Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Inger Tysland

[#15175] Hva er en 'feldbereder'?

Recommended Posts

Gjest Inger Tysland

Har forsøkt å finne ut av yrket 'feldbereder' uten hell.Er det noen som vet hva det betyr?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Oldervoll

Det er vel ein som 'bereder felder'; skinn, er det ikkje?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Nina Møller Nordby

En garver da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jan Oldervoll

Nei, det trur eg ikkje. Ein garvar lagar lær, som ein t.d. laga sko og reiskap av. Ein feldbereder lagar skinnfellar og skinn til å laga klede av, og sydde også klede, om eg har forstått det rett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Inger Tysland

Takk for svaret Jan. Jeg blir stadig litt klokere.Mvh Inger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Skinnfellmaker finnes også som yrkesbetegnelse, . For meg er en fell en sauskinnsfell som man brukte både til å ligge oppå og som overbredsel - varmt og godt i kalde vinteren. Det finnes fremdeles mange slike gamle feller rundt omkring!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Minken

Ifølge Norsk Historisk leksikon var fellberederen en håndverker som semsket skinn og sydde klær av skinnet. En annen betegnelse er semskemaker. Yrket er ikke det samme som skinnfellmaker. De laget saueskinnsfeller.Semsking er en form for garving. Skinnet ble behandlet med kalk og fett og deretter behandlet i en stampe eller banket med klubbe. Semskede skinnklær var høyeste mote på 1700-tallet. De lysegule knebuksene vi ofte ser på bilder fra denne tida, var laget av semsket skinn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Inger Tysland

Takk for god forklaring Anne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive