rødøy. Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.